A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

MátészalkaLeaks

Három hétig pótlóbuszok közlekednek a vonatok helyett Mátészalka és Nyírbátor között.

2021. május 20. - Mátészalkaleaks

A  Mátészalka- Nyírbátor pályaszakasz viszonylagosan jó állapotban van, de van még tennivaló annak érdekében, hogy a szakaszon fellelhető, többnyire 60-as lassú jeleket felszámolják. Ennek érdekében a MÁV három hetes teljes vágányzárat eszközöl a Mátészalka Debrecen vasútvonal Mátészalka és Nyírbátor közötti szakaszára, 2021. június 14-től 2021.július 05-ig.

Ez idő alatt egyetlen vonatpár sem fog közlekedni a két város között, pótló buszok fogják a két város közötti vonatközlekedést pótolni.

A Kraszna Intercity ez idő alatt teljes vonalhosszon pótlóbusszal lesz helyettesítve, a Vasúttársaság továbbra is biztosítja a Bereg Intercityhez a csatlakozást.

A három hetes karbantartás alatt információink szerint teljes útátjárókat bontanak el és építenek újjá. A karbantartás eredményeképpen lassú jelek felszámolása történhet meg, nőhet a vonatok menetrendszerűsége.

Az útátjáró vasúti pálya különleges létesítménye, amely lehetővé teszi mind a vasúti, mind a közúti jármű akadálytalan szintbeli közlekedését. A vasúti jármű kerekei számára biztosítja az alátámasztást, valamint a megfelelő méretben kialakított nyomvályú biztosítja a nyomkarimák áthaladását. A közúti járművek számára elősegíti a zökkenőmentes, lehetőleg sebességcsökkentés nélküli áthaladást.

uattj.png

Az egyik érintett útátjáró, Nyírcsászáriban.

 

1111_1.png

22222_2.png

33333.png

4444.png

5555.png

Mától ismét fogadják a lakosságot, sürgős jelzés nélküli vérvételre.

Sürgős jelzés nélküli (rutin) vérvételre a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház telephelyein, az alábbi helyszíneken van lehetőség mától, azaz 2021.május 20-tól:
- Nyíregyháza, Laboratórium Központi Ambulancia, Bocskai úti SZTK épület a függőhídon át
- Nyíregyháza, Várandós gondozás, Szülészeti épület
- Nyíregyháza, Sóstói út 62., Pulmonológia alagsor
- Mátészalka, Laboratórium Ambulancia
- Fehérgyarmat, Laboratórium Ambulancia
- Vásárosnamény, Laboratórium Ambulancia
- Nagykálló, Vérvételi Ambulancia
A Nyírbátori Szakrendelő Vérvételi Ambulanciájának működése május 25-én indul.
Forrás: https://www.facebook.com/szszbmk
utikalauz-vervetel-01.jpg

Ismét nem működik a mátészalkai CT gép.

Több beteg egybehangzó állítása szerint ismét nem működik a mátészalkai CT berendezés. Egy hete nem tudnak fogadni betegeket CT vizsgálatra. Információink szerint még múlt hét csütörtökön adta be a kulcsot a  gép, azóta naponta 25-35 vizsgálat marad el. Több beteg is hozzánk fordult, elmondásuk szerint naponta hívják a kórházat, akik semmi konkrétat nem tudtak mondani a javítással és a vizsgálatok újraindításával kapcsolatban.

Értesüléseink szerint még a javítási engedély aláírása sem történt meg.

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylést nyújtott be  annak érdekében, hogy konkrét információkhoz jussanak az érintettek.

ct_ill.jpg

 

Idézet egy olvasói levélből:

"Mátészalkára CT vizsgálatra van időpontom, de felháborodva telefonálok minden nap, hogy mikor végzik el a vizsgálatot, mert nem működik a CT gép. Onkológiára kell mennem, ettől a vizsgálattól függ a kezelésem...1 hete, hogy elromlott a gép és nem tudnak. "


Nem fogadnak sem a fehérgyarmati, sem a nyíregyházi kórházban. Gyarmaton a COVIDRA hivatkoznak, nyíregyen pedig arra hogy nem tudnak fogadni csak a sürgős (pl. Stroke-s vagy traumás) beteget vizsgálják meg.

2021. 06.18-ig Kraszna Intercity helyett Kraszna sebesvonat és debreceni átszállás a Budapestre igyekvőknek.

Több olvasói jelzés érkezett azzal kapcsolatban, hogy miért lett Kraszna sebesvonatra átkeresztelve a Kraszna Intercity? Miért nincsenek már közvetlen vasúti kocsik Budapest felé?

A MÁV felújításokat végez a 100a vonalon, Cegléd és Budapest Nyugati állomások között, ezért vágányzári menetrend van érvényben 2021. 06.18-ig. A vonatok Cegléd és Budapest Nyugati között hosszabb menetidővel közlekednek, ráadásul a vonatok egyes esetekben egymással egyesítve közlekedek.

Információink szerint az ok prózai, ugyanis amennyiben a Kraszna Intercity két mátészalkai vasúti kocsija is be lenne sorozva a Bereg Intercityhez, akkor az egyesített szerelvények nem férnének be a végállomás vágányaira, hiszen a Nyugati pályaudvart felújítják, így kisebb a kapacitás.

A reggeli Bereg Intercity a vágányzári menetrend alatt 3 óra 5 perc alatt teszi meg a Debrecen-Budapest távot, míg a visszaúton erre  2 óra 53 percre van szükség.

 

hqdefault_1.jpg

Ismét javít a pályaállapotokon a MÁV, a teljes rekonstrukcióhoz EU-s forrás vagy kormányzati segítség kellene.

Exkluzív információk érkeztek hozzánk a Mátészalka-Debrecen vasútvonallal kapcsolatban. Na nem a teljes rekonstrukcióról adunk végre hírt, hanem arról, hogy idén nyáron a MÁV saját forrásai terhére ismét próbál javítani a pálya állapotán, amelynek eredményeképpen ősszel, vagy a téli menetrendváltáskor talán újra csökkenhet a vonatok menetideje.

 

Egy megjegyzés: egyes szakértők szerint már jelenlegi is lehetne még 4-5 percet lecsípni a menetidőből, hiszen a Kraszna Intercity is rendszeresen több perccel korábban érkezik a megállóhelyekre. Erre a tényre már fel is hívta a MátészalkaLeaks csoport a MÁV menetrend tervezőinek figyelmét.

 

Az Apafa-Nyírbátor szakaszon júliusban lesznek vágányzárak, míg Nyírbátor és Mátészalka között júniusban és júliusban dolgoznak majd a Vasúttársaság szakemberei. A részletekről a későbbiekben adnak részletes tájékoztatást.

 

A pályaállapotok javulása azonban nem jár majd automatikusan újabb menetidő rövidüléssel, ahhoz majd az is szükséges, hogy a menetrend is lekövesse a pályaállapot változásokat.

 

A Vasúttársaság tavaly és ebben az évben is próbál javítani a pályaállapotokon, jól látható, hogy foglalkoznak a 110-es vasútvonallal, de saját forrásaikból nem tudnak komolyabb munkálatokat, teljes rekonstrukciót végezni, ahhoz EU-s forrásokra vagy kormányzati segítségre lenne szükség.

 

A MátészalkaLeaks csoport nemrégiben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-hez fordult annak érdekében, hogy információkat kérjünk a 110-es vasútvonal esetleges teljes rekonstrukciójával kapcsolatban. Amennyiben válasz érkezik, azt leközöljük.

 

2021. március 27. (Nyolc perccel volt gyorsabb a Kraszna IC az aktuális  menetrendtől.)

marcius_27.png

 

2021. február 25, a Kraszna IC ismét nagyságrendekkel gyorsabb, mint ahogyan az aktuális menetrendben szerepel)

 

febr_15_1.png

 debrecen-mateszalka-fmd-4-1024x683.jpg

M49-es gyorsforgalmi út: akár már 2022-ben elkezdődhet az első szakasz kivitelezése.

2021.február 26-án pénteken Szatmárnémetiben kétoldalú megbeszélés került megrendezése, amelyen Magyarország képviseletében a Dr. Palkovics László Innovációs és Technológiai Miniszter vezette küldöttség találkozott  romániai Szatmár megye elöljáróival. Az egyeztetés fő témája a Szabolcs-Szatmár-Bereg és Szatmár megye közös fejlesztése, Magyarország és Románia határ menti infrastruktúrájának korszerűsítése volt, közölte a Szatmár megyei RMDSZ.

Pataki Csaba, Szatmár megyei tanácselnök a találkozón elmondta: "egy Szatmárnémetit is érintő, Románia és Magyarország közötti gyorsforgalmi út szükségessége több mint húsz éve megfogalmazódott. Közben az M3-as autópálya Magyarországon már megépült Mátészalkáig, kiírták a Mátészalka és Csengersima közötti M49-es gyorsforgalmi út második szakaszára is a közbeszerzést, a magyar és a román kormány szakemberei pedig megkezdték az egyeztetést a két ország közötti közlekedésfejlesztésről.Jelenlegi állás szerint az M49-es gyorsforgalmi út Csenger-Óvári vonalon fogja átlépni az országhatárt és összekapcsolódik a Szatmárnémeti–Suceava Északi Autópályával. Itt létesül egy új határátkelőhely, mégpedig a Szatmár megyei Óvári település és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Csenger városa kötött. Az egész térség egyik legfontosabb beruházása ez, hiszen gazdasági és turisztikai szempontból egyaránt hozzájárul majd a két régió fejlődéséhez. "

Palkovics László elmondta: "a Mátészalkától Ököritófülpösig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése júniusban elrajtolhat, a szerződést 2022 elején köthetik meg. A munkálatok a forrásbiztosítást követően így akár már jövőre megkezdődhetnek. A Csenger országhatárig vezető folytatás tervezési szerződése idén tavasszal megszülethet, a kiviteli tervek ezt követően egy éven belül rendelkezésre állhatnak."

Információk forrása: www.kormany.hu, illetve https://www.gazetanord-vest.ro

szatmarnemeti_palkovics_laszlo_latogatas_1.jpg

Kép: Szatmár Megyei RMDSZ

COVID-19-ben megbetegedett személyek száma, településekre lebontva.

2020.november  óta tartó, több körös levelezés nyomán települési szintre lebontott COVID-fertőzöttségi adatokat kapott a K- Monitor, az Országos Tisztifőorvostól.

A K-Monitor egy  korrupció ellenes civil kezdeményezést 2007-ben lelkesedésből hozták  létre. Meggyőződésük, hogy elfogadhatatlan, hogy képviselőink visszaélnek hatalmukkal és sajátjukként kezelik közös vagyonunkat. Azért dolgoznak, hogy a közvagyon ne korrupt politikusok és haverjaik zsebében landoljon.

https://www.facebook.com/Kmonitor

COVID-19-ben megbetegedett személyek településenként, 2020/03/04-2021/02/14 között.

 

Mátészalka: 695

Nagyecsed:  164

Nyírbátor: 394

Nyírcsaholy: 71

Nyírmada: 94

Fábiánháza: 26

Fehérgyarmat:  362

Csenger: 133

Az összes település adatai itt érhetőek el.

A közérdekű adatok forrása: K-Monitor közérdekű adatigénylése a   Nemzeti Népegészségügyi Központtól.

 

covid_overview_image.jpg

Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat: szorgalmazzák a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítását.

Elkezdődtek a megyei tervezések a 2021-2027-es Európai Uniós ciklus forrásainak felhaszálásának tekintetében. Hajdú-Bihar megyében már 2020. év végén  várták az állampolgárok és a civil szervezetek jelzéseit arról, hogy mely fejlesztéseket  kezelje prioritásként a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat.

A MátészalkaLeaks csoport is megtette javaslatát, talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy bekerült a Mátészalka-Debrecen vasútvonal a fejlesztési prioritások közé.

A megyei 2021-2027-es területfejlesztési stratégiai programban  is megemlítik a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat.

a1_2.png

 

A megyei területfejlesztési koncepció feltáró- értékelő vizsgálatában és magában az operatív programrészben  is többször említik a 110-es vasútvonal villamosításának fontosságát, olyan fontos beruházásnak említik, amelynek megvalósítását az egész Uniós ciklusban szorgalmazni fogják.

a3.png

a2.png

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei tervezés is elkezdődött, ezen a linken várják a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területfejlesztési Program programrészeivel kapcsolatos véleményényeket, 2021. március 18-ig. A megyei dokumentumok tanulmányzozását megkezdte csoportunk.

Olvasónk kérdezi: kötelező a Qr kódos matricát a gyűjtőedényekre ragasztani a lépcsőházak lakóinak is?

Egyik olvasónk kérdése:

Sziasztok, körbejárnátok ezt a témát , most komolyan a lépcsőházak lakóinak is rá kell ragasztani ezt a QR kódot a kukákra?

A közszolgáltató tájékoztatása:

"A közszolgáltatási díjak beszedéséért felelős NHKV Zrt. számlalevelével együtt kiküldött matrica igazolja, hogy Ön a közszolgáltatói nyilvántartásban díjfizetőként szerepel, így jogszerűen veszi igénybe a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást. Ezért nagyon fontos, hogy a vegyes hulladék gyűjtésére használt gyűjtőedényére felhelyezze a mellékelt matricát. Ha ez a matrica nincs felragasztva az edényre, alappal feltételezhetik munkatársaink, hogy az ingatlanhasználó díjfizetés nélkül akarja elszállíttatni a hulladékát. A matrica nélküli edényeket ellenőrizni fogjuk. Ha az ingatlan használója nem szerepel a nyilvántartásunkban, a kihelyezett gyűjtőedényt nem vagyunk kötelesek elszállítani. Emellett Társaságunk jogosult hatósági adatszolgáltatás alapján az ingatlanhasználó személyének megállapítására. "

Mivel a társasházakban élők is kaptak Qr kódot tartalmazó  matricát, nem lehet véletlen. Így csoportunk javasolja a matricák felragasztását.

 

150154052_3451483728294064_8686219731267142886_n.jpg

Nyírbátorban már lazítanak hétfőtől a maszkviselés szabályain.

Lazításra lát okot Nyírbátor városának polgármestere a város közterületein való  maszkviselés terén, így a következőket fogalmazta meg Facebook oldalán:

"Az eltelt pár hónapot figyelembe véve szükségesnek találtuk a maszk viselés szabályozásával kapcsolatos döntés átgondolását. 2021. február 8. napjától csak a város lakossága által leginkább látogatott részekre, így a közintézmények és nagyobb kereskedelmi egységek környezetére és parkolóira lesz érvényes a maszk viselésének kötelezettsége."- írja Máté Antal.

Mátészalka városában még nincs hír hasonló intézkedésről, hiszen  2020. november 14. (szombat) 0.00 órától a maszkviselés általánosan  kötelező a közterületeken és az önkormányzati területeken, kivételt képeznek  a közparkok, zöldterületeken, egyéni sporttevékenység szabadban való eltöltése.
Levélben forultunk Mátészalka város polgármesteréhez azzal kapcsolatban, hogy egy esetleges lazítás, "napirenden" van-e.
Amennyiben választ kapunk, azt soron kívül közöljük.
1585156032-y7dctufb4_md.jpg

 

Újabb utak kisebb szakaszai esnek át burkolatfelújításon megyénkben.

Az Európai Unió közbeszerzési értesítője szerint megyénkben az alábbi utak kisebb szakaszai esnek át burkolatfelújításon.

  • 36 sz. Polgár - Nyíregyháza II. rendű főút 26+217-27+217 kmsz. közötti szakasz
  • 37sz. Nyíregyháza - Beregsurány I. rendű főút 25+414-26+415 kmsz. közötti szakasz
  • 38 sz. Rohod -Mátészalka - Csengersima II. rendű főút 47+000-48+490 kmsz. közötti szakasz
  • 3822 j. Nyíregyháza - Kótaj összekötő út 9+113-11+373 kmsz. közötti szakasz
  • 4111 j. Kisvárda - Mezőladány összekötő út 8+465-8+965 kmsz. közötti szakasz
  • 4143 j. Csengersima - Tiszabecs összekötő út 4+015-4+366 kmsz. közötti szakasz
  • 41135 j. Zajta bekötő út 0+000-0+756 kmsz. közötti szakasz
  • 3827 j. Nyírbogdány - Dombrád összekötő út 23+964-25+370 kmsz. közötti szakasz
  • Kemecse - Nyírtura összekötő út 4+700-6+775 kmsz. közötti szakasz
  • 3826 j. Tiszatelek - Kék összekötő út 8+743-10+545 kmsz. közötti szakasz

1534518908-ga1sdfc1i_md.jpg

Nyíregyháza - Mátészalka közösségi közlekedés: újabb ügy zárult sikerrel.

Még 2020.augusztusában írtunk arról, hogy ismét csapás érte a közösségi közlekedéssel közlekedő személyeket, hiszen Nyíregyháza és Mátészalka között,  15 óra 20 perckor indult egy  olyan busz, amellyel átszállás nélkül Mátészalkára lehet jutni, de utána már csak 19 órakor.

A probléma abból adódott, hogy  járványügyi veszélyhelyzet miatt kikerült  a vasúti kínálatból a 16 óra 35 perckor Nyíregyházáról induló és Mátészalkáig közlekedő vonat, így 15 óra 20 perc és 19 óra között csak Vásárosnamény, Debrecen, netán Záhony érintésével lehetett eljutni Mátészalkára, amely  jelentős időtöbbletet és mintegy háromszoros költség növekedést okozott az utazóközönségnek.

A MátészalkaLeaks csoport úgy gondolta, hogy ezek olyan aránytalan sérelmek amelyek miatt  az ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁHOZ célszerű fordulni, szerették volna  elérni azt az  érintettekkel karöltve, hogy  a szombati napon  Nyíregyházáról 16 óra 35 perckor indult, Mátészalkára közlekedő vonatot állítsák vissza,  vagy legalább egy buszt állítsanak be ugyanilyen indulási idővel.

A csoport petíciót is indított, amelyet közel százan írtak alá a potenciális utasok közül.

2020.december 13-tól a ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODA szakmai álláspontja szerint módosult a menetrend, így szombati napokon 16 óra 45 perckor Nyíregyházáról indul egy Nyírbátor vasútállomásig  közlekedő autóbusz, amelyhez a beérkezés után hat perccel van vonat csatlakozása Mátészalkáig.

 

m3_autopalya_bus_1.jpg

 

valtozas_2.png

 

Már a mérnökségi telepet tervezik az M49-es gyorsforgalmi úthoz.

A Közbeszerzési Értesítő szerint már a mérnökségi telepet tervezik az M49-es gyorsforgalmi út  M3 autópálya – Ököritófülpös közötti szakaszára.

A beruházás becsült helyigénye: 5,0 ha, az iroda és szociális, valamint műhely és garázs épületek nettó alapterülete: 4250 m2 lesz.

12 db készenléti helyiség  és egy darab 4 fő befogadására alkalmas apartman kerül tervezésre, ezen felül vezetői iroda, rekreációs szoba, továbbá 100 fő befogadását biztosító eligazító helyiség tervezése történik meg, gépkocsi tárolási helyek, műhely épület, gépjármű mosó, raktározási és technológiai helyiségek, és egyéb, a Magyar Közút Nzrt., a Magyar Közút Nzrt. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Igazgatóság által kért műszaki létesítmények (üzemeltetői igények) megtervezése is szerepel a tervezési feladatok között, de a tervezőnek gondolnia kell az  Országos Rendőr-főkapitányság igényei szerint kialakított rendőrségi épület biztosítására is.

A  közbeszerzést a RODEN Mérnöki Iroda Korlátolt Felelősségű Társaság nyerte, amely 105000000  Ft-ért vállalta el a tervezési munkák elvégzését.

 

unnamed_1.jpg

                                                Kiemelt kép: www.epulettar.hu (illusztráció)

Videó készült a Mátészalka-Debrecen vasútvonalról.

A közelmúltban Youtube videó jelent meg, amely a Mátészalka-Debrecen vasútvonal jelenlegi állapotával foglalkozik. A videó készítője Kuhár Bence, ezt írja magáról a Facebook bemutatkozójában, ( részlet):

„A MÁV hivatalos támogatóm akik érdekes helyekre engednek be a kulisszák mögé!”

A videó az alábbi címet kapta:  a vasútvonal, amit 2018-ban lefutott egy csiga. Tényleg olyan rossz?

Mivel a fiatalember hivatalos támogatója a MÁV, így az objektivitásban okkal kételkedhet a néző/olvasó, de mivel mi előre nem ítélkezünk senki felett, így megnéztük Bence videóját.

Kicsit furának tartjuk, hogy miért pont a kisebb felújítások  és a Fecske vasúti kocsik érkezése után készítette (vélhetően) a videót  a Vasúttársaság.

Nézzünk a kulisszák mögé, kicsit elemezgessük a videót, bár tartalmilag nincs sok elemezgetni valónk.

A  kezdés életszerű, hiszen a Fecske kocsikkal kiállított „Csörgő” még Debrecen állomást sem tudja elhagyni, így Uzsgyi indul útnak Mátészalka felé. A videóban szereplő fiatalember többször mondja, hogy ennek sem nézett utána, ezt sem tudja, azt  sem tudja. Így nem érdemes videót készíteni.

Elhangzik az is, hogy alapvetően jó volt  a csiga vs. vonat videó, de neki csak azért nem volt szimpatikus, mert ezt az ország sok helyén meg lehetne csinálni, ha kimennek a leglassúbb szakaszra, ott is kivitelezhető hasonló akció. Azt is mondja, hogy a videó után megjelent cikkek úgy tálalják a Mátészalka –Debrecen vasútvonal ügyét, mintha az teljes vonalhosszon  tényleg csigalassú lenne…

Nézzük a tényeket:

2018.10.01.

A MÁV hivatalos kimutatása alapján a pályaállapot, pár hónappal a csiga vs. vonat akció után:

https://mateszalkaleaks.blog.hu/2018/10/01/mar_48_helyen_van_sebessegkorlatozas_a_78_kilometeres_mateszalka-debrecen_vasutvonalon

A 2019.10.09 és a  2020.11.26-i pályaállapotokról a lentiekben találnak részletes információkat.

https://mateszalkaleaks.blog.hu/2020/12/05/21600_meteren_nott_a_megengedett_palyasebesseg_mateszalka_es_debrecen_kozott

 

Összegzés és vélemény:

A csiga vs. vonat akció óta került be a köztudatba a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ügye. A videó célja a figyelem felkeltése volt, és a MátészalkaLeaks csoport  mindig is hangsúlyozta, hogy a videó  Nyíradony és Nyírmihálydi szakaszon készült, ahol 20 km/órás lassújel van érvényben.

Csoportunk, folyamatos közérdekű adatigénylésekkel, hitelesen tájékoztatja az utazóközönséget a pályaállapotokról, felújításokról, üzemzavarokról. Csoportunk több nyilvános akcióval hívta fel a vasútvonal lassúságára, a vasúti kocsik kétes tisztaságára, a mi kitartó nyomásgyakorlásunk következtében kerültek pld. kézfertőtlenítő - adagolók a 110-es vasútvonal vasúti kocsijaiba.

https://mfor.hu/cikkek/makro/fejlodik-a-mav-vegre-telen-is-lehet-kezet-mosni-a-vonaton.html

https://www.youtube.com/watch?v=7dIp0K-KdRQ

https://hvg.hu/itthon/20200223_Megelegeltek_a_hosszu_utazast_tulelocsomagot_osztottak_a_MateszalkaDebrecen_vonatjaraton

https://rtl.hu/rtlklub/hirek/utasok-takaritottak-ki-a-vonatot

 

Álláspontunk szerint a készült videó akkor lett volna időszerű, amikor a csiga vs. vonat akciónk megtörtént, hiszen akkor merően más állapotokról tudott volna beszámolni a vlogger. Így a jelenleg látható anyag mivel csak egy részét mutatja be a vasútvonalnak, és a szerző több, fontos kérdésre nem tudja a nézők számára megadni a választ nem igazán jó információforrás.

Annak érdekében, hogy hitelesebben tudjon tájékoztatni Kuhár Bence, a járvány utáni időszakban meghívjuk a következő vasútvonalak közös bejárására.  Apafa – Nyírbátor, Nyírbátor-Nyíregyháza, Mátészalka- Fehérgyarmat-Zajta.

Minden költséget mi állunk és egy jellegzetes szatmári vendéglátást biztosítunk.

 

astgerz.png

 

 

A fiatalembernek az alábbiakban lehet véleményt eljuttatni:

Indulhat a tűzoltóság épületének a korszerűsítése.

Egy évvel ezelőtt adtunk arról hírt, hogy korszerűsítik a Hivatásos Tűzoltóság mátészalkai egységének épületét. A közbeszerzési eljárás lezárult, és a kivetelezési szerződés november végén megötésre került a SÓSTÓTERV Építési és Oktatási Korlátolt Felelősségű Társasággal, amely 115 millió forint értékben végezhet felújítási munkálatokat.

4700 Mátészalka, Alkotmány utca 1. épület az alábbiak szerint újul meg:

 

Az épületenergetikai beruházás a külső határoló fal- és födémszerkezetek utólagos hőszigetelését, fűtési és hűtési rendszerek korszerűsítését, valamint egy villamos energiát termelő napelem rendszer telepítését tartalmazza

Hőszigetelésre kerülnek  az épület(ek) homlokzati falai, a lábazatok és a lapostetők. A lapostetők hőszigetelése kapcsán mindenütt felújítják a lapostetőkön található csapadékvíz elleni szigetelést. Cserélik a mai energetikai követelményeknek nem megfelelő homlokzati nyílászárókat.

 

Kialakítják az  egyes épületek esetében a fűtési rendszer szabályozását is. Továbbá telepítenek napelemes rendszert is.

 

Az épületenergetikai felújítási/korszerűsítési kivitelezési tevékenység főbb  mennyiségei:

 

Homlokzati nyílászárók cseréje kapcsolódó munkáival

Homlokzati nyílászárók cseréje 358,5 m2

Tető utólagos hőszigetelése kapcsolódó munkáival

Tető hő-és vízszigetelése 849,6 m2

Homlokzat utólagos hőszigetelése kapcsolódó munkáival

Homlokzati EPS és lábazati XPS hőszigetelési rendszer kialakítása az OTSZ szerinti tűzgátló sávokkal 1224,18 m2

Épületgépészeti fűtésrendszer korszerűsítése kapcsolódó munkáival

Termoszelep csere 48 db

Megújuló energiafelhasználás kialakítása kapcsolódó munkáival

Napelemes energiarendszer kialakítása Teljesítmény: 14,58kWp (54db 270Wp napelem)

 

291025_109140549202323_173585974_o_1.jpg

 

Jelentős talaj és talajvíz szennyezés Mátészalkán.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Környezet- és Természetvédelmi Főosztályától  a napokban több olyan  mátészalkai lakos is levelet kapott, akiknek a  az egykori MOM területéhez közel van ingatlanjuk.

Ugyanis  a közelmúltban lezárult egy környezetszennyezéssel kapcsolatos vizsgálat,  amelynek eredményeképpen kiderült, hogy a MOM volt telephelyén és környezetében halogénezett alifás szénhidrogén szennyeződés található, aminek a forrása nem ismert, de  szennyező anyagok összetételéből nyilvánvalónak tűnik, hogy a szennyezés az egykori gyárhoz köthető.

A szennyezés 33  ipari és 63 lakossági ingatlant érint, a talajvíz csaknem 22, a talaj 17 hektáron szennyeződhetett el, és a nagyüzem területén földbe ásott hulladékból szivárgó anyagok elérték a lakóövezet több ingatlanát is. - írja a megyei kormányhivatal illetékes osztálya.

A kármentesítés súlyos milliárdokba  fog kerülni,  amely meghaladja Mátészalka Város Önkormányzatának  lehetőségeit, így  ráirányították  Magyarország Kormányának a figyelmét  a mátészalkai problémára.

A kormány meghallgatta az önkormányzat kérését, és anyagi támogatást adott az Agrárminisztériumnak arra, hogy innovatív kutatás-fejlesztés keretében szakcég tervezze meg a helyszín adottságaihoz és a szennyeződéshez mérten azt a leghatékonyabb kármentesítési technológiát, ami alkalmas lesz a mátészalkai vízbázis megvédésére is

-  Dr. Hanusi Péter tájékoztató videója ide kattintva nézhető meg.

 

talajviz_mintavetel.jpg

Talajvíz mintavétel. Képünk illusztráció.  Forrása: http://www.waterplan.hu/

 

 

 

 

Bruttó átlagkereset: megyénk továbbra is sereghajtó.

A Központi Statisztikai Hivatal nyilvánosságra hozta, hogy Magyarország megyéiben hogyan alakultak a  teljes munkaidőben foglalkoztatottak  bruttó átlagkeresetei 2020. I-III. negyedévében.

A statisztika szerint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 272 254 Ft-volt a bruttó átlagkereset, amely alapján megyénk továbbra is sereghajtó.

A szomszédos Hajdú-Bihar megye továbbra is nagyságrendekkel jobb helyzetben van, hiszen ott  323 987 Ft a bruttó átlagkereset, míg a legjobb helyzetben a Budapesten dolgozók vannak, ott a  491 246 a bruttó átlagkereset.

 

a1_1.png

 

 

 

 

 

21600 méteren nőtt a megengedett pályasebesség Mátészalka és Debrecen között.

A MÁV 2020. augusztus 24  és  október 11. között karbantartásokat és  felújításokat eszközölt saját költségei terhére a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon. A felújítások és annak eredményeképpen, hogy Tisztavíz vasúti megállóhelyet a kritikusan alacsony utasforgalom miatt megszüntetik, mintegy 5 perccel csökken a menetidő.

A MátészalkaLeaks által kinyert adatokból kiderült, hogy az elmúlt  14 hónapban hatékonyan dolgoztak a Vasúttársaság munkatársai, hiszen a  Apafa-Nyírbátor szakaszon a karbantartások és felújítások eredményeképpen   17800 méteren  50 km/óráról 60 km/órára változott  a megengedett legnagyobb pályasebesség, míg 3200 méteren 40 km/ óra helyett 60 km/óra sebességgel haladhatnak maximálisan   a vonatok.

Nyírbátor és Mátészalka közötti pályaszakaszon is történtek előrelépések, hiszen 700 méteren sikerült a hatvanas tempó helyett helyreállítani az eredeti pályasebességet, azaz a 80 km/órát.

A MátészalkaLeaks csoport vasúti szakértője szerint, a további menetidő csökkenés jelenleg még azért nem releváns, mert a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon közlekedő mozdonyok korosak, rossz a menetdinamikájuk, és mivel az 50-es és 60-as sebességgel járható szakaszok egymást váltják, ezért a mozdonyoknak folyamatosan gyorsítaniuk, majd lassítaniuk kell, ezért  sok idő elvész. A megoldás az lenne, ha a következő években a MÁV a jelenleg 40, illetve 50 km/órás sebességgel járható szakaszokat is formába hozná, és így szignifikánsan csökkenhetne a menetidő.

 

apafa_nyb_elotte.png

Apafa-Nyírbátor vasúti szakasz, 14 hónappal ezelőtt.

 

apafa_nyb_utana.png

Apafa-Nyírbátor vasúti szakasz, napjainkban

 

nybitor_szalka_elotte.png

Nyírbátor- Mátészalka vasúti szakasz, 14 hónappal ezelőtt.

 

nybitor_szalka_utana.png

Nyírbátor-Mátészalka vasúti szakasz napjainkban.

Fejlesztik a belterületi csapadékvízrendszert.

A  közbeszerzési értesítő szerint eredményesen zárult  mátészalkai belterületi csapadékvízrendszer fejlesztése II. ütem kivitelezésére kiírt közbeszerzés, amelyet a OPTEAM-ÉPÍTŐ Korlátolt Felelősségű Társaság nyert el.

A beruházás célja a város  belterületi, elválasztott rendszerű csapadékvíz¬elvezetési, gazdálkodási rendszerének fejlesztése, a  környezetbiztonságának növelése, környezeti állapotának javítása, a további káresemények megelőzése. További cél a belterületre hullott csapadékvizek kártétel nélküli elvezetése.

A következő helyszíneken történik fejlesztés:

 

  1. Nyár utca (Tavasz u. – Kertész u. közt)

 

(Új csapadékvíz hálózat építése)


A Tavasz utcától a Kertész utca felé haladva a jobb oldali padkában 75/200-as folyóka létesül, amely becsatlakozik a Kertész utca meglévő nyílt csapadékárkába.

 

  1. Északi körút (Tavasz u. – Kertész u. közt)

 

 (Új csapadékvíz hálózat építése)


A Tavasz utcától a Kertész utca felé haladva a jobb oldali padkában 75/200-as folyóka létesül, amely becsatlakozik az Északi körút meglévő nyílt csapadékárkába.

 

  1. Tavasz u. (Északi körút. – Erkel Ferenc u. közt)

 

(Új csapadékvíz hálózat építése)


Az Északi körúttól az Erkel Ferenc út felé haladva a bal oldali padkában 75/200-as folyóka létesül, amely becsatlakozik a Tavasz utca meglévő nyílt csapadékárkába.

 

  1. Lehel u.

 

(Új csapadékvíz hálózat építése)


Az Lehet utcán a Kölcsey utca felé haladva a bal oldali padkában 50/200-as folyóka, alatta DN300 KD-EXTRA zárt vezeték létesül, amely becsatlakozik az Kölcsey utca meglévő csapadékaknájába.

 

  1. Kalmár u. (Katona József u.– Kalmár sor közt)

 

(Új csapadékvíz hálózat építése)


A Katona József utcától a Kalmár sor felé haladva a jobb oldali padkában 75/200-as folyóka létesül, amely becsatlakozik a Kalmár utca meglévő nyílt csapadékárkába.

 

  1. Fekesszegi u.

 

(Meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése)


A Fekesszegi utca teljes belterületi szakaszán, az út mindkét oldalán a meglévő földmedrű árkok burkolása, valamint a meglévő burkolt árkok burkolat cseréje történik. Ez a csapadékcsatorna fogadja a környező utcák csapadékvizét, és a belterületen keletkezett csapadékvizet a homok, és olajfogón keresztül a Váradi csatornába vezeti.
A Váradi csatornán a vízelvezetés biztosításához növényzet irtásra, és gyökérzónás iszapolásra van szükség a Kraszna folyóig.

 

  1. Táncsics Mihály u.

 

Meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése)


A Táncsics Mihály utcán a Fekesszegi út felé haladva az út bal oldalán, a meglévő 40x40 –es lapburkolat cseréje történik TB 30/50/40-es mederburkoló elemre.

 

  1. Dobó István u.

 

(Meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése)


A Dobó István utca mindkét oldalán. a meglévő földmedrű árkok burkolása történik TB 30/50/40-es mederburkoló elemmel.

 

9.Szamos u.

 

(Meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése)


A Szamos utca mindkét oldalán. a meglévő földmedrű árkok burkolása történik TB 30/50/40-es mederburkoló elemmel.

 

  1. Hajdú u. (Csokonai u.– Zrínyi köz közt)

 

(Új csapadékvíz hálózat építése)


A Hajdú utca mindkét oldali padkájában 50/200-as folyókák létesülnek, amely becsatlakoznak a Hajdú utcán meglévő zárt csapadékcsatornába.

 

  1. Iskola köz.

 

 (Új csapadékvíz hálózat építése)


Az Iskola közben a Rákóczi Ferenc utca felé haladva az út bal oldali padkájában 50/200-as folyóka létesül, amely becsatlakozik az Iskola közben meglévő zárt csapadékcsatornába.

 

  1. Dózsa György u.

 

 (Új csapadékvíz hálózat építése)


A Dózsa György út mindkét oldali padkájában 50/200-as folyókák létesülnek, amelyek becsatlakoznak a Dózsa György úton meglévő zárt csapadékcsatornákba.

 

  1. Vágóhíd u.

 

 (Meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése):


A Vágóhíd köztől a Dózsa György utca felé az út bal oldali padkájában meglévő beton folyókák cserje történik 50/200-as folyókákra, amelyek becsatlakoznak a Vágóhíd úton meglévő zárt csapadékcsatornákba.

 

esoviz_elvezetes_kicsi.jpg

                                                                                Illusztráció.

Új vasúti menetrend: kicsit gyorsuló vonatok, jobb csatlakozás Tiborszállás irányába.

2020.december 13-tól új vasúti menetrend lép érvénybe, amely kisebb változásokat tartogat térségünk lakosságának.

Szűkebb környezetünkben ami fontos változás, hogy 4-5 perccel csökken a vonatok menetideje a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon, ráadásul meghallgatásra került a MátészalkaLeaks csoport azon felvetése is, hogy az olyan megállóhelyeken ahol bizonyítottan kritikusan alacsony az utasforgalom, és van minőségi busz alternatíva ne álljon meg a vonat. Így Tisztavíz vasúti megállóhely  az új menetrend életbelépésétől kezdve megszűnik.

Fontos és előremutató változás lesz az, hogy a Budapest felől érkező, Mátészalka állomásig közlekedő Kraszna Intercity vonathoz immár lesz csatlakozás Nyírcsaholy, Nagyecsed, Tiborszállás felé, hiszen jelenleg még az a helyzet, hogy a Kraszna Intercity 19 óra 41 perckor ér Mátészalkára, de akkor már a Tiborszállás felé közlekedő személyvonat 13 percre elhagyta Mátészalkát. Ezzel párhuzamosan, a Tiborszállásról eddig 20 óra 08 perckor induló vonat indulása Mátészalka felé is 20 perccel későbbre kerül. 

 

67805282_2395165170598964_3235421966705885184_n_1.jpg

                                                A Kraszna Intercity. ( Fotó: MátészalkaLeaks

 

A fontosabb vasúti viszonylatok információi:

100a sz. Budapest – Cegléd – Szolnok vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.
  • A 7020 sz. vonat Budapest-Nyugati – Cegléd között 10 perccel korábban közlekedik.
  • 6240 sz. vonat helyett 2640 sz. személyvonat közlekedik Budapest-Nyugati – Szolnok között. A 6240 sz. vonat Szolnokról indul 6140 vonatszámban.

Indoklás: Eszközkapacitások racionalizálása.

 

100 sz. (Budapest –) Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony (– Chop) vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúrában a hatályos utasításoknak megfelelően újraszámozva közlekednek a vonatok.
  • 6240 sz. vonat Szolnokról indul 6140 vonatszámban.

Indoklás: Eszközkapacitások racionalizálása.

 

100c sz. (Miskolc –) Szerencs – Nyíregyháza vonal:

  • A sátoraljaújhelyi ç vonatok közlekedése miatt a vonalon az IC519 helyett 519 számú gyorsvonat közlekedik Nyíregyháza – Szerencs között csatlakozással az IC529-hez, az IC586 pedig az IC516- végén közlekedik Budapest-Keleti – Szerencs között. A(Miskolc-) Szerencs – Nyíregyháza személyvonatok közül több viszonylata (Füzesabony-) Miskolc – Nyíregyházára módosul.
  • Az 5110 sz. vonat Miskolc – Görögszállás között korábban közlekedik.

Indoklás:A 80 sz. vonalon új menetrendi struktúra kerül bevezetésre.

 

101 sz. Püspökladány – Biharkeresztes vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.
  • A vonalon a villamosítás miatt június – augusztus időszakbanvágányzárak várhatóak.

 

102 sz. Kál-Kápolna – Kisújszállás vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.

 

103 sz. Karcag – Tiszafüred vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.

 

105 sz. Debrecen – Nyírábrány vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.
  • A Nagyvárad – Debrecen nemzetközi személyvonat Nyírábrányból 20:09 helyett a 18:09-kor induló személyvonat menetvonalán fog közlekedni és a 20:09-es vonat lesz a belföldi (6811 és 6821 sz. vonat megcserélődik).

Indoklás: A nemzetközi tárgyalásokon egyeztetett módosítások átvezetése.

 

106 sz. Debrecen – Nagykereki vonal:

  • Új 36748 sz. vonat közlekedik munkanapokon Debrecen – Nagykereki között 18:21órás indulással.

Indoklás: Szolgáltatásfejlesztés.

 

108 sz. Debrecen – Füzesabony vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.
  • A vonalon a BMW gyár építése miatt Debrecen – Balmazújváros között előreláthatóan 2021. október 28-ig vágányzár lesz.

 

109 sz. Debrecen – Tiszalök vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.
  • A vonalon a BMW gyár építése miatt Debrecen – Hajdúböszörmény között előreláthatóan 2021. február 28-ig vágányzár lesz.

 

 

110 sz. Debrecen – Nyírbátor – Mátészalka vonal:

  • Debrecen és Nyíradony között 4-5perccel csökken a vonatok menettartama.
  • Tisztavíz megállóhelyen a kritikusan alacsony utasforgalom miatt a vonatok nem állnak meg.

 

111 sz. Mátészalka – Vásárosnamény – Záhony vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.

 

113 sz. Nyíregyháza – Mátészalka – Fehérgyarmat – Zajta vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.

 

114 sz. Mátészalka – Csenger vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúraszerintközlekednek a vonatok.

 

115 sz. Tiborszállás – Mátészalka vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok. A 36311-36318 sz. vonatok +20 perccel később közlekednek.

Indoklás: A regionális utasforgalmi igények jobban kiszolgálása, ç csatlakozási lehetőségek biztosítása.

 

116 sz. Nyíregyháza – Vásárosnamény vonal:

  • A vonalon változatlan menetrendi struktúra szerint közlekednek a vonatok.

 

117 sz. Tiszalök – Nyíregyháza vonal:

  • Két új vonatpár közlekedik 7-8 és 19-20 óra időszakban Görögszállás – Tiszalök – Görögszállás viszonylatban. Járulékosan a 36412 sz. vonat Nyírgyháza helyett csak Görögszállásig közlekedik.
süti beállítások módosítása