A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

Kigyulladt a Mátészalkáról Debrecenbe tartó vonat mozdonya Hodászon.

2020. március 04. - Mátészalkaleaks

A MÁVINFORM információi szerint a  Fehérgyarmatról 18:12-kor Debrecenbe tartó személyvonat Hodásztól nem közlekedik. Hodászon a vonat mozdonyában tűz keletkezett. A tüzet eloltották, személyi sérülés nem történt.

 

163335_g.jpg

A regionális közlekedésről tanácskoznak Debrecenben.

A regionális közlekedés aktuális kérdéseiről tanácskoznak 2020.március 05-én Debrecenben, az  Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotelben. Immár 15. alkalommal kerül megrendezésre az esemény. A téma: a  közlekedés, mint szolgáltatás / Kihívások a nagyvárosok és azok agglomerációjának mobilitásában

A meghívottak között szerepelt Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Kerékgyártó József a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, valamint Dávid ilona a Volánbusz Zrt-. elnök-vezérigazgatója. Egyikük sem lesz jelen a konferenciának meghirdetett eseményen.

A kiküldött programból az derül ki, hogy nem szánnak időt a felmerülő kérdések megválaszolására.

Pedig a konferencia fogalma a következő: előre meghatározott napirend és program szerint zajló, általában problémamegoldó ülés, ahol a hallgatóság kérdezhet, reagálhat, kritizálhat vagy vitatkozhat. A kongresszusnál kisebb létszámú összejövetel és kevesebb kérdés megtárgyalására irányul. Nem hosszú időtartamú.

Mindenesetre a MátészalkaLeaks a helyszínen lesz, így első kézből fogunk beszámolni az ott elhangzott dolgokról.

Amennyiben mégis lehet majd kérdezni az előadókat, akkor a Mátészalka-Debrecen vasútvonallal kapcsolatos kérdéseinket fel fogjuk tenni.

 

 

 

 

 

 

Lassan egy hónapja nem működik a CT Mátészalkán.

Egy olvasói levelet kapott a MátészalkaLeaks csoport, amely  a következőket tartalmazza:

Megérne egy utána járást, hogy miért nincs hetek  óta működő CT-je a mátészalkai kórháznak? Miért kell - nagyon vég szükség esetén, bár nem biztos, hogy a beteg a szállítást kibírja - Nyíregyházára szállítani a beteget egy CT vizsgálatra?

Egyik közeli rokonomnál a  kezelő orvos  valószínűsítette, hogy olyan komolynak tűnő  betegség lehet az egészségügyi  probléma  hátterében, amely miatt a  CT vizsgálat szükséges lenne, de sajnos megvizsgáltatni nem tudja, mert a szállítást nem bírná ki Nyíregyházáig, helyben pedig nem jó a CT. Megáll az ész- írja olvasónk.

A következő információkat sikerült beszereznünk informátorainktól:

Elmondásuk szerint, Mátészalkán mintegy 3-4 hete nem jó a CT. A pótlandó alkatrész nagyon drága, talán a  következő héten történhet elmozdulás az ügyben. Amennyiben olyan eset adódik Mátészalka környékén amelynél indokolt lenne a CT bevetése, akkor az esetkocsi rögtön Nyíregyházára szállítja a beteget. A Csenger- Nyíregyháza távolság közúton 84 kilométer, míg  Mátészalka és Nyíregyháza között minimum 36 kilométert kell megtennie az esetkocsinak.

Nehezíti a helyzetet, hogy a fehérgyarmati CT berendezés sem üzemel jelenleg, javításra szorul. Így legközelebb csak Nyíregyházán lehet megejteni a vizsgálatot, ahol viszont csak sürgős  CT-ket végeznek el. Így marad Kisvárda, illetve Debrecen, ami még viszonylag elérhető távolságban van.

Ismerve a közösségi közlekedés jelenlegi állapotát Szabolcsban, igazi tortúra eljutni például Csengerből Kisvárdára. A hétköznap reggeli órákban 180 és 222 perces eljutási lehetőségek vannak buszokkal.  Mátészalkáról 90 perc körüli menetidővel érhető el Kisvárda.

Csenger és Debrecen között, közösségi közlekedéssel, hétköznap a reggeli órákban 180 perc körüli menetidővel számolhat a beteg útirányonként, Mátészalka és Debrecen között pedig 110 perc körüli átlagos eljutási időkkel.

A Fehérgyarmat és Kisvárda közötti távolságot 180 perc alatt lehet közösségi közlekedéssel  abszolválni, míg Fehérgyarmat és Debrecen között 150 perces menetidővel számolhat a beteg.

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylést nyújtott be a mátészalkai és fehérgyarmati kórházak felé az ügyben.

 

illusztracio.jpg

Képünk illusztráció.

Szabolcsban egyre népszerűbb a telekocsizás, a csigalassú vonat helyett.

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal jelenti az egyetlen, viszonylag gyorsabb vasúti kapcsolatot a szabolcsi emberek számára Budapest felé. A Csenger, Fehérgyarmat és Mátészalka felől Budapestre igyekvő utasok ennek a vasútvonalnak a szolgáltatásait veszik igénybe akkor, amikor a fővárosba igyekeznek.  Jelenleg, a leggyorsabb Mátészalka és Budapest közötti, egyetlen átszállás nélküli vasúti összeköttetést a Mátészalkáról 5 óra 16 perckor induló Kraszna Intercity biztosítja, amely a Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot 93 perc alatt küzdi le, majd a Debrecentől Budapestig tartó 221 kilométeres utat a szerelvény 159 perc alatt abszolválja.

Csaknem két éve derült ki a MátészalkaLeaks csoport értesülései alapján az, hogy éves szinten 110 millió forintos veszteséget okoz a csiga vs. vonat akcióról híressé vált vasútvonal lassúsága a Vasúttársaságnak, hiszen  akkoriban heti szinten mintegy  négyszázan  választották a legnépszerűbb, magyar telekocsi szolgáltatót az általuk megadott adatok alapján Fehérgyarmat/Mátészalka és Budapest között.

Az adatok megjelenése óta eltelt csaknem két év alatt még több teret nyert a telekocsi szolgáltatás, így még nagyobb veszteséget könyvelhet el ezen a vasútvonal állapota miatt a MÁV- Start Zrt, hiszen  a 2019.évben tízezren választották Fehérgyarmat és Budapest között a legnépszerűbb magyar  telekocsi szolgáltatót, míg Mátészalka és Budapest között húszezren, (tehát összesen harmincezren). A MÁV-Start Zrt. ezzel szemben 43873 fizető utast szállított ezeken a vasúti viszonylatokon a 2019.évben, írták a MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylésére adott válaszukban.

A két vasútvonal aktuális  jegyáraival számolva a harmincezer utas kiesése, több mint 176 millió forintos veszteséget eredményezett a MÁV-Start Zrt-nek  a 2019.évben. Ez a MÁV-Start 2018-as adózott eredményének ( 6, 779 milliárd forint) csaknem 3 százaléka.

 

 

telekocsi_vs_vonat.png

 

Képviselő-testületi ülés, 2020.február 13.

A képviselő-testület 2020.február 13. napján megtartott ülése az alábbiakban tekinthető  meg.

 

 

 A napirendi pontok:

 

1.     Előterjesztés Mátészalka Város Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő 2021-2023. évi fizetési kötelezettségeinek megállapításáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

2.     Előterjesztés Mátészalka Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

3.     Előterjesztés az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról szóló 18/2015. (VI.12.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről és új rendelet megalkotásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

4.     Előterjesztés a Négy Évszak Óvoda Kertvárosi Tagóvodája, valamint a Négy Évszak Óvoda fenntartói jogával kapcsolatos kérelmekről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

5.     Előterjesztés a Mátészalkai Kulturális Nonprofit Kft., valamint a Mátészalkai Városfejlesztési Kft. felügyelőbizottságának ügyrendjéről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

6.     Előterjesztés az Önkormányzat tulajdonában lévő 1003/7 hrsz-ú ingatlan területén parkolók kialakításáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

7.     Előterjesztés a mátészalkai 3166/2/A/1 hrsz-ú, természetben Mátészalka, Kossuth u. 25. szám alatti ingatlan tulajdonjogának megszerzéséről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

8.     Bejelentések

Volánbusz: menetrendi változások 2020.március 01-től.

4210 Nyíregyháza – Baktalórántháza – Kisvárda autóbuszvonalon

A munkanapokon 5:58-kor Baktalórántháza, Fő tér megállóhelyről Nyíregyházára közlekedő autóbusz 13 perccel korábban, 5:45-kor indul.

4219 [Nyíregyháza ] Nagykálló – Kállósemjén autóbuszvonalon

A tanítási napokon 13:35-kor Nyíregyháza, Autóbusz-állomásról Kállósemjénre közlekedő autóbusz megáll a Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

4220 Nyíregyháza – Nagykálló – Kállósemjén autóbuszvonalon

A 17:55-kor Nyíregyháza, Autóbusz-állomásról Kállósemjénre közlekedő autóbusz megáll Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

A Nyíregyházáról 12:40-kor Kállósemjénre, illetve a 13:30-kor visszairányban közlekedő autóbuszok a hetek utolsó tanítási napján (többnyire péntekenként) megállnak Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

4225 Nyíregyháza – Nagykálló – Téglás autóbuszvonalon

Az alábbi járatok megállnak Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen:

Indulási időpont

Indulási hely

Célállomás

6:20

Nyíregyháza

Balkány

14:35*

Nyíregyháza

Bököny

5:40

Bököny

Nyíregyháza

8:05

Szakoly

Nyíregyháza

8:50

Szakoly

Nyíregyháza

* Csak munkanapokon áll meg, szabadnapokon nem.

4239 Nyíregyháza – Nagycserkesz – Tiszaeszlár/Tiszadob autóbuszvonalon

A munkanapokon 5:25-kor Nyíregyházáról Tiszaeszlárra közlekedő autóbusz Bashalom betéréssel közlekedik.

4240 Nyíregyháza – Tiszavasvári – Tiszalök – Tiszadob autóbuszvonalon

A 11:10-kor Nyíregyházáról Bánfibokorra közlekedő autóbusz Nagycserkesz, Halmosbokor betéréssel közlekedik.

A 11:35-kor Nyíregyházáról Bánfibokorra közlekedő autóbusz tanítási napokon 5 perccel korábban, 11:30-kor indul, és Nagycserkesz, Halmosbokor betéréssel közlekedik.

4251 Kisvárda – Szabolcsveresmart autóbuszvonalon

A munkanapokon 18:15-kor Kisvárdáról Dögére közlekedő autóbusz – utazási igény esetén – meghosszabbított útvonalon, Szabolcsveresmart, Tölgyesszög út megállóhelyig közlekedik. 

A munkanapokon 18:36-kor Döge, Kossuth utca 36. megállóhelyről Kisvárdára közlekedő autóbusz 29 perccel később, 19:05-kor indul.

4254 Kisvárda – Mándok – Tiszamogyorós autóbuszvonalon

A munkanapokon 4:30-kor Tiszamogyorós, Autóbusz-fordulótól Kisvárdára induló autóbusz 12 perccel korábban, 4:18-kor indul és Eperjeske, Posta betéréssel közlekedik.  

4301 Vásárosnamény – Tiszaadony – Lónya autóbuszvonalon

A munkanapokon 13:05-kor Vásárosnamény, Vasútállomásról Lónyára közlekedő autóbusz 5 perccel később, 13:10-kor indul.

4320 Mátészalka – Porcsalma autóbuszvonalon

A 16:20-kor Mátészalkáról Kocsord–Fülpösdaróc felé (tanszünetben Ököritófülpösig) közlekedő autóbusz munkanapokon 10 perccel később, 16:30-kor indul.

4331 Mátészalka – Nyírmeggyes – Hodász – Nyírkáta autóbuszvonalon

A tanítási napokon 15:55-kor Mátészalkáról Nyírkátára közlekedő autóbusz 2 perccel később, 15:57-kor indul.

4332 Mátészalka – Nyírmeggyes – Nyírbátor autóbuszvonalon

A tanszünetben munkanapokon 15:45-kor, valamint a tanítási napokon 15:48-kor közlekedő autóbuszok egységesen 15:50-kor indulnak Mátészalkáról Nyírbátorba. 

4335 Mátészalka – Őr – Hodász – Nyírkáta autóbuszvonalon

A munkanapokon 16:00-kor Kántorjánosi, Vegyesbolt megállóhelyről Nyírkátára közlekedő autóbusz 3 perccel később, 16:03-kor indul.

A munkanapokon 16:27-kor Nyírkáta, Autóbusz-fordulótól Mátészalkára közlekedő autóbusz 3 perccel később, 16:30-kor indul.

 

sffg.jpg

Műszaki probléma miatt kimaradt két hajnali járat Mátészalka és Debrecen között.

A Debrecen-Mátészalka vonalon néhány kora reggeli járat menetideje jelentősen megnövekedett, mert Nyírbogátnál meghibásodott egy Mátészalkáról Debrecenbe tartó hajnali vonat. A meghibásodott 6319-es és a Mátészalkáról 3:54-kor elindult, 6329-es járatok ma nem közlekedtek tovább.Így a mai nap reggelén leghamarabb csak 6 óra 48 percre lehetett Debrecenbe érni.

A vasúti közlekedés jelenleg már zavartalan.

 

ass1.png

Három csoportos óvoda épül az Ipari úton.

A Mátészalka Kertvárosi Református Egyházközség sikerrel pályázott a Magyarországi Református Egyház  Országos Óvodafejlesztési pályázatán. Egy három csoportos óvoda építésére nyertek anyagi forrásokat, amely az Ipari út 8 szám alatt fog megépülni.A tervezés során felmerült az, hogy a reggeli és délutáni időszakokban megnövekedett forgalomra kell számítani, így  a betervezett parkolók számát növelni szükséges.

Mátészalka Város képviselő-testülete 2020.február 13-án tartja következő gyűlését, ahol 6. napirendi pontként tárgyalják a Mátészalka Református Egyházközség Lelkipásztori Hivatalának kérelmét, amelyben azt kérik, hogy a szomszédos (önkormányzati) telekből, mintegy 700 négyzetmétert adjon az önkormányzat ingyenes használatba. Ennek fejében vállalják azt, hogy a parkolót a városi rendezvények alkalmával rendelkezésre bocsájtják.Kitételként szerepel az előterjesztésben az, hogy a létesülő parkoló  tervezési, engedélyezési  és kivitelezési költségeit a Mátészalka Kertvárosi Református Egyházközség állja.

Mivel a parkolók létesítése a Parkerdő szélén történik, így gyepráccsal kívánják kialakítani, így megőrizve annak zöld jellegét.

 

ovoda.jpg

Mátészalkai vasútállomás: fejlesztési ígéretek.

A MátészalkaLeaks csoporthoz eljutott információk szerint több beruházást is tervez végrehajtani a  MÁV a mátészalkai vasútállomáson. Az elképzelések  szerint megszüntetnék a botlásveszélyt,  korszerűsítenék az információs táblákat, valamint  térfigyelő kamerákat telepítenének a peronokra illetve a váróterembe, amelyeket a rendőrségre kötnének be.

 

adffs.jpg

Burkolatfelújítás kezdődhet a 49-es főúton.

Az Európai Uniós közbeszerzési értesítő szerint burkolatfelújítási munkáknál hirdettek nyerteseket, az egyik közbeszerzés Mátészalka környéki útszakaszt érint. A felújítás a 49. számú  Rohod-Mátészalka-Csengersima másodrendű főút 3+998-7+545 kilométer szelvény közötti szakaszán valósul meg vállalkozási szerződés keretében, amelynek összértéke  283 920 699.00 HUF, ÁFA nélkül.

felujitas.jpg

Hamarosan megoldódik a nyírkátai dolgozók közösségi közlekedéssel kapcsolatos ügye.

Nyírkátán élő, de Mátészalkán dolgozó személyek fordultak a MátészalkaLeaks csoporthoz a közösségi közlekedéssel kapcsolatos ügyükkel még január elején. A csaknem egy tucat ember képviseletében akkor Zoltán emelt szót, aki maga is  a Jármi út környékén dolgozik egy vállalkozásnál.

Az ügyük az volt,  hogy a 2019.decemberben történt menetrend változástól kezdődően megváltozott  az egyik délutáni Nyírbátorba közlekedő busz indulási ideje, amely így  pár perccel korábban indul, és így szinte lehetetlen a Jármi út környékén dolgozóknak, hogy a 15 óra 50 percig tartó munkaidő végeztével utolérjék  a Nyírkáta felé közlekedő  számú járatot, hiszen jelenleg a  Mátészalkáról 15 óra 50 perckor Nyírkátára közlekedő busz aktuális sofőrének jóindulatától függenek. Ha minden klappol,  ő szokta megvárni Nyírmeggyes községben a munkából hazaigyekvő azokat nyírkátai lakosokat akik  a Mátészalkáról 15 óra 48 perckor Nyírbátor irányába induló 4332-es busszal kénytelenek versenyt futni a nyírkátai busszal.

A MátészalkaLeaks csoport és az érintettek menetrend módosítási kérelemmel fordultak az Északkelet- Magyarországi Közlekedésszervező Iroda vezetőjéhez, valamint  az egyik Jármi úti cég is menetrend módosítási kérelemmel támogatta meg a dolgozóik törekvéseit, amelyet eljuttattak a Volánbuszhoz.

A mai napon érkezett a jó hír, ha nem is azonnal, de 2020. március 01-től megoldódik az érintettek ügye.

 

A döntést közlő levél:

 

Ikt.szám: KTI/KSZK/11-5/2020.

 

Mátészalka-Nyírkáta viszonylatban utazók kedvezőbb kiszolgálására irányuló megkeresését köszönettel vettük. Kérelmét állásfoglalás céljából a VOLÁNBUSZ Zrt. részére is megküldtük. A kialakított álláspont alapján az alábbiakról tájékoztatjuk.

 

A Jármi út közelében lévő munkahelyeken 15.50 óráig dolgozók kedvezőbb hazautazásának biztosítása érdekében a Mátészalkáról Nyírbátorba tanszünetben munkanapokon 15.45 órakor induló 4332/393 sz. járat 5 perccel, az iskolai előadási napokon 15.48 órakor induló 4332/395 sz. járat 2 perccel később közlekedik. A 4332/395 sz. autóbuszjárat Nyírmeggyes, orvosi rendelő megállóhelyen csatlakozást biztosít a Nyírkátára közlekedő 4331/397 sz. járathoz, melynek megtartása érdekében az iskolai előadási napokon 15.55 órakor Mátészalkáról Nyírkátára induló autóbuszjárat is 2 perccel később indul. Tanszüneten történő utazás érdekében a 4335/369 sz. járat 3 perccel később közlekedik, átszállást biztosítva Hodász, vasútállomás bejárati út megállóhelyen a Nyírkátára utazók számára.

A módosítások bevezetését 2020. március 1-től tervezzük.

 

 

Tisztelettel:

 

SZABÓ Tamás Bálint              Tóth Sándor

irodavezető                              autóbusz közlekedési szakértő

 

 

ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODA

 

tn2-volan.jpg

 

Óriási Volánbusz blama. Nem volt a busznak autópálya matricája, nem mehetett az autópályán.

A mai nap reggelén érdekes eset történt az egyik Mátészalka és Nyíregyháza között közlekedő busszal. Olvasóink jelzése alapján, a Mátészalkáról 6 óra 15 perckor induló és az M3-as autópályán Nyíregyházára közlekedő járatnak nem volt érvényes  autópálya matricája, így  nem hajtott fel az autópályára.

A járat így a nem fizetős utakon át közlekedett Nyíregyházára, ahová késéssel érkezett.

Az esetről kérdezzük a Volánbuszt, ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.

 

m3_autopalya_bus_1.jpg

Keleti lakótelep: javaslat a reggeli közlekedési problémák kezelésére.

Hétköznap reggelenként  szembesülnek az állampolgárok azzal a problémával, hogy a  Keleti lakótelepen nehézkessé válik a közlekedés és  jelentősen meghosszabbodik a személygépkocsik menetideje a belváros irányába. A Hajdú utca már nem bírja a forgalmi terhelést.

A MátészalkaLeaks csoport szerint csökkenthető lenne a Hajdú utca túlterheltsége, amennyiben a Képes Géza Általános Iskola mögötti (műfüves futballpályák mellett húzódó) utat,  amely jelenleg le van zárva, egyirányúsítva megnyitnák a Bajcsy- Zsilinszky  utca felé, akár időkorlátosan, reggel 7 és 9 óra között, illetve 15 és 17 óra között a forgalom számára.

A megnyitás történhetne súlykorlátozással, hogy a 3,5 tonna feletti össztömegű járművek ne közlekedhessenek arra, illetve sebességkorlátozással, amely maximálisan 30 km/órás sebességet engedne meg.

 

81637389_3184161021598848_3314479872104988672_n.jpg

 

82368470_513501846179577_319613710773518336_n.jpg

Nyírkáta: dolgozóbarátabb buszmenetrendet szeretnének.

Nyírkátán élő, de Mátészalkán dolgozó személyek fordultak a MátészalkaLeaks csoporthoz a közösségi közlekedéssel kapcsolatos problémájukkal. A csaknem egy tucat ember képviseletében Zoltán emelt szót, aki maga is  a Jármi út környékén dolgozik egy vállalkozásnál.

A problémájuk az, hogy a 2019.decemberben történt menetrend változástól megváltozott  az egyik délutáni Nyírbátorba közlekedő busz indulási ideje, jelesül pár perccel korábban indul, így nagy szerencse kell a Jármi út környékén dolgozóknak ahhoz, hogy a 15 óra 50 percig tartó munkaidő végeztével utolérjék  a Nyírkáta felé közlekedő  számú járatot.

Az érintettek elmondták, jelenleg a  Mátészalkáról 15 óra 50 perckor Nyírkátára közlekedő busz aktuális sofőrének jóindulatától függenek, hiszen ha minden klappol,  ő szokta megvárni Nyírmeggyes községben a munkából hazaigyekvő azokat nyírkátai lakosokat akik  a Mátészalkáról 15 óra 48 perckor Nyírbátor irányába induló 4332-es busszal kénytelenek versenyt futni a nyírkátai busszal.

Probléma csak akkor van, ha helyettesítés miatt új buszvezető jelenik meg a vonalon, akinek nincs tudomása a nem kellően átgondolt menetrendről, ilyenkor marad a gyaloglás…

Van olyan Jármi úti  vállalkozás, ahol a dolgozók több mint 10 százalékát érinti a probléma, de Zoltánék friss  kutatása szerint amelyet a napokban ejtettek meg,  már elérni lassan az egy tucatot az érintettek száma.

Azt érintettek elmondták, szeretnénk elérni minimum, hogy a Mátészalkáról 15 óra 48 perckor Nyírbátor irányába induló 4332-es busz pár perccel később induljon, és így újra, nagyobb biztonsággal utol tudnánk érni a 4331-es számú, Nyírkátára közlekedő járatot Nyírmeggyes községben. Azt se tartanánk ördögtől valónak, ha a  15 óra 55 perckor Mátészalkáról Nyírkátára közlekedő  4331-es busz nem a Kórház utca (ott megállója sincs) érintésével, hanem a Szalkay László utca, Alkotmány út, Jármi út  útvonalon közlekedne, ezáltal nem kellene versenyt futni az idővel a 15 óra 50 percig dolgozó nyírkátai munkavállalóknak.

A MátészalkaLeaks csoport és az érintettek menetrend módosítási kérelmet nyújtottak be  az Északkelet- Magyarországi Közlekedésszervező Iroda vezetőjéhez.

 

images_10.jpg

Történelmi városközpont turisztikai rekonstrukciója. Növelték a támogatás összegét.

A Magyar Közlönyben megjelent  1788/2019. kormányhatározat szerint csaknem 76 millió forinttal növelték a  „Történelmi városközpont turisztikai rekonstrukciója Mátészalka városában” elnevezésű pályázat támogatási összegét. Így a projekt költségvetése 654 507 218  Ft-ról 730 441 606 Ft-ra változik.

 

A beruházás során a térségben lévő kulturális és örökségi helyszínek turisztikai fejlesztése valósul meg. A projekt célja a Kossuth utca rekonstrukciója, valamint a régi mozi épületének felújítása, továbbá Film- és Színháztörténeti Múzeummá történő átalakítása- írja  a Magyar Közlöny.

 

Szűkebb térségükben több sportcélú  fejlesztésre biztosít forrásokat Magyarország kormánya,  a Magyar Közlöny 215. száma szerint.

 

A Penyige Sportegyesület fejlesztheti infrastruktúráját, hiszen  a  meglévő futballpálya felújítására, annak talajcseréjére, öntözőberendezések vásárlására, labdafogó hálók, korlátok, játékos kijáró kialakítására 85  millió forint értékben, míg az öltözőépülettel kapcsolatos beruházásra  45 millió forint  kaptak támogatást.

 

Tarpa Nagyközség Önkormányzata Infrastrukturális fejlesztésre kapott 395 millió forintot, ebből egy nagyméretű füves pálya építése, fűtetlen, műfüves előcsarnok fejlesztése  valósulhat meg.

 

A Csengeri Futball Club új, nagyméretű műfüves pályát  létesíthet. A támogatási össze 600 millió forint.

 

mateszalka-92019-08-16.jpg

Kép: www.lightingbricks.hu

Ezeket a felújításokat ígéri a következő három évre a MÁV a Mátészalka-Debrecen vasútvonalra.

A vasúttársaság 2020-ban tervezi az Apafa-Hajdúsámson vonalszakasz felújítását, a karbantartás várhatóan 3 hónapot vesz majd igénybe és a nyári időszakban kezdődne.


2021-ben tervezzük a Nyírgelse – Nyírbátor vonalszakasz, Nyírbogát megálló rakodóhelyen az állomási átmenő vágány átépítését, az útátjárók cseréjét, a felújítás peron építést, egyéb vágányok és kitérők bontási munkáinak elvégzését is tartalmazza.


Várhatóan 2022-ben valósulhat meg Nyírbogát – Nyírbátor vonalszakaszon 7,5 km-en a nyíltvonali vágányok felújítása, az útátjárók cseréje és a kitérő bontási munkák elvégzése.


A tervezett munkák megvalósulása esetén a lassújelek megszűntetése, a forgalombiztonság javítása, a szolgáltatási színvonal emelése várható- írta a MÁV Zrt,  a  MátészalkaLeaks csoport legújabb közérdekű adatigénylésére.

 

debrecen-mateszalka-fmd-4-1024x683.jpg

Debrecen, Nagyállomás. Pillanatkép.              (Forrás: 24.hu

Ide kapcsolódó információ az is, hogy 2019.novemberi a közmeghallgatáson kértük Mátészalka Város Polgármesterét a még nagyobb összefogásra a Mátészalka-Debrecen vasútvonallal kapcsolatban. Dr. Hanusi Péter a napokban levéllel fordult Dr. Mosóczi Lászlóhoz aki a Közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

 

hp1_1.png

Geotermikus hőtermelő rendszer épül. Hamarosan kezdődnek a fúrási munkálatok.

A Geotherm FIRE KFT. és a Mátészalkai Távhőszolgáltató közös projektjének megvalósításához fúrási munkálatok szükségesek, amelyet 2020.január 6.napjától kezd meg a megbízott kivitelező. Ez előreláthatólag 2020. március végéig fog tartani.

A munkálatok során három olyan munkafázis lesz, amely 24 órás zajterheléssel fog járni, de ezek mindegyikénél a zajterhelés mértéke határértéken belül lesz.

A három munkafolyamat tervezett időpontjai, a kivitelező munkaterve szerint:

2020.január 22-28.

2020.február 07-20.

2020. március 02-05.

A projektről ide kattintva kaphat részletes  tájékoztatást.

A munkaterületen forgalomelterelésre a munkálatok idején nem kell számítani. A fúrások, a Bánki Donát utcai garázssor utáni, önkormányzati területen kerülnek kivitelezésre.  A kút mélységét 1200 méter lesz, míg a (reményeik szerint) feltörő víz hőmérsékletét 60- 65 fokra prognosztizálják a szakértők.

 

helyszin.png

 

 

Korszerűsödik az Idősek Bentlakásos Otthona.

Európai Uniós forrásokból történik meg az Idősek Otthona energetikai korszerűsítésének tervezése és kivitelezése Mátészalkán.

Az épület külső szigetelése, nyílászáró cserék, lapostető szigetelés, kazáncsere, fűtési rendszer korszerűsítése, 50 kW-os napelem rendszer szerelése fog megvalúsulni a Móricz Zsigmond utca 81. szám alatt található intézményben.

A közbeszerzés nyertese,  a debreceni székhelyű LEGEN-Terv Korlátolt Felelősségű Társaság.

 

mzs81.png

Megszűnhet az éjszakai száguldozás. Hamarosan nem kapcsolják ki éjszakára az Alkotmány úti közlekedési lámpákat.

Mátészalkán este 8 órakor kikapcsolják a jelzőlámpákat és onnantól kezdve kész életveszély az Alkotmány úti gyalogos átkelőhelyeken átkelni. Este 8 óra után megindulnak a külföldi kamionok, és a gépkocsivezetők nem mindegyike veszi figyelembe a gyalogos átkelőhelyeket, így száguldozás kezdődik. Sokszor még a főúttól több száz méterre is jól hallatszik az esti, éjszakai száguldozás - írta Varga Miklós mátészalkai lakos még 2019. júliusában.

 

Akkor azt javasolta, hogy később kerüljenek kikapcsolásra a jelzőlámpák. Annál is inkább, mert Mátészalkán sokan dolgoznak gyárakban, ahol 21 óráig tart a munkavégzés, ha 21:30 körül kerülnének kikapcsolásra a jelzőlámpák, nagyobb lenne az esély arra, hogy biztonságban hazaérkezik az állampolgár.

 

A közelmúltban közmeghallgatást tartottak Mátészalkán, ahol a MátészalkaLeaks csoport képviseletében  Szabó Richárd vitte a testület elé Miklós felvetését.

 

A polgármester válaszolt az állampolgári javaslatra. Elmondta, hogy azt  támogatandónak tartja, és nem hinné, hogy ennek akadálya lenne a megvalósításnak.

 

 

A napokban válasz érkezett a közmeghallgatáson elhangzott  javaslatra, amelyet a lentiekben olvashatnak.

 

hp1.png

Vasút: a megyei közgyűlésen jártunk, kérdeztünk.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés legutóbbi, Újfehértón megrendezett gyűlésén közmeghallgatást is tartott, amelyen a MátászalkaLeaks csoport is képviseltette magát.

Seszták Oszkár a közgyűlés elnöke köszöntötte a megjelenteket, majd megadta a szót a szólni kívánóknak.

A  MátészalkaLeaks csoport hozzászólója  megköszönte Seszták Oszkár és az előző megyei közgyűlési ciklus minden képviselőjének munkáját, amelyet a Mátészalka-Debrecen vasútvonal mielőbbi felújításának érdekében végeztek. Röviden csak annyit, hogy a megyei közgyűlés elnökének MÁV vezetőkkel folytatott tárgyalásának eredményeképpen végre pénzösszeget is hozzárendeltek a Mátészalka-Debrecen egy szakaszának a felújításához, 1, 67  milliárd forintot.

Amennyiben kíváncsiak a tárgyalások részleteire, arról  itt olvashatnak.

A köszönet után érkeztek az észrevételek a hozzászólótól. Előadta, hogy a megyei közgyűlés újfehértói gyűlésén tárgyalni fogja a MÁV-nak a megyei vasútközlekedésről szóló tájékoztatóját, de ebben már nem szerepel az előzőekben említett Apafa- Hajdúsámson szakaszt rekonstrukciója, de kimaradt a 2021.évre tervezett Nyírgelse- Nyírbátor átépítése is. A felszólaló kérte, hogy amennyiben a tájékoztató előadói arról adnak majd információt  a hallgatóságnak, hogy ezek a javítások nem valósulnak meg, abban az esetben a megyei közgyűlés elnöke kezdeményezzen ismét tárgyalásokat a MÁV-val. Az is  a kérések között szerepelt, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés SZMSZ-ének 49.paragrafusának 8, bekezdése alapján amely kimondja: „ az elnök, hozzászólást engedélyezhet az ülésen megjelent hallgatóság részére- a tárgyalt napirend témakörétől függően – 3 perc időtartamig” –kéri a MátészalkaLeaks csoport képviseletében, hogy hozzászólhasson.

Az elnök elmondta, hogy az engedélyt természetesen megadja a kettes napirendi ponthoz való hozzászóláshoz és mivel gondolták, hogy a MátészalkaLeaks csoport jelen lesz, azért tették a közmeghallgatás után az első napirendek közé a MÁV tájékoztatóját.

A második napirendi pont előadója Takács Ede, a MÁV  Debreceni Területi Pályaigazgatóságának  műszaki igazgató - helyettese volt, aki elmagyarázta a közgyűlésnek megküldött, annak honlapjára is felkerült,  rendkívül részletes és őszinte dokumentum főbb pontjait, majd jöhettek a képviselői hozzászólások.

Érkezett kérdés azzal kapcsolatban, hogy Nyírbátorban igény lenne a magasabb színvonalú  vasúti teherszállításra, mert több cég gondolkodik azon, hogy közútról, vasútra tegye át a teherforgalmát. A kérdést feltevő képviselő utalt arra, is, hogy munkahelyteremtéssel kapcsolatos tárgyalásoknál is felmerült a nagyobb kapacitású vasúti teherszállítás hiánya. A a műszaki igazgató – helyettes elmondta: közel négy millió tonna teherforgalom érkezik, illetve indul Záhonyból. Amennyiben a piac részéről ilyen igények merülnek fel, a MÁV mellé állna  a kezdeményezésnek, de mivel ez a kérdés nem pályafenntartási hanem  fejlesztési kérdés, így erre nem tud kimerítő választ adni.

Egy másik képviselő arról érdeklődött, hogy miért tart  a MÁV-nak  több hónapig egy útátjáró átépítése, illetve miért nem kapnak ezek erősebb útalapot . Azt is felvetette, hogy a Győrteleken épített átjáró minőségileg sokkal rosszabbnak tűnik, mint más településen épített társai. Erre a kérdésre a műszaki igazgató – helyettes elmondta, hogy ha problémát észlelnek jelezzék, és kátyúzással megoldják a  problémát.

Ez újabb, hozzászóló képviselő azt említette meg, hogy az olyan MÁV állomás és egyéb épületek amelyek már nincsenek aktív használatban a vasútvonalak mentén éktelenkednek. Elmondta, hogy nagyon jó dolog, hogy a MÁV és a helyi lakosság évente egyszer közösen munkálkodik ezeknek az állomásoknak a területén, de véleménye szerint ennél hathatósabb megoldásra lenen szükség. Miért nem lehet ingyenesen ezeket az épületeket használatba adni olyan  önkormányzatoknak, civil szervezeteknek, akik segítségével jobb állapotba kerülhetnének, kihasználttá válnának ezek? Ez válasz volt arra, hogy a tájékoztató közben, a műszaki igazgató – helyettes elmondta, hogy amennyiben ilyen elhanyagolt épületek elbontásra kerülnek, arról tájékoztatják minden esetben az önkormányzatot.

Az egyik képviselő részéről egy személyes történet is elhangzott, amelyben visszaemlékezett arra, amikor középiskolába járt busszal és vonattal. Elmondta, hogy nagy nehézséget okozott már akkor is az eljutás Gacsály, Zajta irányából bármerre a megyébe. Ebben fejlődést nem igazán lát, még manapság is csak több átszállással, igen lassú közösségi közlekedéssel lehet elérni például a megyeszékhelyet.

A képviselői hozzászólások végeztével, jöhettek a MátészalkaLeaks csoport kérdései. Lintényi Levente, a csoport közösségszervezője elmondta: több papírra vetett kérdést már megemlítettek a képviselők, jól felkészültek, látszik, azt érzékeli, hogy érdekli őket  a téma.

A kérdező megkérte Takács Ede, a MÁV  Debreceni Területi Pályaigazgatóságának  műszaki igazgató – helyettesét arra, hogy most nagyon konkrét kérdéseket fog kapni, és konkrét, számokkal alátámasztott válaszokat adjon.

Első  kérdés:

A MÁV tájékoztató 5.oldalán nem szerepel a 2020-ra beígért Apafa- Hajdúsámson és a 2021-re prognosztizált  Nyírgelse- Nyírbátor átépítés. Helyette, jelentős mennyiségű aljzat és síncseréről írnak. Mit tud elmondani?

A műszaki igazgató – helyettes elmondta: benne volt a vasútvonal az Országos Vasútfejlesztési Koncepcióban, de onnan kikerült. 2017 és 2019 között kellett volna megvalósulnia, így felújítás, állagmegóvás ezen felül nem lett betervezve, ezért az utóbbi években jelentősen leromlott  a pálya állapota. A beígért Apafa- Hajdúsámson szakasz felújításáról is szót ejtett, 600 millió forint áll rendelkezésre,újra kell tervezni, ilyen összegből állagmegóvási munkák tudnak megvalósulni, amely megakadályozza a további romlást. A felhasználható összegben csökkenés azért következett be, mert 2023-ban megkezdődik a vonal átépítése.

Második kérdés:

A 2023-as átépítés, amelyről a tájékoztatóban írnak, milyen paraméterekkel valósul meg?

A műszaki igazgató – helyettes elmondta: Apafa és Mátészalka szakasz hézagnélküli sínekből kerül majd kialakításra.

Harmadik kérdés:

Újabb vasúti kocsik mikor érkeznek a Mátészalka- Debrecen vasútvonalra? A kérdező jelezte, hogy a MÁV a Kiss motorvonatok forgalomba állása után komfortosabb vasúti kocsikat ígért, hiszen a jelenlegi 50 év körüli vasúti kocsikban még nagyapáink is utaztak.

Erre a kérdésre nem tudott adni konkrét választ.

 

 

Negyedik kérdés:

A MÁV a tájékoztatójában  ír a mozdonyok és vasúti kocsik karbantartásáról is. Információink szerint nincs elég erőforrás, (felhasználható alkatrész és humán erőforrás), ezért fordulhat elő az, hogy Mátészalka és Debrecen között hetente akár többször, volt hogy naponta többször robbantak le mozdonyok. Mit tud erről elmondani?

Erre a kérdésre nem tudott konkrét választ adni.

A kérdések után  most a hozzászólások következtek. Az egyik képviselő felvette, hogy foglaljon állást, nyilvánítsa ki véleményét a térségi vasútvonalak  a 2021-2027-es Uniós fejlesztési forrásokból történő fejlesztésének ügyében. Mégpedig oly a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés, rögzítsék azt határozatban.

A megyei közgyűlés elnöke ezt  a felvetést támogatandónak tartotta, valamint elmondta, hogy a következő ilyen vasúti beszámolóra a MÁV azon részlegének vezetőjét kívánják majd meghívni, amely a fejlesztésekre szakosodott.

 

000.jpg

Pillanatkép. (Fotó: MátészalkaLeaks)

 

km_ma.png

A megyei napilap beszámolója. Forrás: Kelet, 2019.december 11-i száma.

 

A megye televíziójának, Kölcsey TV beszámolója