A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

MátészalkaLeaks

Felújításra kerül a kritikus állapotban lévő Győrtelek és Nagyecsed közötti útszakasz.

2020. október 02. - Mátészalkaleaks

Pár nappal ezelőtt arról írtunk, hogy olvasóink jelezése alapján kritikus állapotban van a 4922-es út Győrtelek és Nagyecsed közötti szakasza. Az útszakaszon több helyen sebességkorlátozások vannak érvényben, amelyek miatt csak 30-40 km/órás sebességgel lehet (elviekben) haladni. Egy olvasói videó alapján kiderült, hogy egyes helyeken csak 20 km/órás sebességgel lehet biztonságosan közlekedni.

Az úton gyakran  közlekedők rendszeresen felhívták már a Magyar Közút Nonprofit Zrt. figyelmét az áldatlan állapotokra, de eddig süket fülekre találtak, hiszen az egyik olvasónk szerint azt az információt kapták folyamatosan, hogy,  "más utak vannak kiírva javításra".

Ebben az álláspontban  változás következett be, de nézzük először az úttal kapcsolatos tényeket.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.  megküldött adataiból kiderül, hogy  a burkolathibák javítására idén már 105 tonna kátyúzó keveréket dolgoztak be munkatársaik.

Jelenleg az úton az alábbi sebességkorlátozások vannak érvényben :

  -  0+852 – 1+040 szelvények között  (30 kilométer/órás korlátozás)

  -  1+070 – 2+010 szelvények között  (60 kilométer/órás korlátozás)

  -  2+010 – 2+933 szelvények között  (40 kilométer/órás korlátozás)

  -  2+933 – 5+748 szelvények között  (70 kilométer/órás korlátozás)

 

Előrelépés:

A Magyar Falu Program 2021-re tervezett burkolatfelújításra javasolt útszakaszok jegyzékében szerepeltetik a 4922-es jelű  Győrtelek-Mérk összekötő út 5 kilométeres szakaszát. A burkolatfelújítási tervek készítésére kiírt közbeszerzési eljárás folyamatban van, a terveztetés még idén késő ősszel elkezdődhet és a források biztosítása esetén a szakasz felújítása a jövő év második felében megkezdődhet.

Az adatok forrása: Magyar Közút Nonprofit Zrt.

 

120115110_641547306387694_4210762254142231199_n_1.jpg

 

Vajai őstó. Látogatóközpont épülhet Uniós forrásból, de lesz elég víz a tóban ?

Egy évvel ezelőtt írtunk arról, hogy a Vajai őstó elkezdett kiszáradni. Akkor a   Hortobágyi Nemzeti Park felé tettünk közérdekű bejelentést, hiszen a kezelésükben  áll a 77,8 ha kiterjedésű országos jelentőségű védett természeti terület, amely Európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű élőhelynek minősül.

Egy évvel ezelőtt a helyzet ilyen volt:

 

 

A helyzet 2020.májusában talán elkezdett normalizálódni, hiszen a  víz utánpótlását biztosító kút 2020.05.29-től ismét üzemel Vaja , Őr, és Kántorjánosi Önkormányzatainak és Szatmárvidéki Horgász és Természetvédő Egyesület anyagi Támogatásával.

2020.augusztusában ilyen  volt a látvány:

 

A videó forrása: Youtube, Zotya Drone.

Napjainkban pedig újabb fejlemények vannak a Vajai őstóval kapcsolatban. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területfejlesztési és Környezetgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. közbeszerzést írt ki a Vajai őstó turisztikai célú fejlesztésére. Az ajánlatokat 2020. október 01-ig lehet leadni.

A tervezett műszaki tartalom a következő.

Egy kis léptékű látogatóközpont kerül kialakításra, a tóparti telken található épület felújításával. A látogatóközpont célja a vajai őstó, mint természeti érték bemutatása, ebből eredően az épületben kiállítóterek kialakítására kerül sor, illetve a projekt részeként kiállítási installációk beszerzése is megtörténik. A létesítményben egy kávézó is helyet kap.

Az őstó melletti önkormányzati területen kialakításra kerül egy 12m magas járószinttel rendelkező kilátó, amelyről az őstó egész vízfelülete belátható lesz.

A kilátó mellett területen egy szabadidő park kerül kialakításra, amely a teljes üdülőterületet, az ide érkező horgászok családjait és az őstó természeti értékeit felkereső látogatókat egyaránt ki fogja szolgálni.

Horgászhelyek és  öt darab esőbeálló épül. Megvalósul a zöldfelületek rendezése és 25 darab parkolóhely kerül kialakításra.

 

 

Kritikus a Győrteleket Nagyecseddel összekötő út állapota.

A Győrteleket Nagyecseddel összekötő (4922-es) út állapota kritikus olvasóink szerint. Több sebességkorlátozásvan  érvényben az úton. Olyan mértékű egyes szakaszokon az út minőségromlása, hogy a kamionok imbolyognak, videófelvételek tanulsága szerint már 20 km/órás sebesség mellett is,  félő, hogy komolyabb baleset történik.

Személygépkocsival sem könnyű a közlekedés az említett útszakaszon, így az utat rendszeresen használók szervezkedni kezdtek. Felhívták telefonon a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t, ahol azt a választ kapták, hogy "más utak vannak kiírva javításra".

Az ügyet felkarolta a MátészalkaLeaks csoport, elsőként adatokat kértünk az alábbiakról:

  • Milyen sebességkorlátozások vannak érvényben az említett úton?
  • Tervezi -e a Közút rövid, vagy középtávú fejlesztései  között teljesen felújítani az utat?
  • 2020-ban milyen munkálatokat végez a közút az útszakaszon, milyen értékben?
  • 2021.évre milyen munkavégzések vannak betervezve?

 

Amint választ kapunk kérdéseinkre, közzé teszzük.

 

120091756_755862058480491_5910210107247646702_n.jpg120115110_641547306387694_4210762254142231199_n.jpg

 Olvasó videó I.

 20 km/órával közlekedő, imbolygó kamion

Még független laborvizsgálatok szükségesek a 471-es főút Mátészalka és Nyírmeggyes közötti szakaszán.

Pár napja arról írtunk, hogy többen fordultak már hozzánk azzal kapcsolatban, hogy a 471-es főút Mátészalka és Nyírmeggyes közötti szakaszáról mintha már levonultak volna a munkagépek, de a  korlátozó táblákat már nem szedték le, így 30-40 km/órás sebességkorlátozások vannak érvényben az útszakaszon.

Akkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kérdeztük arról, miért nem folyik látható munka az útszakaszon?

Mivel az akkor kapott választ nem tartottuk kielégítőnek, újabb kérdéseket tettünk fel,amelyekre most kaptunk válaszokat, amelyet a lentiekben olvashatnak.

 

Megkérdeztünk egy Közlekedésmérnök szakembert is, hogy mi a véleménye:

A laborvizsgálat = talajterhelés vizsgálattal.Érthetően: egy radioaktív szonda segítségével megmérik a talajban lévő elváltozásokat. Magyarul az útakon az útburkolatban szokott lenni  2 vagy 3 kör mint ha bele lenne furva. Ez a mintavételezés helye mind az aszfalt réteg vizsgálata tekintetében mind a talajszerkzet elváltozás tekintetében. A kivett mintát elküldik a Magyar Talajvizsgáló Intézetbe ott kiértékelik ,ha az elváltozás a megadott százalékon belül van akkor folytathatják az útburkolati jelek festését ( ami az utolsó fázis lesz. Ha nem felenek meg a minták akkor kezdődik minden előről.( reméljük nem így lesz)Ez a folyamat kb 30-90 napot vesz igénybe.

 

 

 

tn4-4_utepites_190517_dt--0045-2.jpg

 

afgfs.png

A kép illusztráció: (Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

471-es főút Mátészalka-Nyírmeggyes közötti szakaszának felújítása: a beruházás még nem fejeződött be

Többen fordultak már hozzánk azzal kapcsolatban, hogy a 471-es főút  Mátészalka és Nyírmeggyes közötti szakaszáról mintha már levonultak volna a munkagépek, de a  korlátozó táblákat már nem szedték le, így 30-40 km/órás sebességkorlátozások vannak érvényben az útszakaszon.

Szárnyra kaptak különféle pletykák, amelyek szerint  nem vették át az utat a szakemberek, annak kifogásolható  minősége miatt.

A MátészalkaLeaks csoport megkereste a  Magyar Közút Nonprofit Zrt., ahonnan az alábbi választ kaptuk.

 

És Ön, hogy vélekedik a beruházás minőségéről? Várjuk kommentben a véleményeket.

 

ut_1.png

 

 

 

111.jpg

222.jpg

333.jpg

Október 01: visszaáll az alapmenetrend, ismét vonatok járnak majd a Vásárosnamény- Nyíregyháza és Mátészalka-Záhony vasútvonalakon.

2020.június 06-től járványügyi menetrend lépett életbe a hazai vasúti mellékvonalakon. Mátészalka környékének  a vonatközlekedését jelentősen érintette az intézkedés, hiszen a Mátészalka-Csenger, Mátészalka-Nyíregyháza, Vásárosnamény-Nyíregyháza és a Mátészalka- Záhony vasúti viszonylatok is áldozatául estek az intézkedésnek.

A járvány ugyan fokozódik, a vasúti közszolgáltatás megrendelője az ITM most újabb vasútvonalakon állítja vissza  az alapmenetrendet, azaz pótlóbuszok helyett ismét vonatok fognak közlekedni.

2020. október elsejétől örülhetnek a Vásárosnamény-Nyíregyháza és a Mátészalka- Záhony vasútvonalat használó emberek, hiszen ezen a két megyénkbeli vasútvonalon is ismét csak vonatok fognak közlekedni.

Különösen előbbiek lélegezhetnek fel, hiszen a Vásárosnamény és Nyíregyháza közötti 59 kilométert a vonatok 98 perc alatt tudják abszolválni (azért ez sem túl veretes), a pótlóbuszoknak ehhez többnyire 122 percre volt szükségük.

 

rota_tibor_mti_vonat_mav.jpg

Komoly kérdésekre, ezeket a válaszokat küldte megyénk vonatközlekedésével kapcsolatban az ITM.

Az Innovációs és Technológia Minisztérium lett megkérdezve a Mátészalka-Debrecen, a Vásárosnamény-Nyíregyháza és a többi, megyei vasút mellékvonal esetleges alapmenetrend visszaállításáról.

A válaszokból minden állampolgár leszűrheti azt, mennyit számít a szabolcsi ember az illetékes minisztériumnak.  További kommentárt hozzáfűznünk nem érdemes...

 

            Kérdések:

kerdes_itm.png

 

            "Válaszok"

 

valasz_itm_1.png

Minek a pótlóbusz, ha a Volán 65 százalékkal kevesebb menetidő alatt teszi meg a Vásárosnamény- Nyíregyháza utat?

A VOLÁN 74 perces eljutás ideje áll szemben  a vasúti pótlóbusz 122 perces menetidejével. Ha ön közösségi közlekedéssel szeretné megtenni a két város közötti 57, 4 kilométeres távolságot melyiket választaná? A válasza nem kérdéses.

2020.június 06-tól járványügyi menetrend lépett érvénybe Vásárosnamény és Nyíregyháza között is, amelynek eredményképpen a vasúti kínálatból mindössze két vonatpár maradt, a kimaradó vonatok helyett pedig olyan pótlóbuszok közlekednek, amelyek minden állomás és vasúti megállóhelyet megközelítenek, így totálisan versenyképtelenek.

A leggyorsabb  VOLÁN járat akár 74 perces menetidő  alatt képes megtenni a két város közötti, csaknem 58 kilométeres távolságot, ehhez a vasúti pótlóbuszok többségének 122 percre van szükségük. Még a sokak által lesajnált, rendkívül vonatok is 108 perc alatt  teszik meg ezt a távot.

Ezeknek az adatoknak a láttán joggal teszi fel a kérdést az utazóközönség, mi értelme a vasúti közlekedést helyettesítő pótlóbuszoknak ?

A MátészalkaLeaks csoport az érintettekkel karöltve a következő kérdésekkel fordult az ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁHOZ FORDULT .

  • Meddig tart még az vonatok vonatpótló buszokkal való helyettesítése?
  • Mikortól állhat vissza a vasúti alapmenetrend?

 

deger20091116034-720x415.jpg

Ismét kinyírták a szombat délutáni és esti közösségi közlekedést Nyíregyháza és Mátészalka között !

Ki ne emlékezne arra, amikor a MátészalkaLeaks csoport még 2015. novemberében felkarolta  azt az ügyet, amikor szombati napok rossz közösségi közlekedését nehezményezték a szabolcsi emberek, Nyíregyháza és Mátészalka között. Hiszen 16 óra 35 perc után nem volt Nyíregyháza és a megye második legnagyobb népességű városa, (Mátészalka)  közvetlen busz és vonatközlekedés, így az emberek csak háromszoros menetdíj ellenében, valamint egy debreceni vagy záhonyi kiruccanás beiktatásával juthattak haza. Akkor az utasszámlálások és politikai akarat eredményt hozott, lett egy szombat esti buszjárat, amely 19 órakor indul Nyíregyházáról, Mátészalka irányába.

2020.június 06-tól ismét csapás érte a közösségi közlekedéssel közlekedő személyeket Nyíregyháza és Mátészalka között, hiszen napi egy vonatpárra redukálták a vonatok számát. Mivel Nyíregyháza és Mátészalka között a vonattal párhuzamosan buszok is közlekednek, így úgy gondolták, hogy ezen vasútvonal esetében nem szükséges buszos pótlás, de így a menetrendi kínálat nagyon szegényes lett, és ezt akadályát képezi a szabolcsi emberek közösségi közlekedésének.

A MÁV-START szerint,  a 2020.június 06-tól megnyirbált  vasúti  viszonylatokon (36 érintet vasútvonal) közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő.  Érdekesség, hogy közben megszűnt  a járványügyi veszélyhelyzet, de csak 10 mellékvonal esetében állt vissza az eredeti vasúti menetrend, a többi helyen maradt a pótlóbuszos megoldás. Pedig a  MÁV-START által mért utasforgalom egyik helyen újraindított vasútvonalon sem érte el a 10 főt.

2020.június 06-tól csak kaotikus módon és jelentős plusz anyagiak ellenében lehet eljutni szombatonként  a megyeszékhelyről Mátészalka térségébe.

Hiszen, 15 óra 20 perckor indul egy  olyan busz, amellyel átszállás nélkül Mátészalkára lehet jutni, de utána már csak 19 órakor. A köztes időszakban pedig csak Vásárosnamény, Debrecen, netán Záhony érintésével lehet Mátészalkára jutni. Vásárosnamény felé 78, 4 kilométert tesz meg a busz/ vonatpótló busz kombó 173 perc alatt, amely  27 kilométer/órás átlagsebességet jelent, utóbbinál pedig a debreceni kitérővel együtt, a 127 kilométeres utat 199 perc alatt lehet abszolválni, ez 38 kilométer/órás átlagsebességet jelent, míg  aki a záhonyi kiruccanást választja, az 156 perc alatt teheti meg a  127 kilométeres utat Mátészalkáig. A hazajutás ára a regionális tarifával igénybe vehető Nyíregyháza- Mátészalka vonal 840 Ft-ja helyett 2520 Ft és 3000 Ft között mozog.


A MátészalkaLeaks csoport az ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁHOZ FORDULT, szeretnék  elérni az érintettekkel karöltve, hogy  a szombati napon  Nyíregyházáról 16 óra 35 perckor indult, Mátészalkára közlekedő vonatot állítsák vissza,  vagy legalább egy vonatpótló buszt állítsanak be ugyanilyen indulási idővel.

 

menetrnddd.png

Szombati eljutási lehetőségek vonattal. 840 Ft helyett 2520 Ft-3000 Ft a hazajutás Mátészalkára.

 

vegyes.png

Szombati délutáni és esti eljutási lehetőségek Nyíregyháza-Mátészalka, busz és vonat kombó.

 

9f298cc9a918c0f91395ae08fff2bb1d_d49afe6e3b4eb7cadfe308837303ec67.jpg

Decembertől már nyúlfarknyit csökken a menetidő a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon.

Augusztus 24-től karbantartások kezdődnek a Debrecen–Mátészalka vonalon, amelynek eredményeképpen csaknem  5 percet csökkenhet a menetidő a 110-es vasútvonalon már  a decemberi menetrendváltáskor. Bár a csökkenés örvendetes, de az igazi megoldás csak a vasútvonal teljes felújítása lenne, amely csak kormányzati segítséggel valósulhat meg hazai vagy Európai Uniós forrásokból.

Tehát a MátészalkaLeaks csoport viszi tovább az ügyet mindaddig, amíg a teljes felújítás megvalósul.

A MÁVINFORM közleményt adott ki a  2020.auguztus 24-én kezdődő karbantartással kapcsolatban, amelyet a lentiekben olvashatnak.

2020. augusztus 22. szombat, 07.17

A Debrecen–Mátészalka vonalon jövő héttől mintegy másfél hónapon keresztül, több szakaszon is felújítja a vasúti pályát a MÁV. A karbantartás idejére lezárják az érintett szakaszokat, ezért a munkavégzésekhez igazítva egész nap, illetve éjszakánként pótlóbuszok szállítják az utasokat.

Nyírbátor és Mátészalka között augusztus 24-től 31-ig, Apafa és Nyírbátor között pedig szeptember 1-jétől október 11-ig tartanak a munkálatok: kicserélik az elavult betonaljakat, síneket, váltókat, vágányszabályozást végeznek és átépítenek több vasúti átjárót.

A felújítás során 2,3 kilométeren szüntetik meg a jelenlegi 40-50 km/h-ás sebességkorlátozásokat, és 80 km/h-ra emelik a megengedett sebességet (Nyíradony és Nyírgelse között 700 méteres, 60 km/h-s szakaszt kivéve), ezáltal pontosabbak lesznek a vonatok. A karbantartás révén csökkenhet a műszaki meghibásodások száma, megbízhatóbb lesz a vasút, a közúton közlekedők pedig gördülékenyebben, biztonságosabban hajthatnak át az átjárókon. A decemberi menetrendváltástól várhatóan 4-5 perccel csökkenhet a vonatok menetideje az évente mintegy félmillió utas által igénybe vett Debrecen–Mátészalka vonalon.

  • Augusztus 24-től 31-ig, Nyírbátor és Mátészalka között 20:37-től 4:58-ig hét vonat helyett pótlóbuszok közlekednek. A csatlakozások megőrzése érdekében a Tiborszállás–Mátészalka vonalon kettő, a Mátészalka–Fehérgyarmat szakaszon pedig egy vonat menetrendje pár perccel módosul. (hirdetménytérkép)
  • Szeptember 1-jétől 13-ig folyamatos vágányzár lesz Apafa és Nyíradony között, de éjszakánként Nyírbátorig lesz meghosszabbítva a lezárás. A pótlóbuszok Debrecen–Nyíradony, illetve Nyírbátor között közlekednek. Nincs a vasútvonallal párhuzamos közút Apafa és Hajdúsámson között, ezért egy busz szállítja el a vonatok utasait Debrecen–Apafa–Dombostanya–Hajdúsámson között. Ehhez Debrecenből 40 perccel korábban kell indulnia, hogy Hajdúsámsonban csatlakozni tudjon a kizárt szakaszon végig közlekedő buszhoz, amelyiknek így nem kell Apafára és Dombostanyára betérnie. A második busz gyorsjáratként közlekedik, amennyiben a vonathoz az utasok száma miatt két busz is szükséges. A vasútvonalon közlekedő Kraszna InterCity helyett Debrecen és Mátészalka között, a teljes útvonalon busz viszi az utasokat. (hirdetmény)
  • Szeptember 14-től október 11-ig Hajdúsámson és Nyírbátor között lesz folyamatosan lezárva a pálya a felújítás miatt, de szeptember 28-tól október 1-jéig 18:30-tól 6:20-ig Apafa és Nyírbátor szakaszra hosszabbítják meg a lezárást. A vonatok helyett általában Hajdúsámson és Nyírbátor között fognak közlekedni a pótlóbuszok, de a Debrecenből induló utolsó esti vonat és a Debrecenbe érkező első hajnali vonat teljes útvonalán, Debrecen– Mátészalka között pótlóbusz fog közlekedni. A Kraszna IC helyett ekkor is pótlóbusz jár Debrecen és Mátészalka között. Az éjszakai meghosszabbított vágányzárak idején pedig a szeptember 1–13. közötti időszakra alkalmazott megoldással egy busz elszállítja a Debrecen–Apafa–Dombostanya–Hajdúsámson közötti utasokat, Hajdúsámsonban csatlakozva a Debrecen és Nyírbátor között közlekedő pótlóbuszhoz. A csatlakozások érdekében a Nyíregyháza–Nyírbátor–Fehérgyarmat és a Mátészalka–Csenger szakaszon néhány vonat menetrendje pár perccel módosul.  (Ez utóbbi fázis hirdetményét várhatóan augusztus vége felé teszi közzé a vasúttársaság.)

 

MÁVINFORM

 

tn4-debrecen-nyirbator-mateszalkavasutivonal.jpg

Vasúti karbantartás: szeptember elsejétől vonatpótló autóbuszok Nyíradony és Debrecen között.

Amint már arról pár napja írtunk, 2020.augusztus 24-től  2020.augusztus  31-ig  pályafelújítási munkálatok történnek Mátészalka és Nyírbátor állomások között, így éjszakánként  20 óra 30 perc és hajnali 5 óra között vonatpótló autóbuszok közlekednek majd  a két állomás között.

A MÁV most kicsit próbálja jobb formába hozni az elavult vasúti pályát, így karbantartással folytatódnak a munkálatok, 2020.szeptember 01-től  2020.szeptember 13-ig ezért többnyire Debrecen és Nyíradony, egyes esetekben pedig Debrecen és Nyírbátor között vonatpótló autóbuszok fognak közlekedni a nappali időszakban is.

Fontos információ, hogy ebben az időszakban a Debrecenből  18 óra 15 perckor Mátészalkára induló Kraszna Intercity a teljes vonalhosszon vonatpótló autóbusszal lesz helyettesítve.

Mátészalka és Nyíradony között többnyire vonatok fognak közlekedni, viszont a reggeli órákban lesz olyan vonat ezen a vasúti viszonylaton, amelynél Mátészalka és Debrecen között teljes vonalhosszban vonatpótló autóbusz fog közlekedni. Ilyen lesz az  5 óra 15 perckor Mátészalkáról induló Kraszna Intercity is.

Érdekesség:

A csak  vonattal elérhető Dombostanya városrész lakossága a karbantartás időszakában még nehezebben tud majd ingázni a  Nagyállomás és lakóhelye között, hiszen a városrész fekvése miatt külön vonatpótló autóbusz lesz információnk szerint közlekedtetve Debrecen Nagyállomás és Hajdúsámson között, ez érinti majd a Dombostanya vasútállomást, az Apafa vasútállomást, valamint a Kassai úti ideiglenes Debrecen- Csapókert átmeneti  megállóhelyet.

Ez a vonatpótló autóbusz a  Hajdúsámson és Debrecen Nagyállomás közötti  18 kilométert 58 perc alatt fogja abszolválni, ez 18, 6 km/h átlagsebességet jelent.

 

A vágányzári menetrend innen tölthető le.

 

debrecen-mateszalka-fmd-23.jpg

 

Nagypiac. A bérleti díj csökkentését kéri a Szalka-Víz KFT.

A mai napon tartja a képviselő testület aktuális ülését. A hatodik napirendi pontban tárgyalják azt az előterjesztést, amely szerint a Nagypiac bérleti díjának csökkentését kéri a Szalka- Víz KFT. A jelenlegi szerződésben az szerepel, hogy a cég által havonta fizetendő bérleti díj 300 ezer forint + ÁFA, amely  a kihirdetett veszélyhelyzet időtartamára felfüggesztésre került.

A Szalka-Víz KFT levele szerint eddig csak három üzlet tekintetében történt bérleti szerződés megkötése, "a további öt üzletre még igény  bejelentés sem történt"- írja a Szalka -Víz KFT ügyvezetője.

Erre is hivatkozva, Valu Tibor, a cég ügyvezetője  kéri a képviselő-testületet, hogy a bérleti díjat 50.000 Ft+ÁFA/ hó összegben állapítsák meg.

 

piac.png

 Fotó: Papp László

 

valu_level.png

 

Az ügyvezető levele

eloterj.png

Az előterjesztés

Csak korlátozottan érhető el a Betaloc, béta-blokkoló szívgyógyszer.

Több olvasónk is felhívta rá a figyelmet, hogy országosan, de Mátészalka környékén is  csak igen korlátozottan érhető el a Betaloc elnevezésű gyógyszer, amely úgynevezett béta-blokkoló. Mivel szívgyógyszerről van szó, ezért helyettesíteni nem lehet.

A Betaloc tablettahatóanyaga a metoprolol, a szimpatikus idegrendszerre (a központi idegrendszeréletműködéseket szabályozó része) ható, ún. béta-blokkoló gyógyszer.Szívkoszorúér betegség (angina pektorisz), magas vérnyomás betegség (hipertónia),szívinfarktus utáni állapot, bizonyos ritmuszavarok, pajzsmirigy-túlműködés (aszívműködés lassítása céljából) tartós kezelésére, valamint migrénes rohammegelőzésére szolgál.

Olvasóink szerint ezekre a napokra ígérték a gyógyszer érkezését, de ez nem teljesült. A nagykereskedő újabb határidőt adott meg. A 30 darabos kiszerelésből a nagykereskedők már csak augusztus közepére vállanak kiszállítást, míg a 100 darabosból augusztus első hetében lehet valami. A problémák  leginkább a Betaloc 50 mg-os gyógyszerrel vannak.

Egyes mátészalkai gyógyszertárakban még 30 darabos kiszerelésben, rendkívül kis mennyiségben fellelhető a gyógyszer.

 

beta.png

 

sdf.png

Többlettámogatást kapott a Kálvin János Református Általános Iskola pályázata.

A Magyar Közlöny 2020/176. lapszáma szerint több mint 300 millió forinttal nőtt az általános iskola azon pályázatának támogatása, amelyben az iskola infrastruktúrájának  fejlesztése, épületbővítés, a meglévő infrastruktúra korszerűsítése, átalakítása,  valamint a beruházások megvalósításához kapcsolódó eszközök beszerzése a cél.

A projekt összköltsége így 1, 287 milliárd forint.

 

a_15.png

 

81784399_1279764452206722_4075808785766023168_o.jpg

Fotó: https://www.facebook.com/refkalvin

 

 

Több mellékvonalon hamarosan visszatérhet a régi menetrend, megyénk ebből is kimarad?

Visszaáll a menetrend szerinti  közlekedési rend több vasúti mellékvonalon, amelyeken a járványhelyzet miatt megcsappant utasszámra hivatkozva történtek járatritkítások és pótlóbuszok beállítása pár héttel ezelőtt,  értesültünk az ITM-hez közel álló forrásunktól.
A konkrét időpont még nem ismert, vélhetően 2020. augusztus 01.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye érintett vasúti mellékvonalai kimaradnak az eredeti közlekedési rend visszaállításából, így értesüléseink szerint nem áll helyre az eredeti menetrend Mátészalka és Záhony, Mátészalka és Csenger, Mátészalka és Nyíregyháza, Zajta és Fehérgyarmat és Vásárosnamény és Nyíregyháza között sem.
A régi menetrend visszaállítáésában érintett  mellékvonalak listája:
  • 25 Boba–Zalaszentiván–Zalaegerszeg–Hodoš [Őrihodos]
  • 38 Nagyatád–Somogyszob
  • 60 Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc–Pécs
  • 75 Vác–Diósjenő–Balassagyarmat
  • 78 Ipolytarnóc–Balassagyarmat–Aszód
  • 102 Kál-Kápolna–Kisújszállás
  • 103 Tiszafüred–Karcag
  • 109 Debrecen–Tiszalök
  • 125 Mezőtúr–Mezőhegyes (Mezőhegyes-Battonya szakasz kivételével)
  • 145 Kecskemét–Lakitelek–Szolnok

1563460850-ywu3mkzo9_md-450x300.jpg

Mikor és milyen módon lesz szúnyoggyérítés Mátészalkán?

A csapadékos időjárás következtében esténként tömegével jelennek meg a szúnyogok, így több kérdés is érkezett már hozzánk egy esetleges szúnyoggyérítéssel kapcsolatban.

2020-tól az Európai Unió tagállamaiban megszűnt a kifejlett szúnyogok ellen alkalmazható készítmények légi permetezése. A szúnyoggyérítés ettől az évtől kezdődően csak földi eljárással valósítható meg a közterületeken. A lárva gyérítésre alkalmazható készítmény korlátozásokkal ugyan, de továbbra is felhasználható. Légi permetezéssel kizárólag vizes területeken, ahol földi eljárással a gyérítés nem megvalósítható. A jövőben nagyobb hangsúlyt kap a biológiai lárvairtás is, mely elsősorban a szúnyog tenyésző helyeket érinti.

 

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylésben kérdezi Mátészalka Város Önkormányzatát arról, hogy 2020-ban lárvagyérítést földi és légi úton , illetve kifejlett szúnyoggyérítést földi úton hány alkalommal, milyen ütemterv szerint kíván majd végeztetni.

Ahogy választ kapunk, vagy megjelenik egy tájékoztatás a hivatalos önkormányzati oldalakon, azt közzé tesszük majd.

 

szunyogirtas_crop_644x300.jpg

Egy településfejlesztő szakember véleménye a vasúti vonalak visszafejlesztéséről.

Tisztelt MátészalkaLeaks csopot!

 

Leírom a véleményem, de jelenleg túl sok reményt nem látok rövid távon a módosulásra. :-((

 

Megnéztem a térképet és gyakorlatilag a megyére vonatkozóan egy teljes visszafejlődés, leépítés tervei rajzolódnak ki rajta.

 

A határközi településeket Nyíregyházától keletre teljesen elvágja, a közösségi közlekedésnek a gyorsabb biztonságosabb módját pedig meg is szünteti a terv.  

 

Szinte hihetetlen hogy 2020-ban a terv: a visszafejlődés (leépítés/felszámolás), miközben a határaink lassan eltűnnek az Uniós országok között, a felgyorsult világban pedig egyre fontosabb a környezettudatos közlekedés. Nem tudom milyen buszokkal fogják szállítani az embereket A-ból B-be de nem tartom valószínüleg, hogy egyrészt időben megelőzhetné a vonatközlekedést másrészt hogy ezzel a fenntartható fejlődésnek kedvezőbb helyzet alakulna ki. 

 

Ezek az intézkedések nem az utasok kiszolgálására hanem azok kiszolgáltatottságának növelésére alkalmasak!

 

A telekocsi elterjedése nem véletlen a területen hiszen szükség van arra hogy utazzanak az emberek, azonban közbiztonsági szempontból nem tartom jó ötletnek, hogy idegen sofőrök nem tudni milyen vezetői tapasztalattal hozzák vigyék a gyermekeinket vagy rokonaiknak ismerőseinket iskoláőba, dolgozni, vagy ügyet intézni. 

 

Az egész olyan mintha 1968-at írnánk amikor válság miatt megszüntettek vonalakat:

https:// hu.wikipedia.org/wiki/1968-as_k%C3%B6zleked%C3%A9spolitikai_koncepci%C3%B3

 

Számomra furcsa hogy fordítva látják az ok okozati összefüggéseket.

 

Ha egy vonal régi, rossz lassú, akkor az emberek egyre kevésbé fogják igénybe venni.

 

De ha egyre kevésbé veszik igénybe akkor nem az a megoldás, hogy megszűntetjük, hiszen nem azért nem veszik igénybe mert nem szükséges csak ebben a  formában nem megfelelő. Az emberek ma már igényesebbek és gyorsabban szeretnének eljutni mindenhová. Egyre távolabb keülnek a települések a megfelelő egészségügyi ellátásokhoz. (Nincs például bőrgyőgyász Fehérgyarmaton csak Mátészalkán, de sorolhatnák többféle ellátást ami miatt egyre messzebb kell utazni a falusi embereknek.)

 

Nem hiába van szegénység, szocálisan hátrányos helyzetű egészségügyileg fokozatosan leromló társadalom a keleti országrészben hiszen egyre messzebb kerül mindenki a biztonságot jelentő központi településektől. Messzebb kerülnek a munkahelyek az iskolák, az utazással eltöltött idő miatt sokan feladják vagy meg se próbálják a lehetetlent. 

 

Mostanában a külföldön élő magyar állampolgárok is gyakran érkeznek Magyarországra munkát vállalni, egészségügyi ellátást kapni. Sajnos ezzel a leépülő rendszerrel tovább mélyül a szakadék az ország keleti határa felé. 

 

És a legfontosabb: A térkép szerint ahhoz, hogy Nyíregyházán megkapja az állampolgár a megfelelő egészségügyi ellátást, vagy buszra ül és órásit kering, - ha nem kap  a minden faluban megálló járművön - vagy le kell mennie Debrecenbe onnan vissza Nyíregyházára???

 

A Nyírbátor - Nyíregyháza vonalat semmiképpen sem szabadna megszűntetni. Ezzel lényegesen lecsökken, megnehezül Mátészalka, Fehérgyarmat és azok járáskörzeti településeinek az alapvető ellátásai. Innen nem Debrecen az első ahová el szeretne mindeki jutni! Rengeteg munkahely jó iskolák sportlehetőségek Nyíregyházán vannak!

 

Ha igényesen megfelelően felújítják - és itt nem egy karbantartási felújításra hanem korszerűsítésre gondolok -  a szakaszokat, illetve legfőképpen a Nyírbátor - Nyíregyháza szakaszt, akkor nem csak szimplán meg fog növekedni az igény rá, hanem túl is terhelődhet a vonal, hiszen azok akiknek gépkocsijuk van is átállhatnak a benzinköltségek növekedése miatt a közösségi közlekedésre.

Bár tudom ez már csak vízió és teljesen irreális a jelenlegi helyzetben, de a terüelti fejlődés szempontjából a leghatékonyabb fejlesztés a Mátészalka Nyíregyháza legrövidebb úton való összekötése lenne, amelyhez egy szakaszon teljesen új vonalat szükséges kiépíteni.

Vérzik a szívem, ahogy leépítik ezt a térséget. 

 

Ami viszont szomorú, hogy sajnos az országos szerkezeti terv sem írja elő egyébként a Mátészalka Nyírbátor Nyíregyháza vonal megtartását pedig ez lehetne egy érv vagy lehetőség a pályázatra kisajáítására a terv megvalósítására. Egy éve fogadták el a jelenleg érvényes terveket és 5 évente vizsgálják felül így nem túl rózsás a helyzet hogy módosulna:

 

https:// oeny.e-epites.hu/oeny/4tr/#/tudastar/interaktiv-terkep

https:// www.e-epites.hu/sites/default/files/csatolmanyok/2_az_orszag_szerkezeti_terve.pdf

 

Lehet hogy ez is oka annak hogy nyugodt szívvel szüntetik meg a vonalat hiszen ez az országos terv része....

 

Ezek módosításakor lehet véleményezni, arra rákészülni, de mire ennek alapján mégis beindulna a fejlesztés sok év fog eltelni így csak abban van remény hogy kiemelt beruházássá teszik és kormányrendelettel módosítanak mindek ehhez kapcsolódó területrendezési tervet. Jó lenne tudni az okát és talán itt az országos tervet elkészítő irodát kellene megkérdezni mi indokolta a tervből való kivételt? (Lechner Lajos Tudásközpont Területi Építésügyi és Szakértői Osztálya)

 

Ahhoz hogy kiemelté váljon a fejlesztés komoly tanulmányok kellenek és összefogás. Az érintett településeknek érdemes lenne megbíznia közösen egy településtervező céget aki erre (mármint a vonatközlekedés fejlesztésének indoklására) hatástanulmányt készít és kidolgozza az érveket. Egy ilyen terv kb 1 év alatt készül el és pár millió forint az alapadatok beszerzése, programtérképek készítése miatt, de jelen pillatnatban ezt látom megoldásnak.

 

A ti feladatok pedig ebben az, hogy az Önkormányzatok felé a világ felé felkeltitek a figyelmet és nem csak a saját településeteknek, hogy közösen összefogva több településnek olcsóbb is egy ilyen  szakági terv (koncepció) kifizetése és hosszabb távon pedig mindenki nyerhet vele, hiszen fejlődést ellátási színvonalat lehet növelni. Nem ártana elővenni újra a csiga jelmezt is segítségül, vagy hasonló kampányba kezdeni :-D

Világsiker volt! 

 

Hámornyikné Cs. Zita

településfejlesztő szakember

és szociológus

 

rota_tibor_mti_vonat_mav.jpg

Járványügyi menetrendek a mellékvonalakon: tovább nőtt a menetidő, már kerékpárral is gyorsabb közlekedni, mint pótlóbusszal.

2020.június 6-tól a mellékvonalakon közlekedő vonatok egy része helyett pótló buszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják –írja a MÁV Kommunikációs igazgatósága.

A színvonallal kapcsolatos kijelentése a MÁV-nak nem állja meg a helyét Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, hiszen a menetidők szinte minden érintett vasútvonalon nőttek, de erről majd a későbbiekben írunk majd.

 Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is- ezt is a  MÁV Kommunikáció igazgatósága írta.

A felszabaduló járműállományi kapacitások fővonali közlekedésre átcsoportosítása sem állja meg a helyét, hiszen a szabolcsi vonalakon 2020. június 06-ig nagy számban közlekedő, rendszeresen üzemképtelenné BZMOT szerelvények csak 100 km/órás sebességre képesek még kitűnő műszaki állapot esetén is, de igencsak kétséges egy fővonali  járat kiadása ilyen BZMOT-okból , hiszen ezek hosszabb távon igencsak fapados utazási lehetőségek lennének az utazóközönség számára.

 

 

mellekvonal_mnrmod_web_4-3_2020-06-04_v2.jpg

 

Utasforgalmi adatok:

weee.png

 

 

A részletek: 

Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal), napi egy vonatpár, több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 56 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 66 perc

A leglassabb busz menetideje: 66 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 25 km /  22, 7 km/óra

 

 

Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal, napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

A vonat menetideje: 76 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 56 perc

A leglassabb busz menetideje: 66 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 37 km  / 33, 6 km/h

 

Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal), napi egy vonatpár és a vasúttal  párhuzamos útvonalon közlekedő pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 51 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 51 perc

A leglassabb busz menetideje: 85 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége:  37, 3 km  /  26, 3 km/h

 

Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal), napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 108 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 110 perc

A leglassabb busz menetideje: 110 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 57 km     /  31, 1 km/h   

 

 

Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal), napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 98 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 115 perc

A leglassabb busz menetideje: 122 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 59 perc   /   30, 78 km/h  

Fejlődés helyett visszafejlődés a szabolcsi közösségi közlekedésben.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Közlekedéstudományi Intézettel (KTI) együtt 2020. június elejétől több tucat vasúti mellékvonalon tervezi megnyirbálni a menetrendeket. Egyes vasútvonalakon már csak napi egy vonatpár fog közlekedni, míg a „szerencsésebben” járt vasúti viszonylatok megússzák kínálat csökkentéssel és pótló buszok beállításával.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, azon belül több kistérséget érintenek ezek az intézkedések. A mellékvonalak közül lényegében a 110-es Mátészalka-Debrecen vasútvonal marad érintetlenül és a Mátészalka- Tiborszállás vasúti viszonylat, valamint fognak még vonatok közlekedni Mátészalka és Fehérgyarmat között.

 

Napi egy vonatpár fog közlekedni:

Mátészalka-Csenger  ( napi egyetlen vonatpár)

Mátészalka- Nyíregyháza   (napi egyetlen vonatpár)

 

Csökkenő menetrendi kínálat mellett, többnyire pótló buszok fognak járni:

Mátészalka-Záhony ( 2 vonatpár és vonatpótló buszok)

Vásárosnamény- Nyíregyháza ( 2 vonatpár és vonatpótló buszok

Fehérgyarmat- Zajta ( 1 vonatpár és vonatpótló buszok

 

valtotas.jpg

Illusztráció: Közlekedő Tömeg Egyesület

 

 

 

 

 

 

h-start_141_127_405_es_117_376_2017_mateszalka.jpg

Már csak pár nap és jelentősen csökkenhet  a menetrendi kínálat.

Három hónapos karbantartás kezdődik szeptembertől a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon.

Bár most a  a közbeszédet a járvány uralja, de igyekszünk azért melegen tartani a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ügyét. Az alábbiakban a MÁV Zrt azon válaszát olvashatják, amely közérdekű adatigénylésünkre érkezett.

A MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV Zrt.) a 2020. március 8-án beérkezett megkeresésében feltett kérdéseire vonatkozóan az alábbi adatszolgáltatást nyújtja.

 

A 2013 - 2020-as EU-s költségvetési ciklusban megvalósítandó vasútfejlesztési projektek listája 2014-ben került pontosításra, amelyek között szerepelt a Debrecen – Mátészalka vasútvonal villamosítása és engedélyezett sebességének emelése. A szatmári régió elérhetőségének minőségi javulásában fontos szerepet játszó projekt tervezési feladatai azonban nem kerültek elrendelésre a NIF Zrt. részére, így az előkészítés sem kezdődhetett meg. 2017-ben a projekt törlésre került a 2014 – 2020 programozási ciklusban EU-s források bevonásával megvalósítandó beruházások listájáról. Ennek ellenére a vasútvonal fejlesztési lehetőségeit a MÁV Zrt. stratégiai elképzelései között folyamatosan vizsgálta, de a komplex felújítására jelenleg nem rendelkezik forrással.

 

A vasútvonal hálózati jelentőségére való tekintettel, a MÁV Zrt. a 2020-2022 évek közötti időszakban saját forrásból tervezi a vasútvonal felújítását.

 

A 2020. évben az Apafa - Nyírbátor vonalszakasz felújítása, karbantartása várhatóan 3 hónapot vesz igénybe.  A vonalszakasz felújítása során a kapacitáskorlátozást /vágányzár/ a MÁV Zrt. az alábbiak szerint tervezi:

 

- Apafa-Hajdúsámson 2020. szeptember 1. 00.00 – 2020. szeptember 13. 23.59 – 13 nap 

 

- Hajdúsámson-Nyírbátor 2020. szeptember 14. 00.00 – 2020. október 11. 23.59 – 28 nap;  összesen 41 nap

 

A 2021. évi munkák a Nyírgelse állomáson és Nyírbogát megálló rakodóhelyen az állomási átmenő vágány átépítését, az útátjárók cseréjét, valamint a felújítás peronépítést, egyéb vágányok és kitérők bontási munkáinak elvégzését tartalmazza.

 

Várhatóan 2022-ben valósulhat meg Nyíradony, Aradványpuszta  és Hajdúsámson állomás átépítése.

 

A munka magában foglalja az állomási vágányok átépítését, kitérők cseréjét, az útátjárók cseréjét és a peronépítést. A munkák eredményeként megszüntetésre kerülnek a pályahibából eredő lassújelek és visszaállításra kerül az eredeti engedélyezési sebesség (80 km/h), amelynek következtében javul a forgalombiztonság és emelkedik a szolgáltatási színvonal.

A vasútvonal munkáinak részletezése:

 

  1. évben főbb munkák:

 

Apafa – Hajdúsámson közötti vonalszakasz

-          Vasbeton alj furatjavítás

-          Síncsere

 

Hajdúsámson – Nyíradony közötti vonalszakasz

 

-          Vasbeton alj csere

-          2 kitérőben keresztezés csere

-          Ívsíncsere

Nyíradony – Nyírgelse közötti vonalszakasz

-          Tömeges vasbetonalj javítás

 

Nyírgelse – Nyírbátor közötti vonalszakasz

-          Vasbetonalj furatjavítás

-          Ívsíncsere 2 ívben

 

Nyírbogát állomás

-          1. és 2. kitérő helyett folyóvágány építése

 

Nyírgelse állomás

-          1. és 4. kitérőben komplett keresztezés cseréje

 

Apafa – Nyírbátor közötti vonalszakasz

-          UH hibás sínek cseréje és további furatjavítások

-          Teljes hosszon felépítménykarbantartó- és gépjavítói szabályozás

 

 

  1. évben főbb munkák:

 

Nyírgelse állomás

-          Mellékvágányok elbontása

-          2 átjáró átépítése

-          Peron építés

 

Nyírbogát megállóhely

–             Állomási vágányok átépítése

–             Peron építés

 

 

  1. évben főbb munkák:

 

Nyíradony állomás

-          II. és III. vágányok átépítése

-          Kitérők cseréje

-          Útátjáró átépítés

 

Aradványpuszta állomás

-          II. vágány átépítése

-          2 csoport kitérő cseréje

-          Útátjáró átépítése

-          Peronátépítés

 

Hajdúsámson állomás

 

-          II. átmenő vágány átépítése

-          2 csoport kitérő cseréje

-          peronátépítés

-          útátjáró átépítés

 

 

A felsorolt munkák MÁV Zrt. által tervezett, becsült összértéke hozzávetőleg 620 millió Ft.

 

Tájékoztatásul közöljük, hogy a MÁV Zrt. nem tervezi a megállóhelyek megszüntetését. A megállóhelyek megszüntetéséről a személyszállítás közszolgáltatási szerződés megrendelője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium illetékes szervezete jogosult dönteni. A vonalon végzett munka nem teljes átépítés.

 

A meglévő hagyományos vágány nem épül át hézagnélkülivé. A fent említett felújítási, karbantartási munkák 2020-2022 évek között kerülnek elvégzésre. A MÁV Zrt. 2023. évi üzleti terve jelenleg összeállítás alatt van.

 

Üdvözlettel:

MÁV Zrt.

 

h-start_141_127_405_es_117_376_2017_mateszalka.jpg

süti beállítások módosítása