A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

Csak korlátozottan érhető el a Betaloc, béta-blokkoló szívgyógyszer.

2020. július 28. - Mátészalkaleaks

Több olvasónk is felhívta rá a figyelmet, hogy országosan, de Mátészalka környékén is  csak igen korlátozottan érhető el a Betaloc elnevezésű gyógyszer, amely úgynevezett béta-blokkoló. Mivel szívgyógyszerről van szó, ezért helyettesíteni nem lehet.

A Betaloc tablettahatóanyaga a metoprolol, a szimpatikus idegrendszerre (a központi idegrendszeréletműködéseket szabályozó része) ható, ún. béta-blokkoló gyógyszer.Szívkoszorúér betegség (angina pektorisz), magas vérnyomás betegség (hipertónia),szívinfarktus utáni állapot, bizonyos ritmuszavarok, pajzsmirigy-túlműködés (aszívműködés lassítása céljából) tartós kezelésére, valamint migrénes rohammegelőzésére szolgál.

Olvasóink szerint ezekre a napokra ígérték a gyógyszer érkezését, de ez nem teljesült. A nagykereskedő újabb határidőt adott meg. A 30 darabos kiszerelésből a nagykereskedők már csak augusztus közepére vállanak kiszállítást, míg a 100 darabosból augusztus első hetében lehet valami. A problémák  leginkább a Betaloc 50 mg-os gyógyszerrel vannak.

Egyes mátészalkai gyógyszertárakban még 30 darabos kiszerelésben, rendkívül kis mennyiségben fellelhető a gyógyszer.

 

beta.png

 

sdf.png

Többlettámogatást kapott a Kálvin János Református Általános Iskola pályázata.

A Magyar Közlöny 2020/176. lapszáma szerint több mint 300 millió forinttal nőtt az általános iskola azon pályázatának támogatása, amelyben az iskola infrastruktúrájának  fejlesztése, épületbővítés, a meglévő infrastruktúra korszerűsítése, átalakítása,  valamint a beruházások megvalósításához kapcsolódó eszközök beszerzése a cél.

A projekt összköltsége így 1, 287 milliárd forint.

 

a_15.png

 

81784399_1279764452206722_4075808785766023168_o.jpg

Fotó: https://www.facebook.com/refkalvin

 

 

Több mellékvonalon hamarosan visszatérhet a régi menetrend, megyénk ebből is kimarad?

Visszaáll a menetrend szerinti  közlekedési rend több vasúti mellékvonalon, amelyeken a járványhelyzet miatt megcsappant utasszámra hivatkozva történtek járatritkítások és pótlóbuszok beállítása pár héttel ezelőtt,  értesültünk az ITM-hez közel álló forrásunktól.
A konkrét időpont még nem ismert, vélhetően 2020. augusztus 01.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye érintett vasúti mellékvonalai kimaradnak az eredeti közlekedési rend visszaállításából, így értesüléseink szerint nem áll helyre az eredeti menetrend Mátészalka és Záhony, Mátészalka és Csenger, Mátészalka és Nyíregyháza, Zajta és Fehérgyarmat és Vásárosnamény és Nyíregyháza között sem.
A régi menetrend visszaállítáésában érintett  mellékvonalak listája:
  • 25 Boba–Zalaszentiván–Zalaegerszeg–Hodoš [Őrihodos]
  • 38 Nagyatád–Somogyszob
  • 60 Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc–Pécs
  • 75 Vác–Diósjenő–Balassagyarmat
  • 78 Ipolytarnóc–Balassagyarmat–Aszód
  • 102 Kál-Kápolna–Kisújszállás
  • 103 Tiszafüred–Karcag
  • 109 Debrecen–Tiszalök
  • 125 Mezőtúr–Mezőhegyes (Mezőhegyes-Battonya szakasz kivételével)
  • 145 Kecskemét–Lakitelek–Szolnok

1563460850-ywu3mkzo9_md-450x300.jpg

Mikor és milyen módon lesz szúnyoggyérítés Mátészalkán?

A csapadékos időjárás következtében esténként tömegével jelennek meg a szúnyogok, így több kérdés is érkezett már hozzánk egy esetleges szúnyoggyérítéssel kapcsolatban.

2020-tól az Európai Unió tagállamaiban megszűnt a kifejlett szúnyogok ellen alkalmazható készítmények légi permetezése. A szúnyoggyérítés ettől az évtől kezdődően csak földi eljárással valósítható meg a közterületeken. A lárva gyérítésre alkalmazható készítmény korlátozásokkal ugyan, de továbbra is felhasználható. Légi permetezéssel kizárólag vizes területeken, ahol földi eljárással a gyérítés nem megvalósítható. A jövőben nagyobb hangsúlyt kap a biológiai lárvairtás is, mely elsősorban a szúnyog tenyésző helyeket érinti.

 

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylésben kérdezi Mátészalka Város Önkormányzatát arról, hogy 2020-ban lárvagyérítést földi és légi úton , illetve kifejlett szúnyoggyérítést földi úton hány alkalommal, milyen ütemterv szerint kíván majd végeztetni.

Ahogy választ kapunk, vagy megjelenik egy tájékoztatás a hivatalos önkormányzati oldalakon, azt közzé tesszük majd.

 

szunyogirtas_crop_644x300.jpg

Egy településfejlesztő szakember véleménye a vasúti vonalak visszafejlesztéséről.

Tisztelt MátészalkaLeaks csopot!

 

Leírom a véleményem, de jelenleg túl sok reményt nem látok rövid távon a módosulásra. :-((

 

Megnéztem a térképet és gyakorlatilag a megyére vonatkozóan egy teljes visszafejlődés, leépítés tervei rajzolódnak ki rajta.

 

A határközi településeket Nyíregyházától keletre teljesen elvágja, a közösségi közlekedésnek a gyorsabb biztonságosabb módját pedig meg is szünteti a terv.  

 

Szinte hihetetlen hogy 2020-ban a terv: a visszafejlődés (leépítés/felszámolás), miközben a határaink lassan eltűnnek az Uniós országok között, a felgyorsult világban pedig egyre fontosabb a környezettudatos közlekedés. Nem tudom milyen buszokkal fogják szállítani az embereket A-ból B-be de nem tartom valószínüleg, hogy egyrészt időben megelőzhetné a vonatközlekedést másrészt hogy ezzel a fenntartható fejlődésnek kedvezőbb helyzet alakulna ki. 

 

Ezek az intézkedések nem az utasok kiszolgálására hanem azok kiszolgáltatottságának növelésére alkalmasak!

 

A telekocsi elterjedése nem véletlen a területen hiszen szükség van arra hogy utazzanak az emberek, azonban közbiztonsági szempontból nem tartom jó ötletnek, hogy idegen sofőrök nem tudni milyen vezetői tapasztalattal hozzák vigyék a gyermekeinket vagy rokonaiknak ismerőseinket iskoláőba, dolgozni, vagy ügyet intézni. 

 

Az egész olyan mintha 1968-at írnánk amikor válság miatt megszüntettek vonalakat:

https:// hu.wikipedia.org/wiki/1968-as_k%C3%B6zleked%C3%A9spolitikai_koncepci%C3%B3

 

Számomra furcsa hogy fordítva látják az ok okozati összefüggéseket.

 

Ha egy vonal régi, rossz lassú, akkor az emberek egyre kevésbé fogják igénybe venni.

 

De ha egyre kevésbé veszik igénybe akkor nem az a megoldás, hogy megszűntetjük, hiszen nem azért nem veszik igénybe mert nem szükséges csak ebben a  formában nem megfelelő. Az emberek ma már igényesebbek és gyorsabban szeretnének eljutni mindenhová. Egyre távolabb keülnek a települések a megfelelő egészségügyi ellátásokhoz. (Nincs például bőrgyőgyász Fehérgyarmaton csak Mátészalkán, de sorolhatnák többféle ellátást ami miatt egyre messzebb kell utazni a falusi embereknek.)

 

Nem hiába van szegénység, szocálisan hátrányos helyzetű egészségügyileg fokozatosan leromló társadalom a keleti országrészben hiszen egyre messzebb kerül mindenki a biztonságot jelentő központi településektől. Messzebb kerülnek a munkahelyek az iskolák, az utazással eltöltött idő miatt sokan feladják vagy meg se próbálják a lehetetlent. 

 

Mostanában a külföldön élő magyar állampolgárok is gyakran érkeznek Magyarországra munkát vállalni, egészségügyi ellátást kapni. Sajnos ezzel a leépülő rendszerrel tovább mélyül a szakadék az ország keleti határa felé. 

 

És a legfontosabb: A térkép szerint ahhoz, hogy Nyíregyházán megkapja az állampolgár a megfelelő egészségügyi ellátást, vagy buszra ül és órásit kering, - ha nem kap  a minden faluban megálló járművön - vagy le kell mennie Debrecenbe onnan vissza Nyíregyházára???

 

A Nyírbátor - Nyíregyháza vonalat semmiképpen sem szabadna megszűntetni. Ezzel lényegesen lecsökken, megnehezül Mátészalka, Fehérgyarmat és azok járáskörzeti településeinek az alapvető ellátásai. Innen nem Debrecen az első ahová el szeretne mindeki jutni! Rengeteg munkahely jó iskolák sportlehetőségek Nyíregyházán vannak!

 

Ha igényesen megfelelően felújítják - és itt nem egy karbantartási felújításra hanem korszerűsítésre gondolok -  a szakaszokat, illetve legfőképpen a Nyírbátor - Nyíregyháza szakaszt, akkor nem csak szimplán meg fog növekedni az igény rá, hanem túl is terhelődhet a vonal, hiszen azok akiknek gépkocsijuk van is átállhatnak a benzinköltségek növekedése miatt a közösségi közlekedésre.

Bár tudom ez már csak vízió és teljesen irreális a jelenlegi helyzetben, de a terüelti fejlődés szempontjából a leghatékonyabb fejlesztés a Mátészalka Nyíregyháza legrövidebb úton való összekötése lenne, amelyhez egy szakaszon teljesen új vonalat szükséges kiépíteni.

Vérzik a szívem, ahogy leépítik ezt a térséget. 

 

Ami viszont szomorú, hogy sajnos az országos szerkezeti terv sem írja elő egyébként a Mátészalka Nyírbátor Nyíregyháza vonal megtartását pedig ez lehetne egy érv vagy lehetőség a pályázatra kisajáítására a terv megvalósítására. Egy éve fogadták el a jelenleg érvényes terveket és 5 évente vizsgálják felül így nem túl rózsás a helyzet hogy módosulna:

 

https:// oeny.e-epites.hu/oeny/4tr/#/tudastar/interaktiv-terkep

https:// www.e-epites.hu/sites/default/files/csatolmanyok/2_az_orszag_szerkezeti_terve.pdf

 

Lehet hogy ez is oka annak hogy nyugodt szívvel szüntetik meg a vonalat hiszen ez az országos terv része....

 

Ezek módosításakor lehet véleményezni, arra rákészülni, de mire ennek alapján mégis beindulna a fejlesztés sok év fog eltelni így csak abban van remény hogy kiemelt beruházássá teszik és kormányrendelettel módosítanak mindek ehhez kapcsolódó területrendezési tervet. Jó lenne tudni az okát és talán itt az országos tervet elkészítő irodát kellene megkérdezni mi indokolta a tervből való kivételt? (Lechner Lajos Tudásközpont Területi Építésügyi és Szakértői Osztálya)

 

Ahhoz hogy kiemelté váljon a fejlesztés komoly tanulmányok kellenek és összefogás. Az érintett településeknek érdemes lenne megbíznia közösen egy településtervező céget aki erre (mármint a vonatközlekedés fejlesztésének indoklására) hatástanulmányt készít és kidolgozza az érveket. Egy ilyen terv kb 1 év alatt készül el és pár millió forint az alapadatok beszerzése, programtérképek készítése miatt, de jelen pillatnatban ezt látom megoldásnak.

 

A ti feladatok pedig ebben az, hogy az Önkormányzatok felé a világ felé felkeltitek a figyelmet és nem csak a saját településeteknek, hogy közösen összefogva több településnek olcsóbb is egy ilyen  szakági terv (koncepció) kifizetése és hosszabb távon pedig mindenki nyerhet vele, hiszen fejlődést ellátási színvonalat lehet növelni. Nem ártana elővenni újra a csiga jelmezt is segítségül, vagy hasonló kampányba kezdeni :-D

Világsiker volt! 

 

Hámornyikné Cs. Zita

településfejlesztő szakember

és szociológus

 

rota_tibor_mti_vonat_mav.jpg

Járványügyi menetrendek a mellékvonalakon: tovább nőtt a menetidő, már kerékpárral is gyorsabb közlekedni, mint pótlóbusszal.

2020.június 6-tól a mellékvonalakon közlekedő vonatok egy része helyett pótló buszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják –írja a MÁV Kommunikációs igazgatósága.

A színvonallal kapcsolatos kijelentése a MÁV-nak nem állja meg a helyét Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, hiszen a menetidők szinte minden érintett vasútvonalon nőttek, de erről majd a későbbiekben írunk majd.

 Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is- ezt is a  MÁV Kommunikáció igazgatósága írta.

A felszabaduló járműállományi kapacitások fővonali közlekedésre átcsoportosítása sem állja meg a helyét, hiszen a szabolcsi vonalakon 2020. június 06-ig nagy számban közlekedő, rendszeresen üzemképtelenné BZMOT szerelvények csak 100 km/órás sebességre képesek még kitűnő műszaki állapot esetén is, de igencsak kétséges egy fővonali  járat kiadása ilyen BZMOT-okból , hiszen ezek hosszabb távon igencsak fapados utazási lehetőségek lennének az utazóközönség számára.

 

 

mellekvonal_mnrmod_web_4-3_2020-06-04_v2.jpg

 

Utasforgalmi adatok:

weee.png

 

 

A részletek: 

Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal), napi egy vonatpár, több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 56 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 66 perc

A leglassabb busz menetideje: 66 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 25 km /  22, 7 km/óra

 

 

Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal, napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

A vonat menetideje: 76 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 56 perc

A leglassabb busz menetideje: 66 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 37 km  / 33, 6 km/h

 

Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal), napi egy vonatpár és a vasúttal  párhuzamos útvonalon közlekedő pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 51 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 51 perc

A leglassabb busz menetideje: 85 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége:  37, 3 km  /  26, 3 km/h

 

Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal), napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 108 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 110 perc

A leglassabb busz menetideje: 110 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 57 km     /  31, 1 km/h   

 

 

Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal), napi két vonatpár,  több járat helyett pótlóbuszok:

 

A vonat menetideje: 98 perc

A leggyorsabb pótlóbusz menetideje: 115 perc

A leglassabb busz menetideje: 122 perc

A  megtett út és a pótlóbusz átlagsebessége: 59 perc   /   30, 78 km/h  

Fejlődés helyett visszafejlődés a szabolcsi közösségi közlekedésben.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Közlekedéstudományi Intézettel (KTI) együtt 2020. június elejétől több tucat vasúti mellékvonalon tervezi megnyirbálni a menetrendeket. Egyes vasútvonalakon már csak napi egy vonatpár fog közlekedni, míg a „szerencsésebben” járt vasúti viszonylatok megússzák kínálat csökkentéssel és pótló buszok beállításával.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, azon belül több kistérséget érintenek ezek az intézkedések. A mellékvonalak közül lényegében a 110-es Mátészalka-Debrecen vasútvonal marad érintetlenül és a Mátészalka- Tiborszállás vasúti viszonylat, valamint fognak még vonatok közlekedni Mátészalka és Fehérgyarmat között.

 

Napi egy vonatpár fog közlekedni:

Mátészalka-Csenger  ( napi egyetlen vonatpár)

Mátészalka- Nyíregyháza   (napi egyetlen vonatpár)

 

Csökkenő menetrendi kínálat mellett, többnyire pótló buszok fognak járni:

Mátészalka-Záhony ( 2 vonatpár és vonatpótló buszok)

Vásárosnamény- Nyíregyháza ( 2 vonatpár és vonatpótló buszok

Fehérgyarmat- Zajta ( 1 vonatpár és vonatpótló buszok

 

valtotas.jpg

Illusztráció: Közlekedő Tömeg Egyesület

 

 

 

 

 

 

h-start_141_127_405_es_117_376_2017_mateszalka.jpg

Már csak pár nap és jelentősen csökkenhet  a menetrendi kínálat.

Három hónapos karbantartás kezdődik szeptembertől a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon.

Bár most a  a közbeszédet a járvány uralja, de igyekszünk azért melegen tartani a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ügyét. Az alábbiakban a MÁV Zrt azon válaszát olvashatják, amely közérdekű adatigénylésünkre érkezett.

A MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV Zrt.) a 2020. március 8-án beérkezett megkeresésében feltett kérdéseire vonatkozóan az alábbi adatszolgáltatást nyújtja.

 

A 2013 - 2020-as EU-s költségvetési ciklusban megvalósítandó vasútfejlesztési projektek listája 2014-ben került pontosításra, amelyek között szerepelt a Debrecen – Mátészalka vasútvonal villamosítása és engedélyezett sebességének emelése. A szatmári régió elérhetőségének minőségi javulásában fontos szerepet játszó projekt tervezési feladatai azonban nem kerültek elrendelésre a NIF Zrt. részére, így az előkészítés sem kezdődhetett meg. 2017-ben a projekt törlésre került a 2014 – 2020 programozási ciklusban EU-s források bevonásával megvalósítandó beruházások listájáról. Ennek ellenére a vasútvonal fejlesztési lehetőségeit a MÁV Zrt. stratégiai elképzelései között folyamatosan vizsgálta, de a komplex felújítására jelenleg nem rendelkezik forrással.

 

A vasútvonal hálózati jelentőségére való tekintettel, a MÁV Zrt. a 2020-2022 évek közötti időszakban saját forrásból tervezi a vasútvonal felújítását.

 

A 2020. évben az Apafa - Nyírbátor vonalszakasz felújítása, karbantartása várhatóan 3 hónapot vesz igénybe.  A vonalszakasz felújítása során a kapacitáskorlátozást /vágányzár/ a MÁV Zrt. az alábbiak szerint tervezi:

 

- Apafa-Hajdúsámson 2020. szeptember 1. 00.00 – 2020. szeptember 13. 23.59 – 13 nap 

 

- Hajdúsámson-Nyírbátor 2020. szeptember 14. 00.00 – 2020. október 11. 23.59 – 28 nap;  összesen 41 nap

 

A 2021. évi munkák a Nyírgelse állomáson és Nyírbogát megálló rakodóhelyen az állomási átmenő vágány átépítését, az útátjárók cseréjét, valamint a felújítás peronépítést, egyéb vágányok és kitérők bontási munkáinak elvégzését tartalmazza.

 

Várhatóan 2022-ben valósulhat meg Nyíradony, Aradványpuszta  és Hajdúsámson állomás átépítése.

 

A munka magában foglalja az állomási vágányok átépítését, kitérők cseréjét, az útátjárók cseréjét és a peronépítést. A munkák eredményeként megszüntetésre kerülnek a pályahibából eredő lassújelek és visszaállításra kerül az eredeti engedélyezési sebesség (80 km/h), amelynek következtében javul a forgalombiztonság és emelkedik a szolgáltatási színvonal.

A vasútvonal munkáinak részletezése:

 

  1. évben főbb munkák:

 

Apafa – Hajdúsámson közötti vonalszakasz

-          Vasbeton alj furatjavítás

-          Síncsere

 

Hajdúsámson – Nyíradony közötti vonalszakasz

 

-          Vasbeton alj csere

-          2 kitérőben keresztezés csere

-          Ívsíncsere

Nyíradony – Nyírgelse közötti vonalszakasz

-          Tömeges vasbetonalj javítás

 

Nyírgelse – Nyírbátor közötti vonalszakasz

-          Vasbetonalj furatjavítás

-          Ívsíncsere 2 ívben

 

Nyírbogát állomás

-          1. és 2. kitérő helyett folyóvágány építése

 

Nyírgelse állomás

-          1. és 4. kitérőben komplett keresztezés cseréje

 

Apafa – Nyírbátor közötti vonalszakasz

-          UH hibás sínek cseréje és további furatjavítások

-          Teljes hosszon felépítménykarbantartó- és gépjavítói szabályozás

 

 

  1. évben főbb munkák:

 

Nyírgelse állomás

-          Mellékvágányok elbontása

-          2 átjáró átépítése

-          Peron építés

 

Nyírbogát megállóhely

–             Állomási vágányok átépítése

–             Peron építés

 

 

  1. évben főbb munkák:

 

Nyíradony állomás

-          II. és III. vágányok átépítése

-          Kitérők cseréje

-          Útátjáró átépítés

 

Aradványpuszta állomás

-          II. vágány átépítése

-          2 csoport kitérő cseréje

-          Útátjáró átépítése

-          Peronátépítés

 

Hajdúsámson állomás

 

-          II. átmenő vágány átépítése

-          2 csoport kitérő cseréje

-          peronátépítés

-          útátjáró átépítés

 

 

A felsorolt munkák MÁV Zrt. által tervezett, becsült összértéke hozzávetőleg 620 millió Ft.

 

Tájékoztatásul közöljük, hogy a MÁV Zrt. nem tervezi a megállóhelyek megszüntetését. A megállóhelyek megszüntetéséről a személyszállítás közszolgáltatási szerződés megrendelője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium illetékes szervezete jogosult dönteni. A vonalon végzett munka nem teljes átépítés.

 

A meglévő hagyományos vágány nem épül át hézagnélkülivé. A fent említett felújítási, karbantartási munkák 2020-2022 évek között kerülnek elvégzésre. A MÁV Zrt. 2023. évi üzleti terve jelenleg összeállítás alatt van.

 

Üdvözlettel:

MÁV Zrt.

 

h-start_141_127_405_es_117_376_2017_mateszalka.jpg

Nincs szükség új lakcímkártyára a kijárási korlátozás miatt.

Nem szükséges új lakcímkártya készítése abban az esetben, ha a kijárási korlátozás időtartama alatt nem az állandó, bejelentett lakcímen tartózkodunk.

Mivel a kijárási korlátozás célja a társas érintkezések, közösségi találkozások számának csökkentése, az erről szóló kormányrendeletnek nem kizárólag a lakcímkártyán szereplő lakóhelyen vagy tartózkodási helyen lehet eleget tenni.

Nem szükséges új lakóhelyet vagy tartózkodási helyet bejelenteni akkor sem, ha a kijárási korlátozás ideje alatt a bejelentett lakóhelytől, tartózkodási helytől eltérő címen, például albérletben, vagy hétvégi házban tartózkodunk. Kérjük ügyfeleinket, hogy emiatt ne keressék fel a kormányablakokat és okmányirodákat, hiszen ez csak újabb, fölösleges találkozásokat eredményezne, ami éppen ellentétes a kijárási korlátozás céljával.

Továbbra is arra kérjük ügyfeleinket, hogy az ügyfélszolgálatokat csak a legszükségesebb esetben keressék fel, egyben felhívjuk a figyelmet, hogy a kormányablakok, okmányirodák és más kormányhivatali ügyfélszolgálatok kizárólag előzetes időpontfoglalással fogadnak ügyfeleket a járványügyi veszélyhelyzet idején.

fsdggh.jpg

A Volán buszjáratain nincs lehetőség papíralapú jegy vásárlására a járművezetőknél.

A járványügyi helyzet miatt, az utasok és az autóbusz-vezetők védelmében hozott új intézkedéseket a Volánbusz, így  március 23-tól készpénzmentessé vált a jegyvásárlás a Volánbusz valamennyi járatán. Március 25-én, szerdán üzemkezdettől pedig tanszüneti menetrend lép érvénybe.

Az első ajtón való felszállási lehetőség megszűnik, a járművezetőt szalagkorlát határolja el az utasoktól. Jegyvásárlásra ideiglenesen egyik járaton sincs lehetőség.

Egy applikáción (Mobiljegy) keresztül lehet jegyet vásárolni, valamint ahol van, ott a jegypénztárakban. A teljes árú jegyek mellett elérhetők az alkalmazásban  az 50 és 90 százalékos kedvezményt tartalmazó menetjegyek. Jelenleg az applikáció bérletvásárlásra még nem alkalmas, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. és a Volánbusz szakemberei nagy erőkkel dolgoznak a mobilapplikáció fejlesztésén annak érdekében, hogy legkésőbb a hónap végéig bérletvásárlási lehetőséggel is bővüljön az alkalmazás. 

Fontos tudni, hogy a mobilalkalmazásban nem választhatók ki az indulási és célállomások, a helyközi járatokra szóló jegyeket az indulási és érkezési állomás közötti kilométertávolság kiválasztásával lehet megvásárolni. Az adott távolsághoz tartozó adatok – az indulás és az érkezés helyét beírva - a menetrendek.hu rendszerében találhatók meg, amely az applikációból közvetlenül is elérhető. A Volánbusz által üzemeltetett helyi járatokra az adott településnév kiválasztásával könnyen kikereshetők és megvásárolhatók a jegyek. 
A Mobiljegy applikáció letölthető mobiltelefonjára a Play áruházból.

 

 

 

sgggg.png

Csekkek befizetése. Így kerülheti el a sorbanállást.

A postákon rendkívül sokan zsúfolódhatnak össze, ami napjainkban nem túl előnyös a fertőzésveszély miatt. A következő megoldással elkerülheti a sorbanállást.

Okostelefonja, tabletje segítségével bárhol, bármikor, kényelmesen, készpénzkímélő megoldással fizetheti be sárga, illetve fehér csekkjeit.A csekkbefizetés a kártyabirtokos ügyfél bankszámlájának terhére történik.

Ez a tranzakció bankkártyás vásárlásnak minősül, amelyért a Magyar Posta Zrt. külön díjat nem számít fel!*

A szolgáltatás keretében minden postai QR-kóddal ellátott sárga és fehér csekk befizethető a kód leolvasásával, maximum 290.000 Ft összeghatárig. Az alkalmazás használata internetkapcsolatot igényel.

*A befizető bankja által a bankkártyás vásárlásért felszámított díjak, illetve egyéb költségek azonban a befizetőt terhelik.

 

 sargacsekk_small.png

Pirossal megjelölve a QR kód.

 

 

 

15 órától lezártak két határátkelőt a román-magyar határon.

2020.március 14-én 15 órától lezárták a  Nyírábrány- Érmihályfalva és a Létavértes- Székehlyhíd határátkelőhelyeket a román - magyar határszakaszon. Az intézkedés minimum 30 napra szól és azért került bevezetésre a hivatalos indoklás szerint, hogy az ezen a határszakaszon szolgálatot teljesítő  személyzetét a nagy forgalmú határátkelőhöz vezénylik.

A Nyírábrány-Érmihályfalva határátkelőhely helyett a  a rendőrség alternatív átkelőhelyként a  Vállaj- Csanálos határátkelőhelyet ajánlja.

Az intézkedés érinti a vasúti közlekedést is. A román vasúttársaság március 14 -én 15:30-tól, nem indít és nem fogad személyszállító vonatokat, további intézkedésig Nyírábrány – Érmihályfalva, valamint Kötegyán-Szalonta és Tiborszállás-Ágerőmajor kishatárforgalmi határátmenetben. Romániába a vasúti eljutás, jelenleg Biharkeresztesen és Lőkösházán keresztül biztosított.

A vonatok újraindításának időpontja jelenleg nem ismert!

 

gfhg.jpg

 

 

A képviselő-testület 2020. február 27-i ülése.

 

 

 2020. február 27. , képviselő-testület ülésének napirendi pontjai:

 

1.     Előterjesztés Mátészalka Város Önkormányzata 2019. évi költségvetésének módosításáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

2.     Előterjesztés a Mátészalka Város Önkormányzata sportfeladatairól, valamint a helyi sporttevékenység támogatásáról szóló 10/2015.(IV.29.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről és új rendelet megalkotásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

3.     Előterjesztés a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatósággal kötött Használati megállapodás megszüntetéséről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

4.     Előterjesztés a Mátészalka Város Önkormányzata vagyonkezelése alatt álló Szatmári Múzeum ingatlan és ingó vagyonelemeinek térítésmentes önkormányzati tulajdonba vételéről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

5.     Előterjesztés a Szalka-Víz Kft. felügyelőbizottságának ügyrendjéről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

6.     Előterjesztés a Szalka-Víz Kft. 2020. évi üzleti tervének elfogadásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

7.     Előterjesztés a Városi Uszoda és Strandfürdő jegyár változásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

8.     Előterjesztés a polgármester 2020. évi szabadságolási ütemtervének jóváhagyásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

9.     Előterjesztés a főállású polgármester és főállású alpolgármester cafetéria-juttatásának 2020. évi keretösszegéről

Előadó: Dr. Takács Csaba jegyző

 

10.Beszámoló az Oktatási, Közművelődési és Sport Bizottság átruházott hatáskörben hozott döntéseiről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

11.Bejelentések

Sikertelen a fehérgyarmati CT javítása.

A napokban röppent fel az a hír,   a MátészalkaLeaks csoportnak írt olvasói levél alapján, hogy nem működik a CT berendezés a mátészalkai kórházban. Később kiderült az, hogy Fehérgyarmaton is elromlott a készülék, így a mátészalkai és a fehérgyarmati előre tervezett vizsgálatokat halasztják, a sürgős eseteket pedig Nyíregyháza látja el.

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylésben kérdezte a mátészalkai és fehérgyarmati kórházakat.

Kérdéseink:

 

Milyen típusú hibáról van szó?

 

Mi  a hiba elhárításának a határideje?

 

A hiba prognosztizálása óta a közérdekű adatigénylés megválaszolásának időpontjáig, hány előjegyzett CT vizsgálat került elhalasztásra a fehérgyarmati telephelyen?

Elsőként a fehérgyarmati kórház válaszát kaptuk meg 2020.03.05-én, amelyet a lentiekben olvashatnak.

 

 

fgy_ct1.png

fgy_ct2.png

 

 

 

 

illusztracio.jpg

A regionális közlekedésről tanácskoznak Debrecenben.

A regionális közlekedés aktuális kérdéseiről tanácskoznak 2020.március 05-én Debrecenben, az  Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotelben. Immár 15. alkalommal kerül megrendezésre az esemény. A téma: a  közlekedés, mint szolgáltatás / Kihívások a nagyvárosok és azok agglomerációjának mobilitásában

A meghívottak között szerepelt Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Kerékgyártó József a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, valamint Dávid ilona a Volánbusz Zrt-. elnök-vezérigazgatója. Egyikük sem lesz jelen a konferenciának meghirdetett eseményen.

A kiküldött programból az derül ki, hogy nem szánnak időt a felmerülő kérdések megválaszolására.

Pedig a konferencia fogalma a következő: előre meghatározott napirend és program szerint zajló, általában problémamegoldó ülés, ahol a hallgatóság kérdezhet, reagálhat, kritizálhat vagy vitatkozhat. A kongresszusnál kisebb létszámú összejövetel és kevesebb kérdés megtárgyalására irányul. Nem hosszú időtartamú.

Mindenesetre a MátészalkaLeaks a helyszínen lesz, így első kézből fogunk beszámolni az ott elhangzott dolgokról.

Amennyiben mégis lehet majd kérdezni az előadókat, akkor a Mátészalka-Debrecen vasútvonallal kapcsolatos kérdéseinket fel fogjuk tenni.

 

 

 

 

 

 

Szabolcsban egyre népszerűbb a telekocsizás, a csigalassú vonat helyett.

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal jelenti az egyetlen, viszonylag gyorsabb vasúti kapcsolatot a szabolcsi emberek számára Budapest felé. A Csenger, Fehérgyarmat és Mátészalka felől Budapestre igyekvő utasok ennek a vasútvonalnak a szolgáltatásait veszik igénybe akkor, amikor a fővárosba igyekeznek.  Jelenleg, a leggyorsabb Mátészalka és Budapest közötti, egyetlen átszállás nélküli vasúti összeköttetést a Mátészalkáról 5 óra 16 perckor induló Kraszna Intercity biztosítja, amely a Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot 93 perc alatt küzdi le, majd a Debrecentől Budapestig tartó 221 kilométeres utat a szerelvény 159 perc alatt abszolválja.

Csaknem két éve derült ki a MátészalkaLeaks csoport értesülései alapján az, hogy éves szinten 110 millió forintos veszteséget okoz a csiga vs. vonat akcióról híressé vált vasútvonal lassúsága a Vasúttársaságnak, hiszen  akkoriban heti szinten mintegy  négyszázan  választották a legnépszerűbb, magyar telekocsi szolgáltatót az általuk megadott adatok alapján Fehérgyarmat/Mátészalka és Budapest között.

Az adatok megjelenése óta eltelt csaknem két év alatt még több teret nyert a telekocsi szolgáltatás, így még nagyobb veszteséget könyvelhet el ezen a vasútvonal állapota miatt a MÁV- Start Zrt, hiszen  a 2019.évben tízezren választották Fehérgyarmat és Budapest között a legnépszerűbb magyar  telekocsi szolgáltatót, míg Mátészalka és Budapest között húszezren, (tehát összesen harmincezren). A MÁV-Start Zrt. ezzel szemben 43873 fizető utast szállított ezeken a vasúti viszonylatokon a 2019.évben, írták a MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylésére adott válaszukban.

A két vasútvonal aktuális  jegyáraival számolva a harmincezer utas kiesése, több mint 176 millió forintos veszteséget eredményezett a MÁV-Start Zrt-nek  a 2019.évben. Ez a MÁV-Start 2018-as adózott eredményének ( 6, 779 milliárd forint) csaknem 3 százaléka.

 

 

telekocsi_vs_vonat.png

 

Képviselő-testületi ülés, 2020.február 13.

A képviselő-testület 2020.február 13. napján megtartott ülése az alábbiakban tekinthető  meg.

 

 

 A napirendi pontok:

 

1.     Előterjesztés Mátészalka Város Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő 2021-2023. évi fizetési kötelezettségeinek megállapításáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

2.     Előterjesztés Mátészalka Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

3.     Előterjesztés az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról szóló 18/2015. (VI.12.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről és új rendelet megalkotásáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

4.     Előterjesztés a Négy Évszak Óvoda Kertvárosi Tagóvodája, valamint a Négy Évszak Óvoda fenntartói jogával kapcsolatos kérelmekről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

5.     Előterjesztés a Mátészalkai Kulturális Nonprofit Kft., valamint a Mátészalkai Városfejlesztési Kft. felügyelőbizottságának ügyrendjéről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

6.     Előterjesztés az Önkormányzat tulajdonában lévő 1003/7 hrsz-ú ingatlan területén parkolók kialakításáról

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

7.     Előterjesztés a mátészalkai 3166/2/A/1 hrsz-ú, természetben Mátészalka, Kossuth u. 25. szám alatti ingatlan tulajdonjogának megszerzéséről

Előadó: Dr. Hanusi Péter polgármester

 

8.     Bejelentések

Volánbusz: menetrendi változások 2020.március 01-től.

4210 Nyíregyháza – Baktalórántháza – Kisvárda autóbuszvonalon

A munkanapokon 5:58-kor Baktalórántháza, Fő tér megállóhelyről Nyíregyházára közlekedő autóbusz 13 perccel korábban, 5:45-kor indul.

4219 [Nyíregyháza ] Nagykálló – Kállósemjén autóbuszvonalon

A tanítási napokon 13:35-kor Nyíregyháza, Autóbusz-állomásról Kállósemjénre közlekedő autóbusz megáll a Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

4220 Nyíregyháza – Nagykálló – Kállósemjén autóbuszvonalon

A 17:55-kor Nyíregyháza, Autóbusz-állomásról Kállósemjénre közlekedő autóbusz megáll Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

A Nyíregyházáról 12:40-kor Kállósemjénre, illetve a 13:30-kor visszairányban közlekedő autóbuszok a hetek utolsó tanítási napján (többnyire péntekenként) megállnak Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen.

4225 Nyíregyháza – Nagykálló – Téglás autóbuszvonalon

Az alábbi járatok megállnak Nyíregyháza, Lakatos utca megállóhelyen:

Indulási időpont

Indulási hely

Célállomás

6:20

Nyíregyháza

Balkány

14:35*

Nyíregyháza

Bököny

5:40

Bököny

Nyíregyháza

8:05

Szakoly

Nyíregyháza

8:50

Szakoly

Nyíregyháza

* Csak munkanapokon áll meg, szabadnapokon nem.

4239 Nyíregyháza – Nagycserkesz – Tiszaeszlár/Tiszadob autóbuszvonalon

A munkanapokon 5:25-kor Nyíregyházáról Tiszaeszlárra közlekedő autóbusz Bashalom betéréssel közlekedik.

4240 Nyíregyháza – Tiszavasvári – Tiszalök – Tiszadob autóbuszvonalon

A 11:10-kor Nyíregyházáról Bánfibokorra közlekedő autóbusz Nagycserkesz, Halmosbokor betéréssel közlekedik.

A 11:35-kor Nyíregyházáról Bánfibokorra közlekedő autóbusz tanítási napokon 5 perccel korábban, 11:30-kor indul, és Nagycserkesz, Halmosbokor betéréssel közlekedik.

4251 Kisvárda – Szabolcsveresmart autóbuszvonalon

A munkanapokon 18:15-kor Kisvárdáról Dögére közlekedő autóbusz – utazási igény esetén – meghosszabbított útvonalon, Szabolcsveresmart, Tölgyesszög út megállóhelyig közlekedik. 

A munkanapokon 18:36-kor Döge, Kossuth utca 36. megállóhelyről Kisvárdára közlekedő autóbusz 29 perccel később, 19:05-kor indul.

4254 Kisvárda – Mándok – Tiszamogyorós autóbuszvonalon

A munkanapokon 4:30-kor Tiszamogyorós, Autóbusz-fordulótól Kisvárdára induló autóbusz 12 perccel korábban, 4:18-kor indul és Eperjeske, Posta betéréssel közlekedik.  

4301 Vásárosnamény – Tiszaadony – Lónya autóbuszvonalon

A munkanapokon 13:05-kor Vásárosnamény, Vasútállomásról Lónyára közlekedő autóbusz 5 perccel később, 13:10-kor indul.

4320 Mátészalka – Porcsalma autóbuszvonalon

A 16:20-kor Mátészalkáról Kocsord–Fülpösdaróc felé (tanszünetben Ököritófülpösig) közlekedő autóbusz munkanapokon 10 perccel később, 16:30-kor indul.

4331 Mátészalka – Nyírmeggyes – Hodász – Nyírkáta autóbuszvonalon

A tanítási napokon 15:55-kor Mátészalkáról Nyírkátára közlekedő autóbusz 2 perccel később, 15:57-kor indul.

4332 Mátészalka – Nyírmeggyes – Nyírbátor autóbuszvonalon

A tanszünetben munkanapokon 15:45-kor, valamint a tanítási napokon 15:48-kor közlekedő autóbuszok egységesen 15:50-kor indulnak Mátészalkáról Nyírbátorba. 

4335 Mátészalka – Őr – Hodász – Nyírkáta autóbuszvonalon

A munkanapokon 16:00-kor Kántorjánosi, Vegyesbolt megállóhelyről Nyírkátára közlekedő autóbusz 3 perccel később, 16:03-kor indul.

A munkanapokon 16:27-kor Nyírkáta, Autóbusz-fordulótól Mátészalkára közlekedő autóbusz 3 perccel később, 16:30-kor indul.

 

sffg.jpg

Műszaki probléma miatt kimaradt két hajnali járat Mátészalka és Debrecen között.

A Debrecen-Mátészalka vonalon néhány kora reggeli járat menetideje jelentősen megnövekedett, mert Nyírbogátnál meghibásodott egy Mátészalkáról Debrecenbe tartó hajnali vonat. A meghibásodott 6319-es és a Mátészalkáról 3:54-kor elindult, 6329-es járatok ma nem közlekedtek tovább.Így a mai nap reggelén leghamarabb csak 6 óra 48 percre lehetett Debrecenbe érni.

A vasúti közlekedés jelenleg már zavartalan.

 

ass1.png