- A tesztelés helyszíne:
- A tesztelés első két időpontja
- 2020. november 23. (hétfő) 15 – 18 óra között, érkezési sorrendben.
- 2020. november 25. (szerda) 15 – 18 óra között, érkezési sorrendben.

A Magyar Közlöny legújabb száma szerint újabb körforgalmak épülhetnek Mátészalkán. A közúti felújításokra vonatkozó kiemelt társadalmi igények projektlistájában két új körforgalom építése szerepel mátészalkai helyszínnel, amelyek a Meggyesi út - Ipari út illetve a Kocsordi út - Alkotmány út - Kinizsi utak kereszteződéseiben épülhetnek meg.
Ahogyan az elmúlt hetekben írtunk már arról, 2021. év végéig megvalósul a TOP- 1.3.1.-16-os kódszámú Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztési pályázat keretein belül a Zöldfa utca- (471-es főút)- Meggyesi út találkozásánál a körforgalom.
Kiemelt kép: Google térkép
Kiemelt kép: Google térkép
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház közleménye szerint, megkezdődött a 2. COVID-ellátóhely felkészítése is a koronavírus-fertőzött és -gyanús betegek ellátására, így 2020.11.12-étől, csütörtöktől a fehérgyarmati telephelyen fogadják és helyezik el a területileg a vásárosnaményi, mátészalkai, fehérgyarmati és csengeri járásokhoz tartozó betegeket.
Pár napja már nincs egyetlen Desiro motorvonat sem Debrecen környékén, hiszen a vasúttársaság döntésének értelmében azokat dunántúli állomáshelyekre irányították.
„A döntést szakmai vizsgálat előzte meg. Az intézkedés célja, hogy eredményesebb, hatékonyabb, gazdaságosabb állapot felé vigyék a MÁV-START Zrt. üzemeltetését.” – mondta, Kerékgyártó József, a MÁV START Személyszállító Zrt. vezérigazgatója.
A Desiro motorvonatok helyett több térségi vasútvonalon 2020. november 05-től csehszlovák BZ-k, illetve az orosz államadósság terhére beszerzett Uzsgyik közlekednek, amelyek jelentős komfortérzet csökkenést jelentenek az utazóközönség számára. Bár Kerékgyártó József, a MÁV START Személyszállító Zrt. vezérigazgatója másképp vélekedik. „Az Uzsgyi motorvonatok bár nem akadálymentesek, számos más tekintetben a komfortfokozatuk egyező a Desirokéval. "
A Desiro motorvonatok főképp a Debrecen-Nagykereki vasútvonalon illetve alkalomadtán Debrecen és Nyírábrány között tűntek fel.
Különösen a Debrecen-Nagykereki vasútvonal utasainak fáj a legjobban az átszervezés, hiszen a fejlesztésnek köszönhetően egyre több lett a vasútvonal árbevétele, és az utasforgalom is folyamatosan növekedett. Ezeket elismerte a vasúttársaság, illetve azt is, hogy a 106-os gyakorlatilag Hajdú-Bihar megye legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vasúti mellékvonala lett napjainkra.Ez annak köszönhető, hogy az Értől az Óceánig Európai Unió által támogatott, 526 millió forintos projekt keretein belül akadálymentesített peronok épültek, felújítottak minden állomást, valamint Pocsaj-Esztár állomáson közös peronos átszállás került kiépítésre az autóbuszok és a vonatok között. Az utasok nehezményezik azt, hogy így hiába újították fel a peronokat, mivel a BZ-k és az Uzsgyik nem akadálymentesítettek, így újra nehezebb fel és leszállniuk a vonatokra.
Erről ír egy Facebook posztban Szőlőssi Roland, az egyik érintett falu, Pocsaj kormánypárti színekben mandátumhoz jutó polgármestere:
„Egyik napról a másikra... senkivel nem egyeztetve elvitték a Desirokat. Helyette itt vannak ezek a rozsdás lepusztult vonatok. Ezért építettünk akadálymentes peronokat drága pénzért, hogy most ismét hegyet másszunk? Mi lesz az idősekkel, a babakocsisokkal vagy a kerékpárral közlekedőkkel? Mi lesz a folyamatosan leromló pályaállapottal? Tarthatatlan a menetidő! Ráadásul ezek az orosz gyártmányú Uzsgyik lomhábbak, nehezebben gyorsulnak és lassabban csukódnak az ajtók... a lassújelekből adódó késések csak tovább nőnek! Jelenleg is 40 perces késéssel mennek a vonatok! Botrány! NEM HAGYJUK! Össze fogjuk hívni a térség polgármestereit és együtt ki fogunk állni Önökért! E mellett aláírásgyűjtésbe kezdünk és az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordulunk!”
Ilyen volt.
Ilyen lett.
Több alkalommal foglalkozott már csoportunk a Magyar falu program keretein belül megújuló Mátészalka és Nyírmeggyes közötti útszakasszal. Követőink kifogásolták, hogy látható munkavégzés már nem történik több hónapja, de a sebességkorlátozó táblák tucatjai még jelenleg is ki vannak helyezve.
Kiemelt kép: illusztráció
Legutóbb arról adtunk hírt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatása alapján szeptember közepén, hogy még független laborvizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy az utolsó simításokat is elvégezhessék.
Most sikerült újabb információkhoz jutnunk, amelyeket a lentiekben olvashatnak.
Az elvégzett mérési eredmények alapján a kivitelező saját költségén a burkolat részleges visszamarásáról és újra aszfaltozásáról gondoskodik. A műszaki átadás-átvétel már elkezdődött, amennyiben a kivitelező által elvégzett újabb beavatkozások befejeződnek, akkor a projektet november közepén zárhatjuk le.
Üdvözlettel
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat minden hónapban nyilvánosságra hozza az úgynevezett településsoros munkanélküliségi adatokat, amelyből minden magyarországi település munkanélküliségi mutatóit megtudhatják az érdeklődők.
A 2020.októberi adatok már megjelentek, amelyből kiderül az, hogy megyénkben 7 százalékot meghaladó a munkanélküliségi ráta.
Érdekesség, hogy a statisztika szerint Mezőladány községben minden munkaképes korban lévő állampolgár dolgozik, így ott teljes foglalkoztatás van, míg Darnó községben 27, 78 százalékos a munkanélküliségi ráta azok között, akik munkavállalási korban, azaz 15 és 64 év közötti életkorban vannak.
Pár körzetünkben található település munkanélküliségi adata:
Fábiánháza: 12,40 %
Fehérgyarmat: 5, 85 %
Győrtelek: 13, 65 %
Kocsord: 9, 74 %
Mátészalka: 4, 77 %
Nagyecsed: 12, 84 %
Nyírbátor: 10, 81 %
Ököritófülpös: 16, 51 %
Őr: 8 , 64 %
A teljes adatsor ide kattintva érhető el.
A képviselő-testület 2020. október 29. napján (csütörtök) 13.00 órától tartja következő ülését, amelynek 4. napirendi pontja az önkormányzati lakások és helyiségek bérletével kapcsolatos. Az előterjesztés értelmében talán könnyebb lesz majd bérlakáshoz jutni városunkban (bár a rendelkezésre álló lakásállomány nem nő), a jogosultsági értékhatárokat jelentősen emelni tervezik a döntéshozók.
Az eltelt négy évben történt gazdasági, jövedelmi változások szükségessé tették az önkormányzati bérlakásra való jogosultság szociális helyzet alapján történő jogosultsági értékhatár emelésének, valamint az ehhez kapcsolódó egyéb jogosultsági rendelkezések átgondolását, aktualizálását.
A szociális helyzet alapján történő bérbeadás jogosultsági feltételeként a 2016. évi rendeletalkotás során, egyrészt mátészalkai munkaviszony, illetve munkavégzésre irányuló jogviszony, vagy egyéb, rendszeres jövedelem megléte, másrészt az akkor aktuális társadalmi, jövedelmi viszonyok alapján rászorultsági feltételként egy főre jutó jövedelemhatár és vagyoni helyzet került meghatározásra.
A 2016. évi szabályozás szerint az önkormányzati bérlakást szociális helyzet alapján igénylő egy fős háztartás esetében a jövedelemhatár a 28.500 Ft 350 %-ában, azaz 99.750 Ft-ban. két fős háztartás esetében 300 %-ában, azaz 88.500 Ft-ban, 3 fős háztartás esetében 250 %-ában, azaz 71.250 Ft-ban, továbbá 4 vagy annál több fős háztartás esetében 220 %-ában, azaz 62.70 Ft-ban került meghatározásra.
Az előterjesztés szerint ez változna a következőképpen: a jövedelemhatár egy fős háztartás esetén a 28.500 Ft öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-ában, azaz 142.049 Ft-ban, 2 fős háztartás esetében 450 %-ában, azaz 128. 250 Ft-ban, 3 fős háztartás esetében 400 %- ában 114.000 Ft-ban, továbbá 4 vagy annál több fős háztartás esetében 370 %-ban, azaz 105.450 Ft-ban kerülne meghatározásra.
Befejeződött az a felújítás amely csaknem két és fél hónapig tartott a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon. Persze lehet azon vitatkozni, hogy ez mire elég, na de ezt hagyjuk későbbre.A későbbiek során részletesen foglalkozunk majd a vasútvonal jelenlegi helyzetével és a fejlesztési lehetőségekkel.
A Vasúttársaságot kérdeztük arról, hogy sikerült -e minden kitűzött célt elérni a felújítási időszak alatt.
"A 110-es számú, Debrecen–Mátészalka vonalon Nyírbátor és Mátészalka között augusztus 24-től 31-ig, Apafa és Hajdúsámson között augusztus 31-től szeptember 13-ig, Hajdúsámson és Nyíradony között szeptember 13-tól október 11-ig betonalj- és síncserékre került sor, útátjárókat építettek át, állomási kitérő alkatrészeket cseréltek, gépi vágányszabályozást végeztek. Nyíradonynál átépítették a 4102-es számú úton lévő vasúti átjárót, továbbá az Apafa és Hajdúsámson közötti vasúti átjárót. Nyírbátornál a Gyulaji úti átjáró burkolatát újították fel. Nyírgelse és Nyírbogát területén az üzemen kívüli kitérőket elbontották, helyettük folyóvágány épült. Több mint 300 síncserét hajtottak végre és 57 ezer furatjavítást végeztek. Az elvégzett munkákkal 2,5 kilométeren megszűntek a sebességkorlátozások, javult a vasúti pálya műszaki állapota, a menetrend stabilabban betartható.
Idén Nyírbátor és Hodász között négy vasúti átjárót építenek még át, síncserét végeznek.
A vasúti pálya megváltozott állapotának – előírások szerinti – felülvizsgálatára novemberben kerül sor, mérővonat beméri a pálya állapotát. A megállapítások kiértékelése után a karbantartási munkák által érintett szakaszok sebességemelését decemberig bevezetik. Amint az emelt pályasebességre vonatkozóan rendelkezésre állnak az adatok, az első lehetséges hivatalos menetrendi módosítás alkalmával sor kerülhet a vonatok menetrendjének megváltoztatására. Ilyenre évente 3 alkalommal, illetve az éves decemberi menetrendváltáskor kerülhet sor. "
MÁV Zrt.
Kiemelt fotó: www.szon.hu (L. Tóth Lajos)
Az orvosi ügyeleti állátással kapcsolatos javaslatok tárgyában felterjesztési joggal él a Szabolcs- Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés kormánypárti frakciója, fedeztük fel az előterjesztéseket tanulmányozva.
A dokumentum, teljes szövege ide kattintva érhető el.
A 2020. október 20-án a 12. napirendi pont előterjesztése a következő, érdekesebb megállapításokat tartalmazza:
„Sok helyen idősek a háziorvosok, de ők még mindig szívesebben vállalják az ügyeleti munkát, mint a fiatalok. Tudunk olyan háziorvosról is, aki több évtizede praktizál, de ügyeleti munkát még sohasem végzett.”
„Az a általános tapasztalat, hogy a háziorvosok egy része egyáltalán nem akar részt venni az ügyeleti ellátásban. Így azok a háziorvosok vannak jobban leterhelve, akik felelősségteljesen végzik munkájukat és tudják azt, hogy az ügyeleti ellátásban is részt kell venniük. „
A felterjesztési joggal élő frakció három javaslattal is él, melyből az egyes és hármas számú igazán érdekes:
Fotó: www.kekfeny.net
A TOP- 1.3.1.-16-os kódszámú Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztési pályázati felhívásra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pályázott és megkeresésük alapján Mátészalka Város Önkormányzatát is bevonták mint konzorciumi partnert. A pályázat nyert.
A projekt keretein belül megépül a Zöldfa utca- (471-es főút)- Meggyesi út találkozásánál a körforgalom, és a körforgalom és az állomás közötti útszakasz is megújul, (a Seregély utca is). A Nyírmeggyes és Nyírcsaholy felől érkező kerékpárutat átvezetik az épülő körforgalmon, és az út megszélesítésével kerékpársávot hoznak létre, egészen az állomásig.
Erről a projektről kaptunk exkluzív információkat, amelyeket a lentiekben olvashatnak.
A kerékpáros létesítménnyel kapcsolatban elmondható, hogy a beavatkozás során az út felülete a teljes tervezési szakaszon felújításra, illetve megerősítésre kerül. A kerékpársáv szabványos kialakítása megköveteli a burkolat szélesség 6,5 méterre történő bővítését. A bővítésen túl azokon a felületeken, ahol a kerékpársáv a közút szintjére süllyed a burkolat kialakítása a szélesítésnek megfelelő pályaszerkezettel alakítandó ki. A felület előkészítése során a meglévő burkolatot 3-5 cm réteg vastagságban vissza kell marni és az új kétrétegű aszfalterősítés a megmaradó felület megfelelő előkészítése után dolgozható be. A tervezés során a meglévő körforgalmi tervekhez igazodva kétoldali irányhelyes koppenhágai típusú kerékpársáv tervezésére kerül sor. Az út és a kerékpársáv elválasztására „K” szegélysor beépítése tervezett mindkét oldalon. A kerékpársáv ingatlanok felőli oldalán kerti szegély beépítése tervezett. A csatlakozó utak környezetében a kerékpársáv lesüllyesztésre kerül a burkolat szintjére. Felülvizsgálatra kerül a Zöldfa- Seregély utcai csomóponti kialakítása, a meglévő sziget szabvány szerinti megépítése. Az út vasúti átjáró átépítését is érinti, a kerékpáros létesítmény átvezetésével.
A 49331-es számú bekötő út (Seregély utca) burkolat felújításával kapcsolatosan elmondható, hogy ott a szakasz korábban nem volt kiemelt szegéllyel határolt. A csapadékvíz a helyenként fellelhető nyílt szikkasztó árok felhasználásával volt megoldva. A tervezett kialakítás során az út „K” szegéllyel lesz lehatárolva így a felületről a csapadék nem tud természetes módon a padkán keresztül lefolyni ezért víznyelők segítségével tervezzük a csapadék vizet összegyűjteni. Az Önkormányzat adatszolgáltatása szerint a terület a teljes tervezési szakaszon zárt csapadékcsatornával rendelkezik, amit felhasználunk a víznyelők bekötésére.
A 4918, a 49331 és a 471-es utak által alkotott csomópontban épül majd az új körforgalom. A 4918-es út (Zöldfa utca) Mátészalkát a román határnál lévő Vállalj településsel köti össze. A 49331-es út (Zöldfa utca) Mátészalkán belül köti össze a 471-es utat a 49-es főúttal. A csomópont jelenleg egyszerű négyágú csomópontként működik, egy kihasználatlan direkt jobbra ággal. A terület képe az acél rácsos oszlopok miatt indusztriális. Az új csomóponttal együtt a környezet is átalakítást igényel. A jelenlegi tömegközlekedési megállók kialakítása sem felel meg a modern igényeknek. Gyalogosok számára nincs megfelelő, biztonságos közlekedési lehetőség. Viszont pozitívum a nem régibben épült kerékpárút, melyet jelenlegi formájában megtartásra kerül, illetve a körforgalmi ágakon átvezetésre kerül. A helyszínrajzi kialakítást alapvetően a körforgalom elhelyezhetősége határozta meg, melyet az igénybe vehető területek determináltak.
A projekt jelenlegi ütemezése szerint a beruházás megkezdése 2021. márciusában, míg a befejezés 2021. év végén várható.
Üdvözlettel
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály
Talán csökken majd ebben a csomópontban a balesetek száma.
Pár nappal ezelőtt arról írtunk, hogy olvasóink jelezése alapján kritikus állapotban van a 4922-es út Győrtelek és Nagyecsed közötti szakasza. Az útszakaszon több helyen sebességkorlátozások vannak érvényben, amelyek miatt csak 30-40 km/órás sebességgel lehet (elviekben) haladni. Egy olvasói videó alapján kiderült, hogy egyes helyeken csak 20 km/órás sebességgel lehet biztonságosan közlekedni.
Az úton gyakran közlekedők rendszeresen felhívták már a Magyar Közút Nonprofit Zrt. figyelmét az áldatlan állapotokra, de eddig süket fülekre találtak, hiszen az egyik olvasónk szerint azt az információt kapták folyamatosan, hogy, "más utak vannak kiírva javításra".
Ebben az álláspontban változás következett be, de nézzük először az úttal kapcsolatos tényeket.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. megküldött adataiból kiderül, hogy a burkolathibák javítására idén már 105 tonna kátyúzó keveréket dolgoztak be munkatársaik.
Jelenleg az úton az alábbi sebességkorlátozások vannak érvényben :
- 0+852 – 1+040 szelvények között (30 kilométer/órás korlátozás)
- 1+070 – 2+010 szelvények között (60 kilométer/órás korlátozás)
- 2+010 – 2+933 szelvények között (40 kilométer/órás korlátozás)
- 2+933 – 5+748 szelvények között (70 kilométer/órás korlátozás)
Előrelépés:
A Magyar Falu Program 2021-re tervezett burkolatfelújításra javasolt útszakaszok jegyzékében szerepeltetik a 4922-es jelű Győrtelek-Mérk összekötő út 5 kilométeres szakaszát. A burkolatfelújítási tervek készítésére kiírt közbeszerzési eljárás folyamatban van, a terveztetés még idén késő ősszel elkezdődhet és a források biztosítása esetén a szakasz felújítása a jövő év második felében megkezdődhet.
Az adatok forrása: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Egy évvel ezelőtt írtunk arról, hogy a Vajai őstó elkezdett kiszáradni. Akkor a Hortobágyi Nemzeti Park felé tettünk közérdekű bejelentést, hiszen a kezelésükben áll a 77,8 ha kiterjedésű országos jelentőségű védett természeti terület, amely Európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű élőhelynek minősül.
Egy évvel ezelőtt a helyzet ilyen volt:
A helyzet 2020.májusában talán elkezdett normalizálódni, hiszen a víz utánpótlását biztosító kút 2020.05.29-től ismét üzemel Vaja , Őr, és Kántorjánosi Önkormányzatainak és Szatmárvidéki Horgász és Természetvédő Egyesület anyagi Támogatásával.
2020.augusztusában ilyen volt a látvány:
A videó forrása: Youtube, Zotya Drone.
Napjainkban pedig újabb fejlemények vannak a Vajai őstóval kapcsolatban. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területfejlesztési és Környezetgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. közbeszerzést írt ki a Vajai őstó turisztikai célú fejlesztésére. Az ajánlatokat 2020. október 01-ig lehet leadni.
A tervezett műszaki tartalom a következő.
Egy kis léptékű látogatóközpont kerül kialakításra, a tóparti telken található épület felújításával. A látogatóközpont célja a vajai őstó, mint természeti érték bemutatása, ebből eredően az épületben kiállítóterek kialakítására kerül sor, illetve a projekt részeként kiállítási installációk beszerzése is megtörténik. A létesítményben egy kávézó is helyet kap.
Az őstó melletti önkormányzati területen kialakításra kerül egy 12m magas járószinttel rendelkező kilátó, amelyről az őstó egész vízfelülete belátható lesz.
A kilátó mellett területen egy szabadidő park kerül kialakításra, amely a teljes üdülőterületet, az ide érkező horgászok családjait és az őstó természeti értékeit felkereső látogatókat egyaránt ki fogja szolgálni.
Horgászhelyek és öt darab esőbeálló épül. Megvalósul a zöldfelületek rendezése és 25 darab parkolóhely kerül kialakításra.
A Győrteleket Nagyecseddel összekötő (4922-es) út állapota kritikus olvasóink szerint. Több sebességkorlátozásvan érvényben az úton. Olyan mértékű egyes szakaszokon az út minőségromlása, hogy a kamionok imbolyognak, videófelvételek tanulsága szerint már 20 km/órás sebesség mellett is, félő, hogy komolyabb baleset történik.
Személygépkocsival sem könnyű a közlekedés az említett útszakaszon, így az utat rendszeresen használók szervezkedni kezdtek. Felhívták telefonon a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t, ahol azt a választ kapták, hogy "más utak vannak kiírva javításra".
Az ügyet felkarolta a MátészalkaLeaks csoport, elsőként adatokat kértünk az alábbiakról:
Amint választ kapunk kérdéseinkre, közzé teszzük.
Olvasó videó I.
20 km/órával közlekedő, imbolygó kamion
Pár napja arról írtunk, hogy többen fordultak már hozzánk azzal kapcsolatban, hogy a 471-es főút Mátészalka és Nyírmeggyes közötti szakaszáról mintha már levonultak volna a munkagépek, de a korlátozó táblákat már nem szedték le, így 30-40 km/órás sebességkorlátozások vannak érvényben az útszakaszon.
Akkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kérdeztük arról, miért nem folyik látható munka az útszakaszon?
Mivel az akkor kapott választ nem tartottuk kielégítőnek, újabb kérdéseket tettünk fel,amelyekre most kaptunk válaszokat, amelyet a lentiekben olvashatnak.
Megkérdeztünk egy Közlekedésmérnök szakembert is, hogy mi a véleménye:
A laborvizsgálat = talajterhelés vizsgálattal.Érthetően: egy radioaktív szonda segítségével megmérik a talajban lévő elváltozásokat. Magyarul az útakon az útburkolatban szokott lenni 2 vagy 3 kör mint ha bele lenne furva. Ez a mintavételezés helye mind az aszfalt réteg vizsgálata tekintetében mind a talajszerkzet elváltozás tekintetében. A kivett mintát elküldik a Magyar Talajvizsgáló Intézetbe ott kiértékelik ,ha az elváltozás a megadott százalékon belül van akkor folytathatják az útburkolati jelek festését ( ami az utolsó fázis lesz. Ha nem felenek meg a minták akkor kezdődik minden előről.( reméljük nem így lesz)Ez a folyamat kb 30-90 napot vesz igénybe.
A kép illusztráció: (Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)
Többen fordultak már hozzánk azzal kapcsolatban, hogy a 471-es főút Mátészalka és Nyírmeggyes közötti szakaszáról mintha már levonultak volna a munkagépek, de a korlátozó táblákat már nem szedték le, így 30-40 km/órás sebességkorlátozások vannak érvényben az útszakaszon.
Szárnyra kaptak különféle pletykák, amelyek szerint nem vették át az utat a szakemberek, annak kifogásolható minősége miatt.
A MátészalkaLeaks csoport megkereste a Magyar Közút Nonprofit Zrt., ahonnan az alábbi választ kaptuk.
És Ön, hogy vélekedik a beruházás minőségéről? Várjuk kommentben a véleményeket.
2020.június 06-től járványügyi menetrend lépett életbe a hazai vasúti mellékvonalakon. Mátészalka környékének a vonatközlekedését jelentősen érintette az intézkedés, hiszen a Mátészalka-Csenger, Mátészalka-Nyíregyháza, Vásárosnamény-Nyíregyháza és a Mátészalka- Záhony vasúti viszonylatok is áldozatául estek az intézkedésnek.
A járvány ugyan fokozódik, a vasúti közszolgáltatás megrendelője az ITM most újabb vasútvonalakon állítja vissza az alapmenetrendet, azaz pótlóbuszok helyett ismét vonatok fognak közlekedni.
2020. október elsejétől örülhetnek a Vásárosnamény-Nyíregyháza és a Mátészalka- Záhony vasútvonalat használó emberek, hiszen ezen a két megyénkbeli vasútvonalon is ismét csak vonatok fognak közlekedni.
Különösen előbbiek lélegezhetnek fel, hiszen a Vásárosnamény és Nyíregyháza közötti 59 kilométert a vonatok 98 perc alatt tudják abszolválni (azért ez sem túl veretes), a pótlóbuszoknak ehhez többnyire 122 percre volt szükségük.
Az Innovációs és Technológia Minisztérium lett megkérdezve a Mátészalka-Debrecen, a Vásárosnamény-Nyíregyháza és a többi, megyei vasút mellékvonal esetleges alapmenetrend visszaállításáról.
A válaszokból minden állampolgár leszűrheti azt, mennyit számít a szabolcsi ember az illetékes minisztériumnak. További kommentárt hozzáfűznünk nem érdemes...
Kérdések:
"Válaszok"
A VOLÁN 74 perces eljutás ideje áll szemben a vasúti pótlóbusz 122 perces menetidejével. Ha ön közösségi közlekedéssel szeretné megtenni a két város közötti 57, 4 kilométeres távolságot melyiket választaná? A válasza nem kérdéses.
2020.június 06-tól járványügyi menetrend lépett érvénybe Vásárosnamény és Nyíregyháza között is, amelynek eredményképpen a vasúti kínálatból mindössze két vonatpár maradt, a kimaradó vonatok helyett pedig olyan pótlóbuszok közlekednek, amelyek minden állomás és vasúti megállóhelyet megközelítenek, így totálisan versenyképtelenek.
A leggyorsabb VOLÁN járat akár 74 perces menetidő alatt képes megtenni a két város közötti, csaknem 58 kilométeres távolságot, ehhez a vasúti pótlóbuszok többségének 122 percre van szükségük. Még a sokak által lesajnált, rendkívül vonatok is 108 perc alatt teszik meg ezt a távot.
Ezeknek az adatoknak a láttán joggal teszi fel a kérdést az utazóközönség, mi értelme a vasúti közlekedést helyettesítő pótlóbuszoknak ?
A MátészalkaLeaks csoport az érintettekkel karöltve a következő kérdésekkel fordult az ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁHOZ FORDULT .
Ki ne emlékezne arra, amikor a MátészalkaLeaks csoport még 2015. novemberében felkarolta azt az ügyet, amikor szombati napok rossz közösségi közlekedését nehezményezték a szabolcsi emberek, Nyíregyháza és Mátészalka között. Hiszen 16 óra 35 perc után nem volt Nyíregyháza és a megye második legnagyobb népességű városa, (Mátészalka) közvetlen busz és vonatközlekedés, így az emberek csak háromszoros menetdíj ellenében, valamint egy debreceni vagy záhonyi kiruccanás beiktatásával juthattak haza. Akkor az utasszámlálások és politikai akarat eredményt hozott, lett egy szombat esti buszjárat, amely 19 órakor indul Nyíregyházáról, Mátészalka irányába.
2020.június 06-tól ismét csapás érte a közösségi közlekedéssel közlekedő személyeket Nyíregyháza és Mátészalka között, hiszen napi egy vonatpárra redukálták a vonatok számát. Mivel Nyíregyháza és Mátészalka között a vonattal párhuzamosan buszok is közlekednek, így úgy gondolták, hogy ezen vasútvonal esetében nem szükséges buszos pótlás, de így a menetrendi kínálat nagyon szegényes lett, és ezt akadályát képezi a szabolcsi emberek közösségi közlekedésének.
A MÁV-START szerint, a 2020.június 06-tól megnyirbált vasúti viszonylatokon (36 érintet vasútvonal) közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő. Érdekesség, hogy közben megszűnt a járványügyi veszélyhelyzet, de csak 10 mellékvonal esetében állt vissza az eredeti vasúti menetrend, a többi helyen maradt a pótlóbuszos megoldás. Pedig a MÁV-START által mért utasforgalom egyik helyen újraindított vasútvonalon sem érte el a 10 főt.
2020.június 06-tól csak kaotikus módon és jelentős plusz anyagiak ellenében lehet eljutni szombatonként a megyeszékhelyről Mátészalka térségébe.
Hiszen, 15 óra 20 perckor indul egy olyan busz, amellyel átszállás nélkül Mátészalkára lehet jutni, de utána már csak 19 órakor. A köztes időszakban pedig csak Vásárosnamény, Debrecen, netán Záhony érintésével lehet Mátészalkára jutni. Vásárosnamény felé 78, 4 kilométert tesz meg a busz/ vonatpótló busz kombó 173 perc alatt, amely 27 kilométer/órás átlagsebességet jelent, utóbbinál pedig a debreceni kitérővel együtt, a 127 kilométeres utat 199 perc alatt lehet abszolválni, ez 38 kilométer/órás átlagsebességet jelent, míg aki a záhonyi kiruccanást választja, az 156 perc alatt teheti meg a 127 kilométeres utat Mátészalkáig. A hazajutás ára a regionális tarifával igénybe vehető Nyíregyháza- Mátészalka vonal 840 Ft-ja helyett 2520 Ft és 3000 Ft között mozog.
A MátészalkaLeaks csoport az ÉSZAKKELET-MAGYARORSZÁGI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁHOZ FORDULT, szeretnék elérni az érintettekkel karöltve, hogy a szombati napon Nyíregyházáról 16 óra 35 perckor indult, Mátészalkára közlekedő vonatot állítsák vissza, vagy legalább egy vonatpótló buszt állítsanak be ugyanilyen indulási idővel.
Szombati eljutási lehetőségek vonattal. 840 Ft helyett 2520 Ft-3000 Ft a hazajutás Mátészalkára.
Szombati délutáni és esti eljutási lehetőségek Nyíregyháza-Mátészalka, busz és vonat kombó.
Augusztus 24-től karbantartások kezdődnek a Debrecen–Mátészalka vonalon, amelynek eredményeképpen csaknem 5 percet csökkenhet a menetidő a 110-es vasútvonalon már a decemberi menetrendváltáskor. Bár a csökkenés örvendetes, de az igazi megoldás csak a vasútvonal teljes felújítása lenne, amely csak kormányzati segítséggel valósulhat meg hazai vagy Európai Uniós forrásokból.
Tehát a MátészalkaLeaks csoport viszi tovább az ügyet mindaddig, amíg a teljes felújítás megvalósul.
A Debrecen–Mátészalka vonalon jövő héttől mintegy másfél hónapon keresztül, több szakaszon is felújítja a vasúti pályát a MÁV. A karbantartás idejére lezárják az érintett szakaszokat, ezért a munkavégzésekhez igazítva egész nap, illetve éjszakánként pótlóbuszok szállítják az utasokat.
Nyírbátor és Mátészalka között augusztus 24-től 31-ig, Apafa és Nyírbátor között pedig szeptember 1-jétől október 11-ig tartanak a munkálatok: kicserélik az elavult betonaljakat, síneket, váltókat, vágányszabályozást végeznek és átépítenek több vasúti átjárót.
A felújítás során 2,3 kilométeren szüntetik meg a jelenlegi 40-50 km/h-ás sebességkorlátozásokat, és 80 km/h-ra emelik a megengedett sebességet (Nyíradony és Nyírgelse között 700 méteres, 60 km/h-s szakaszt kivéve), ezáltal pontosabbak lesznek a vonatok. A karbantartás révén csökkenhet a műszaki meghibásodások száma, megbízhatóbb lesz a vasút, a közúton közlekedők pedig gördülékenyebben, biztonságosabban hajthatnak át az átjárókon. A decemberi menetrendváltástól várhatóan 4-5 perccel csökkenhet a vonatok menetideje az évente mintegy félmillió utas által igénybe vett Debrecen–Mátészalka vonalon.
MÁVINFORM