A TOP- 1.3.1.-16-os kódszámú Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztési pályázati felhívásra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pályázott és megkeresésük alapján Mátészalka Város Önkormányzatát is bevonták mint konzorciumi partnert. A pályázat nyert.
A projekt keretein belül megépül a Zöldfa utca- (471-es főút)- Meggyesi út találkozásánál a körforgalom, és a körforgalom és az állomás közötti útszakasz is megújul, (a Seregély utca is). A Nyírmeggyes és Nyírcsaholy felől érkező kerékpárutat átvezetik az épülő körforgalmon, és az út megszélesítésével kerékpársávot hoznak létre, egészen az állomásig.
Erről a projektről kaptunk exkluzív információkat, amelyeket a lentiekben olvashatnak.
A kerékpáros létesítménnyel kapcsolatban elmondható, hogy a beavatkozás során az út felülete a teljes tervezési szakaszon felújításra, illetve megerősítésre kerül. A kerékpársáv szabványos kialakítása megköveteli a burkolat szélesség 6,5 méterre történő bővítését. A bővítésen túl azokon a felületeken, ahol a kerékpársáv a közút szintjére süllyed a burkolat kialakítása a szélesítésnek megfelelő pályaszerkezettel alakítandó ki. A felület előkészítése során a meglévő burkolatot 3-5 cm réteg vastagságban vissza kell marni és az új kétrétegű aszfalterősítés a megmaradó felület megfelelő előkészítése után dolgozható be. A tervezés során a meglévő körforgalmi tervekhez igazodva kétoldali irányhelyes koppenhágai típusú kerékpársáv tervezésére kerül sor. Az út és a kerékpársáv elválasztására „K” szegélysor beépítése tervezett mindkét oldalon. A kerékpársáv ingatlanok felőli oldalán kerti szegély beépítése tervezett. A csatlakozó utak környezetében a kerékpársáv lesüllyesztésre kerül a burkolat szintjére. Felülvizsgálatra kerül a Zöldfa- Seregély utcai csomóponti kialakítása, a meglévő sziget szabvány szerinti megépítése. Az út vasúti átjáró átépítését is érinti, a kerékpáros létesítmény átvezetésével.
A 49331-es számú bekötő út (Seregély utca) burkolat felújításával kapcsolatosan elmondható, hogy ott a szakasz korábban nem volt kiemelt szegéllyel határolt. A csapadékvíz a helyenként fellelhető nyílt szikkasztó árok felhasználásával volt megoldva. A tervezett kialakítás során az út „K” szegéllyel lesz lehatárolva így a felületről a csapadék nem tud természetes módon a padkán keresztül lefolyni ezért víznyelők segítségével tervezzük a csapadék vizet összegyűjteni. Az Önkormányzat adatszolgáltatása szerint a terület a teljes tervezési szakaszon zárt csapadékcsatornával rendelkezik, amit felhasználunk a víznyelők bekötésére.
A 4918, a 49331 és a 471-es utak által alkotott csomópontban épül majd az új körforgalom. A 4918-es út (Zöldfa utca) Mátészalkát a román határnál lévő Vállalj településsel köti össze. A 49331-es út (Zöldfa utca) Mátészalkán belül köti össze a 471-es utat a 49-es főúttal. A csomópont jelenleg egyszerű négyágú csomópontként működik, egy kihasználatlan direkt jobbra ággal. A terület képe az acél rácsos oszlopok miatt indusztriális. Az új csomóponttal együtt a környezet is átalakítást igényel. A jelenlegi tömegközlekedési megállók kialakítása sem felel meg a modern igényeknek. Gyalogosok számára nincs megfelelő, biztonságos közlekedési lehetőség. Viszont pozitívum a nem régibben épült kerékpárút, melyet jelenlegi formájában megtartásra kerül, illetve a körforgalmi ágakon átvezetésre kerül. A helyszínrajzi kialakítást alapvetően a körforgalom elhelyezhetősége határozta meg, melyet az igénybe vehető területek determináltak.
A projekt jelenlegi ütemezése szerint a beruházás megkezdése 2021. márciusában, míg a befejezés 2021. év végén várható.
Üdvözlettel
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály
Talán csökken majd ebben a csomópontban a balesetek száma.