Ahogyan az már ismertté vált korábban, 2020-ban elkezdődik a Mátészalka-Debrecen vasútvonal rekonstrukciója, amelyet saját forrásai terhére kezd meg a MÁV. Első körben az Apafa-Hajdúsámson, 10 kilométeres szakaszon állítják vissza az eredeti engedélyezett pályasebességet, ami 80 km/h. A felújítás során vágánycserét, gépi vágányszabályozást és közúti átjárók átépítését tervezik. A beruházás tervezett összköltsége 1, 67 milliárd forint- tájékoztatta a MátészakaLeaks csoportot Seszták Oszkár, a megyei közgyűlés elnöke, aki az elmúlt hónapban többször is tárgyalásokat folytatott a döntéshozókkal.
Az Apafa-Hajdúsámson szakaszon jelenleg 40 km/h a megengedett sebesség, a felújítás után ez, a jelenlegi 14 percről 7 percre rövidülhet.
2021-ben a tervek szerint tovább folytatódik a felújítás, amelyet szintén saját forrásai terhére folytat majd a MÁV. Akkor a Nyírgelse és Nyírbátor közötti, 16 kilométeres szakaszfog megújulni. A cél itt is az lesz, hogy az eredeti engedélyezett pályasebességet visszaállítsák.
A beruházás megvalósulása után a jelenlegi 21 perces menetidő 12 percre csökkenhet, a megengedett sebesség jelenleg 50 km/h.
Völgyesi Zsolt, a MÁV Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese megerősítette, hogy „a szatmári régió elérhetőségének minőségi javulását szolgáló rekonstrukció szerepel a MÁV stratégiai terveiben.”
Ezt alátámasztani látszik az, hogy dr. Homolya Róbert a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a 2019. május 8-i HUNGRAIL Vasút akadémiai Konferencián tartott előadásában, amelynek "MÁV 2030" címet adott, egyéb kulcshálózati elemnek jelölte meg a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat. Ez azért is fontos, mert elgondolása szerint a stratégiai hálózat átjárhatóságát(villamosítás), versenyképességét, fenntarthatóságát kell elsődlegesen biztosítani a stratégiai időtáv végére, azaz 2030-ra.
További jó hír, hogy dr. Kormányos László, a MÁV-Start Zrt. értékesítő igazgatójának a 2019.május 15 és 16 között Harkányban megrendezett II. Vasúti forgalmi konferencián tartott előadásában is megjelent a Mátészalka-Debrecen vasútvonal. A tervek szerint IC + személykocsi és új mozdony is érkezhet.
A megyei közgyűlés elnökének levele a lentiekben olvasható: