Ha mindent előkészítenek, leghamarabb 2020 végén kezdődhetne a kivitelezés Uniós forrásból ...
Hét hónappal ezelőtt adtunk hírt arról, hogy egy kormányhatározat alapján a 2017.évre betervezett Mátészalka-Debrecen vasúti szakasz felújítás elmarad.
Levélíró kampányt hirdettünk, amelyben az illetékes miniszternek, Dr. Seszták Miklósnak küldhettek levelet az ügyet támogatók, majd közérdekű adatokat igényeltünk, és kértük, hogy többek között a döntést megalapozó tanulmányt adják ki a Mátészalkaleaks csoport számára.
Kértük a minisztert, hogy vesse latba befolyását, és tegye a dolgát, hogy végre megújulhasson a Mátészalka-Debrecen vasúti szakasz.
A közérdekű adatigénylésünk sikertelen volt, mert többszöri felszólításunk ellenére sem adta ki az általunk kért adatokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Így, következő lépésként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordultunk, hogy szólítsa fel az adatgazdát a kért adatok kiadására.
A hatóság második felszólítása sikerrel járt, hiszen a NFM a mai napon válaszolt a kérdéseinkre.
A levél tatalma, közérthetően:
Van-e lehetőség arra, hogy a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítása visszakerüljön a 2014–2020-as fejlesztési ciklusban megvalósítandó fejlesztések közé, azaz IKOP-projektlistába?
NFM válasz: Nincs lehetőség az EU-s forrásból megvalósuló projektek közé visszaemelni, mert nincs előkészítve a projekt.
Van e konkrét terv arra, hogy hazai forrásból megújuljon a Mátészalka-Debrecen vasútvonal Ha van terv, akkor mikor újulhat meg az említett vasútvonal?
NFM válasz: Nem született döntés , hazai forrásból történő megvalósításra.Nincs elkülönítve vasúti fejlesztéskre kormányzati forrás, így egy ilyen fejlesztés csak egyedi kormányhatározat meghozatalával valósulhat meg.
Miért került ki az IKOP-projektlistából ilyen hirtelen, az említett vasútvonal fejlesztése? Milyen adatok, tanulmányok alapján hozták meg a döntést? (Amennyiben vannak ilyen dokumentumok, azt legyenek szívesek becsatolni válaszlevelükbe)
NFM válasz: A projekt megvalósításáért a NIF Zrt. a felelős, és a tájékoztatásuk szerint a projekt nem rendelkezik megvalósíthatósági tanulmánnyal. Tervek sem készültek, így a 2014-20-as Uniós ciklusban leghamarabb csak 2019. harmadik negyedévében kezdődhetett volna a kivitelezés.
A kikért adatok alapján nyilvánvaló, hogy minimum négy évig nem fog megújulni a Mátészalka- Debrecen vasúti szakasz, ha Uniós forrást felhasználva kívánják azt felújítani. Ezért kérjük megyénk országgyűlési képviselőit, hogy kapcsolatrendszerüket felhasználva lobbizzanak annak érdekében, hogy kormányhatározattal, hazai forrásból újuljon meg legalább részlegesen a Mátészalka- Debrecen vasúti szakasz.
Augusztus második hetében levélküldő kampánnyal jelentkezünk, ahol megyénk országgyűlési képviselőknek és a kormánytagoknak küldhetnek majd levelet azok, akiknek szívügyük ez a vasúti fejlesztés.