A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

MátészalkaLeaks

Sok-sok érv a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítása mellett!

Nőne a verseny a munkavállalókért,emelkedhetnének a bérek,a magasaban képzett munkaerő is könnyebben állást találhatna Debrecenben.

2017. március 30. - Mátészalkaleaks

A következő hónapokban további munkaerő-mobilitást segítő intézkedések lépnek életbe Varga Mihály ígérete szerint. A magyar kormány nem fogja ölbe tett kézzel nézni, hogy az üres álláshelyek miatt a magyar gazdaság kapacitást, állásokat veszítsen el, ezáltal csökkenjen a teljesítménye - jelentette ki Varga Mihály. Forrás: MTI

A munkaerő-mobilitási probléma fokozottan igaz Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére, és ezen belül Mátészalka környékére is.A tömegközlekedési rendszerek minősége nagy részben  okozója annak, hogy Mátészalkának és környékének gyenge  a  munkaerő mobilitása.

Mivel nincs igazi verseny (még) munkáltatók között, ezért a munkáltatók többsége minimálbérrel próbálja magához édesgetni a  munkavállalókat.

A jelenlegi helyzet a következő:

Amennyiben van lehetősége ingázni a munkavállalónak  Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és Hajdú-Bihar megye között (ez a jelenlegi tömegközlekedési rendszerek menetidejének nagysága miatt lehetetlen), úgy havi szinten, átlagosan  24.900   Ft nettó bérrel kereshet többet a KSI adatai szerint.

Ez az összeg, éves szinten így 298. 800 Ft-ra rúg, amely egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei lakos több mint két havi munkabérének felel meg.

Meglepő ez a számadat, hiszen ez azt jelenti, hogy míg egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei munkavállaló, átlagosan  1. 420800 Ft-ot visz haza 12 hónap alatt, addig ugyanezért a munkáért a közeli Hajdú-Bihar megyében csak 10 hónapot kell dolgoznia a munkavállalónak.

 

netto_ber.png

 

Mivel ahogyan arról pár hónapja írtunk, elmarad a Mátészalka-Debrecen vasútvonal  ez évre tervezett felújítása, így a munkaerő-mobilitásban sem várható nagy mértékű változás.

A Mátészalka és Debrecen között közlekedő vonatok átlagosan, jelenleg 108 perc alatt teszik meg a 78 kilométeres távot, ez jelenti az egyik gátját a munkaerő mobilitásának.

Az  EU-s fejlesztés  eredményeképpen megszűntek volna a sebességkorlátozások ezen a vasúti viszonylaton, így masszívan  80km/ órás sebességgel haladhattak volna  a szerelvények.Elérhető lett volna akár a 70 perces menetidő is 2019. végétől.

Ez a menetidő már vállalható lett volna   az ingázni kívánó munkavállaló számára.

A munkáltatók már Debrecenben is komoly munkaerő hiánnyal küzdenek, így többségük, (főleg a nagyobb cégek) tárt karokkal várnák a Mátészalka környéki munkavállalókat. Ugyanez a helyzet Mátészalkán is, szívesen látnák a Nyírbátoron túlról érkezőket is, amennyiben javulnának a vasúti közlekedés feltételei. A munkavállalókért folyó verseny a bérek növelésére ösztönözné a környék vállakozásait, így nőne a munkavállalók bére, bérverseny indulna a képzett, tapasztalattal rendelkező munkavállalókért.

Összefoglalva:

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal 30 milliárd forintba kerülő  felújítása, pár év alatt megtérülhetne az állam számára.

Indokaink:

 

1, Növekedhetne a nettó  átlagbér Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is.

2, Ha nőnének a bérek, nőhetnének az állam adó és járulék bevételei.

3, A magasabb bérek miatt, többet vásárolnának a munkavállalók, amely növelhetné az állam ÁFA bevételeit.

4,Olyan munkakörök is betölthetőek lennének, amelykre  eddig nem találtak megfelelő jelentkezőt.

5,Nem kényszerülne albérletbe a Mátészalka  környéki munkavállaló Debrecenben, hiszen naponta tudna ingázni.

6,Akár a Nyírbátor-Debrecen közötti településekről is fogadhatnának munkavállalókat a mátészalkai munkáltatók.

7, Nőne a vidék megtartó ereje, csökkenne az elvándorlás.

 

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal megérett a feújításra, hiszen a forró nyári napokon a jelenlegi sebességkorlátozások mellett, a hőség miatt  gyakran kell az egész vasútvonal területére  elrendelni  a hőség miatti jelentős sebességkorlátozást. Ugyanis a sínek a meleg miatt “elgörbülhetnek”, kiterjednek, változik a sínpár két alkotója közötti távolság (szakzsargonban: a sín púposodik). A haladási sebességet ilyenkor jelentősen csökkentik, így a menetidő akár 120 perc is lehet ezen a 78 kilométeres távon.

Ezért  küzdenek a  Mátészalka környékén élő emberek azért, hogy ha EU-s forrásból már nem, de hazai forrásból valósuljon meg haladéktalanul a számunkra stratégiai jelentőségű Mátészalka- Debrecen vasútvonal fejlesztése.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mateszalkaleaks.blog.hu/api/trackback/id/tr3312388233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása