Lassan egy évtizede lesz annak, hogy a MátészalkaLeaks és a Mátészalka és Debrecen vasútvonalt használó és használni kívánó emberek forszírozzák a vasúti pálya részleges vagy teljes felújítását. Voltak már részeredmények, de azok csak 3-4 perces menetidő csökkenést jelentettek, hiszen legtöbbször csak bontott anyagból „tákolták” a vasútvonalat.
Még a 2014-2020-as Uniós fejlesztési ciklusra volt beígérve a vonal teljes rekonstrukciója, de akkor Seszták miniszterék kivették a fejlesztési prioritások közül. Azóta (2016.óta) tehettek volna valami érdemlegeset a 110-es vasútvonal nyomvonalán mentén érintett országgyűlési képviselők, de annak ellenére, hogy azonos politikai családba tartoznak, nem fogtak össze, így maradtak az áldatlan állapotok.
Napjainkban sem tüsténkednek a politikai döntéshozók azon, hogy megújuljon a vasútvonal, tudjuk, nem ők a hibások, hanem a brüsszeli bürokraták, a háború, és a Dollárbaloldal aknamunkája. Be kellene fejezni a hülyéskedést... Ez már annyi komolytalan...
Napjainkban érte újabb csapás a 110-es vasútvonalat, hiszen jelentős politikai hátszéllel megkezdődött a 106-os vasútvonal (Debrecen-Nagykereki) egy 7,5 kilométeres szakaszának (Sáránd- Derecske-Vásártér) közötti rekonstrukciója. Hézagmentes síneket kap, megújul az alépítmény, öt útátjárót építenek át, megszűnnek a lassú jelek.
A 106-os vasútvonal mintegy 30 százalékkal kevesebb utasforgalmat bonyolít le, mint a minek, azaz a 110-es. Előbbin 349 578 fő, míg utóbbin 446 768 fő utazott 2022-ben.
A 7,5 kilométeres felújítás olyan, mintha a 110-esen a legkritikusabb állapotú, Apafa és Hajdúsámson szakasz átépülne.
A 106-os vasútvonal részleges felújításában nagy szerepe van az ottani környék polgármestereinek, akik közös nyilatkozatban álltak ki anno. Szabolcsban még ennyire sem voltak képesek a falvak és városok vezetői.
Emlékeztek, amikor 2017-ben azért küzdöttünk, hogy az akkor újjáépülő Ebes és Püspökladány közötti fővonal használt sínei a 110-es vasútvonalba kerüljenek? Akkor erősebb volt a Lázár János -féle lobbi, és a tram-trainbe pályájába kerültek a használt sínek, AMIT AZUTÁN, MÁR 2019-BEN FEL KELLETT SZEDNI, ismeretlen indokok miatt.
Most újból beleállunk a használt sínek témájába. A napokban jött ki a friss hír, hogy az A CEF, a Connecting Europe Facility, azaz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből 256 millió Eurót ad az Unió, a Debrecen és Nyíregyháza közötti vasút felújításra. Cél: a teherforgalmi kapacitás növelése az EU és Ukrajna között, a személyforgalom gyorsítása 160 km/órás sebességre.
Az onnan kikerülő használt anyagok teljes egészében elegek lennének arra, hogy átépüljön a Mátészalka-Debrecen vasútvonal, használt sínekből, így most ismét Lázár János Építési és Beruházási Miniszternél pattog a labda. Ha már Uniós forrás nem áll rendelkezésre, és ahogy a levelünkre írta, a szomszédunkban dúló háborús helyzet okozta kiszámíthatatlanság miatt a felújítás nem lehetséges, legalább bontott anyagból, Kormányzati forrásokból megújulhasson a Mátészalka-Debrecen vasútvonal, a Debrecen- Nyíregyháza szakasszal egyidejűleg.