A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

MátészalkaLeaks

Vasút: a megyei közgyűlésen jártunk, kérdeztünk.

2019. december 12. - Mátészalkaleaks

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés legutóbbi, Újfehértón megrendezett gyűlésén közmeghallgatást is tartott, amelyen a MátászalkaLeaks csoport is képviseltette magát.

Seszták Oszkár a közgyűlés elnöke köszöntötte a megjelenteket, majd megadta a szót a szólni kívánóknak.

A  MátészalkaLeaks csoport hozzászólója  megköszönte Seszták Oszkár és az előző megyei közgyűlési ciklus minden képviselőjének munkáját, amelyet a Mátészalka-Debrecen vasútvonal mielőbbi felújításának érdekében végeztek. Röviden csak annyit, hogy a megyei közgyűlés elnökének MÁV vezetőkkel folytatott tárgyalásának eredményeképpen végre pénzösszeget is hozzárendeltek a Mátészalka-Debrecen egy szakaszának a felújításához, 1, 67  milliárd forintot.

Amennyiben kíváncsiak a tárgyalások részleteire, arról  itt olvashatnak.

A köszönet után érkeztek az észrevételek a hozzászólótól. Előadta, hogy a megyei közgyűlés újfehértói gyűlésén tárgyalni fogja a MÁV-nak a megyei vasútközlekedésről szóló tájékoztatóját, de ebben már nem szerepel az előzőekben említett Apafa- Hajdúsámson szakaszt rekonstrukciója, de kimaradt a 2021.évre tervezett Nyírgelse- Nyírbátor átépítése is. A felszólaló kérte, hogy amennyiben a tájékoztató előadói arról adnak majd információt  a hallgatóságnak, hogy ezek a javítások nem valósulnak meg, abban az esetben a megyei közgyűlés elnöke kezdeményezzen ismét tárgyalásokat a MÁV-val. Az is  a kérések között szerepelt, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés SZMSZ-ének 49.paragrafusának 8, bekezdése alapján amely kimondja: „ az elnök, hozzászólást engedélyezhet az ülésen megjelent hallgatóság részére- a tárgyalt napirend témakörétől függően – 3 perc időtartamig” –kéri a MátészalkaLeaks csoport képviseletében, hogy hozzászólhasson.

Az elnök elmondta, hogy az engedélyt természetesen megadja a kettes napirendi ponthoz való hozzászóláshoz és mivel gondolták, hogy a MátészalkaLeaks csoport jelen lesz, azért tették a közmeghallgatás után az első napirendek közé a MÁV tájékoztatóját.

A második napirendi pont előadója Takács Ede, a MÁV  Debreceni Területi Pályaigazgatóságának  műszaki igazgató - helyettese volt, aki elmagyarázta a közgyűlésnek megküldött, annak honlapjára is felkerült,  rendkívül részletes és őszinte dokumentum főbb pontjait, majd jöhettek a képviselői hozzászólások.

Érkezett kérdés azzal kapcsolatban, hogy Nyírbátorban igény lenne a magasabb színvonalú  vasúti teherszállításra, mert több cég gondolkodik azon, hogy közútról, vasútra tegye át a teherforgalmát. A kérdést feltevő képviselő utalt arra, is, hogy munkahelyteremtéssel kapcsolatos tárgyalásoknál is felmerült a nagyobb kapacitású vasúti teherszállítás hiánya. A a műszaki igazgató – helyettes elmondta: közel négy millió tonna teherforgalom érkezik, illetve indul Záhonyból. Amennyiben a piac részéről ilyen igények merülnek fel, a MÁV mellé állna  a kezdeményezésnek, de mivel ez a kérdés nem pályafenntartási hanem  fejlesztési kérdés, így erre nem tud kimerítő választ adni.

Egy másik képviselő arról érdeklődött, hogy miért tart  a MÁV-nak  több hónapig egy útátjáró átépítése, illetve miért nem kapnak ezek erősebb útalapot . Azt is felvetette, hogy a Győrteleken épített átjáró minőségileg sokkal rosszabbnak tűnik, mint más településen épített társai. Erre a kérdésre a műszaki igazgató – helyettes elmondta, hogy ha problémát észlelnek jelezzék, és kátyúzással megoldják a  problémát.

Ez újabb, hozzászóló képviselő azt említette meg, hogy az olyan MÁV állomás és egyéb épületek amelyek már nincsenek aktív használatban a vasútvonalak mentén éktelenkednek. Elmondta, hogy nagyon jó dolog, hogy a MÁV és a helyi lakosság évente egyszer közösen munkálkodik ezeknek az állomásoknak a területén, de véleménye szerint ennél hathatósabb megoldásra lenen szükség. Miért nem lehet ingyenesen ezeket az épületeket használatba adni olyan  önkormányzatoknak, civil szervezeteknek, akik segítségével jobb állapotba kerülhetnének, kihasználttá válnának ezek? Ez válasz volt arra, hogy a tájékoztató közben, a műszaki igazgató – helyettes elmondta, hogy amennyiben ilyen elhanyagolt épületek elbontásra kerülnek, arról tájékoztatják minden esetben az önkormányzatot.

Az egyik képviselő részéről egy személyes történet is elhangzott, amelyben visszaemlékezett arra, amikor középiskolába járt busszal és vonattal. Elmondta, hogy nagy nehézséget okozott már akkor is az eljutás Gacsály, Zajta irányából bármerre a megyébe. Ebben fejlődést nem igazán lát, még manapság is csak több átszállással, igen lassú közösségi közlekedéssel lehet elérni például a megyeszékhelyet.

A képviselői hozzászólások végeztével, jöhettek a MátészalkaLeaks csoport kérdései. Lintényi Levente, a csoport közösségszervezője elmondta: több papírra vetett kérdést már megemlítettek a képviselők, jól felkészültek, látszik, azt érzékeli, hogy érdekli őket  a téma.

A kérdező megkérte Takács Ede, a MÁV  Debreceni Területi Pályaigazgatóságának  műszaki igazgató – helyettesét arra, hogy most nagyon konkrét kérdéseket fog kapni, és konkrét, számokkal alátámasztott válaszokat adjon.

Első  kérdés:

A MÁV tájékoztató 5.oldalán nem szerepel a 2020-ra beígért Apafa- Hajdúsámson és a 2021-re prognosztizált  Nyírgelse- Nyírbátor átépítés. Helyette, jelentős mennyiségű aljzat és síncseréről írnak. Mit tud elmondani?

A műszaki igazgató – helyettes elmondta: benne volt a vasútvonal az Országos Vasútfejlesztési Koncepcióban, de onnan kikerült. 2017 és 2019 között kellett volna megvalósulnia, így felújítás, állagmegóvás ezen felül nem lett betervezve, ezért az utóbbi években jelentősen leromlott  a pálya állapota. A beígért Apafa- Hajdúsámson szakasz felújításáról is szót ejtett, 600 millió forint áll rendelkezésre,újra kell tervezni, ilyen összegből állagmegóvási munkák tudnak megvalósulni, amely megakadályozza a további romlást. A felhasználható összegben csökkenés azért következett be, mert 2023-ban megkezdődik a vonal átépítése.

Második kérdés:

A 2023-as átépítés, amelyről a tájékoztatóban írnak, milyen paraméterekkel valósul meg?

A műszaki igazgató – helyettes elmondta: Apafa és Mátészalka szakasz hézagnélküli sínekből kerül majd kialakításra.

Harmadik kérdés:

Újabb vasúti kocsik mikor érkeznek a Mátészalka- Debrecen vasútvonalra? A kérdező jelezte, hogy a MÁV a Kiss motorvonatok forgalomba állása után komfortosabb vasúti kocsikat ígért, hiszen a jelenlegi 50 év körüli vasúti kocsikban még nagyapáink is utaztak.

Erre a kérdésre nem tudott adni konkrét választ.

 

 

Negyedik kérdés:

A MÁV a tájékoztatójában  ír a mozdonyok és vasúti kocsik karbantartásáról is. Információink szerint nincs elég erőforrás, (felhasználható alkatrész és humán erőforrás), ezért fordulhat elő az, hogy Mátészalka és Debrecen között hetente akár többször, volt hogy naponta többször robbantak le mozdonyok. Mit tud erről elmondani?

Erre a kérdésre nem tudott konkrét választ adni.

A kérdések után  most a hozzászólások következtek. Az egyik képviselő felvette, hogy foglaljon állást, nyilvánítsa ki véleményét a térségi vasútvonalak  a 2021-2027-es Uniós fejlesztési forrásokból történő fejlesztésének ügyében. Mégpedig oly a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés, rögzítsék azt határozatban.

A megyei közgyűlés elnöke ezt  a felvetést támogatandónak tartotta, valamint elmondta, hogy a következő ilyen vasúti beszámolóra a MÁV azon részlegének vezetőjét kívánják majd meghívni, amely a fejlesztésekre szakosodott.

 

000.jpg

Pillanatkép. (Fotó: MátészalkaLeaks)

 

km_ma.png

A megyei napilap beszámolója. Forrás: Kelet, 2019.december 11-i száma.

 

A megye televíziójának, Kölcsey TV beszámolója

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mateszalkaleaks.blog.hu/api/trackback/id/tr5615350022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása