A MátészalkaLeaks csoport és a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat rendszeresen használó emberekkel karöltve 18 hónapja küzdenek azért, hogy a 110-es vasútvonalon biztosítsa a MÁV a téli kézmosási vagy kézfertőtlenítési lehetőséget az utazóközönség számára.
Hiszen ahogy az köztudott, minden télen a fagyok beálltával a vasúttársaság a 110-es vasútvonalon leengedi a vasúti kocsik tartályából a kézmosáshoz használatos vizet (hogy a tartályok ne fagyjanak el), és így nem lehet a téli hónapokban kezet mosni.
A MátészalkaLeaks csoport a 18 hónapos munka során szinte minden szintet bejárt.
Jeleztük a problémát, és a különféle törvények, vasúti szabályzat megszegését a vasúttársaságnak. Mivel ez nem vezetett eredményre, ezért kikértük a megyei tiszti főorvos véleményét, és eljutott a vasútvonalat használók panasza a legmagasabb szintre is, ahol a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztálya elutasította a panaszt, mert ahogyan azt írták: "a Vasúti Igazgatási Szerv megállapította, hogy sem ők, sem pedig más hatóság sem rendelkezik az ügyben hatáskörrel, így a kérelem visszautasításának van helye"
Volt amikor elégedetlenségi akciót szerveztünk, felszereltük szappannal, kéztörlővel, egészségügyi papírral a vasúti kocsik illemhelyiségét, soha nem adtuk fel.
Számtalanszor elutasították a vasútvonalat használók igényét. Előbb pénzhiányra hivatkoztak, majd arra, hogy nem lenne aki feltöltse a kézfertőtlenítő adagolókat és nincs ennek megfelelő kialakítása. Folytattuk tovább a küzdelmet.
A média folyamatosan nyomon követte az eseményeket. Még 2017.áprilisában a balkáni állapotokról, 2018. februárjában már a vasúttársaság jogszabálysértéséről cikkeztek, egyenesen Szappan-gate ügyet emlegetve.
Az ügy a napokban sikerrel zárult, hiszen az Északkelet-Magyarországi Közlekedésszervező Iroda tájékoztatása szerint, " a 110-es vonalon közlekedő kocsikba megtörtént a kézfertőtlenítő adagolók beszerzése, hamarosan beszerelik azokat" -írta levelében Szabó Tamás Bálint, irodavezető.
Tudjuk, hogy alapkövetelmény teljesült most a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon, de mégis nagy eredménynek tartjuk ezt, hiszen a 18 hónapos küzdelem során megmutatták az emberek azt, hogy a közösségi összefogással komoly eredményeket lehet elérni.