A Mátészalkaleaks csoport lassan két éve foglalkozik a Mátészalka- Debrecen vasútvonal ügyével. A vasútvonal felújítását betervezték a 2014-2020-ig tartó Uniós ciklusba, de mivel a projektet nem készítették elő kellő módon így ebben az uniós ciklusban nem valósul meg a beruházás. Mivel a beruházás elhalasztása kiverte a biztosítékot a vasútvonalon rendszeresen közlekedőknél, ezért szervezkedni kezdtek.
Az elmúlt csaknem két év során sok minden tettek a vasútvonalat használó emberek annak érdekében, hogy ráirányítsák a döntéshozók figyelmét arra, hogy teljesen át kell építeni a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat, és 80 km/órás menetsebességre alkalmassá kell tenni. Nem múlt el hét a nélkül, hogy ne igényeltünk volna közérdekű adatokat, rendszeresen ostromoltuk leveleinkkel a vasúttársaságot és a felelős minisztériumot, petíciót indítottunk.
Az utasok nyomásgyakorlása a döntéshozókra részsikereket eredményezett. A műszakilag megbízhatatlan mozdonyok helyett, három felújított mozdonyt kapott a vasútvonal. 2018.májusában nagyszabású , három hetes karbantartás történt a vasúti pályán, így meg lehetett állítani a további állagromlást, tarthatóbbá vált a menetrend.
A vasútvonalra összpontosuló figyelem is közrejátszhatott abban, hogy a MÁV tájékoztatása szerint, 2019. őszén újabb típusú, komfortosabb vasúti kocsikat irányítanak a vasútvonalra, a jelenleg futó 40-45 évesek helyett. De a legnagyobb eredmény az, hogy 2020-ben a MÁV saját költségén teljesen átépíti a vasútvonal Apafa és Hajdúsámon közötti 10 kilométeres, 2021-ben pedig a Nyírgelse és Nyírbátor közötti 16 kilométeres szakaszát.
Bár a részeredmények fontosak, de továbbra is a vasútvonal teljes átépítése a cél. Hiszen jelenleg is van olyan szakasz, ahol csak 20 km/óra a menetsebesség a vasúti pálya állapota miatt. Hiszen az is előfordulhat akár, hogy amikorra jó állapotba hozzák az Apafa és Hajdúsámon, illetve a Nyírgelse és Nyírbátor szakaszt, addigra a jelenleg még 80 km/órás sebességre többnyire alkalmas, Mátészalka és Nyírbátor közötti rész állapota romlik majd le. Ezért a teljes átépítés a cél a következő Uniós ciklusban.
Félelmeinket alátámasztja az a tény, hogy van olyan szakasza a vasútvonalnak, ahol több hónapja, egyik napról a másikra 20 km/órás sebességkorlátozást kellett elrendelni. Most ezen a szakaszon rendeztünk humoros akciót, ahol egy csiga versenyzett az éppen arra közlekedő vonattal.
Nem történt meglepetés, a csiga nyerete a versenyt !
Videó:
A rendszerváltás óta egyik kormány sem fejlesztette a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat, így annak állaga leromlott.Mivel új kormány alakult, szeretnénk az új döntéshozók figyelmét ráirányítani a szabolcsi emberek számára stratégiai jelentőségű vasútvonalra . El akarjuk érni azt, hogy hallgassák meg érveinket, és biztosítsák a szükséges anyagi forrásokat a vasútvonal teljes átépítéséhez.