Bár most a a közbeszédet a járvány uralja, de igyekszünk azért melegen tartani a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ügyét. Az alábbiakban a MÁV Zrt azon válaszát olvashatják, amely közérdekű adatigénylésünkre érkezett.
A MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV Zrt.) a 2020. március 8-án beérkezett megkeresésében feltett kérdéseire vonatkozóan az alábbi adatszolgáltatást nyújtja.
A 2013 - 2020-as EU-s költségvetési ciklusban megvalósítandó vasútfejlesztési projektek listája 2014-ben került pontosításra, amelyek között szerepelt a Debrecen – Mátészalka vasútvonal villamosítása és engedélyezett sebességének emelése. A szatmári régió elérhetőségének minőségi javulásában fontos szerepet játszó projekt tervezési feladatai azonban nem kerültek elrendelésre a NIF Zrt. részére, így az előkészítés sem kezdődhetett meg. 2017-ben a projekt törlésre került a 2014 – 2020 programozási ciklusban EU-s források bevonásával megvalósítandó beruházások listájáról. Ennek ellenére a vasútvonal fejlesztési lehetőségeit a MÁV Zrt. stratégiai elképzelései között folyamatosan vizsgálta, de a komplex felújítására jelenleg nem rendelkezik forrással.
A vasútvonal hálózati jelentőségére való tekintettel, a MÁV Zrt. a 2020-2022 évek közötti időszakban saját forrásból tervezi a vasútvonal felújítását.
A 2020. évben az Apafa - Nyírbátor vonalszakasz felújítása, karbantartása várhatóan 3 hónapot vesz igénybe. A vonalszakasz felújítása során a kapacitáskorlátozást /vágányzár/ a MÁV Zrt. az alábbiak szerint tervezi:
- Apafa-Hajdúsámson 2020. szeptember 1. 00.00 – 2020. szeptember 13. 23.59 – 13 nap
- Hajdúsámson-Nyírbátor 2020. szeptember 14. 00.00 – 2020. október 11. 23.59 – 28 nap; összesen 41 nap
A 2021. évi munkák a Nyírgelse állomáson és Nyírbogát megálló rakodóhelyen az állomási átmenő vágány átépítését, az útátjárók cseréjét, valamint a felújítás peronépítést, egyéb vágányok és kitérők bontási munkáinak elvégzését tartalmazza.
Várhatóan 2022-ben valósulhat meg Nyíradony, Aradványpuszta és Hajdúsámson állomás átépítése.
A munka magában foglalja az állomási vágányok átépítését, kitérők cseréjét, az útátjárók cseréjét és a peronépítést. A munkák eredményeként megszüntetésre kerülnek a pályahibából eredő lassújelek és visszaállításra kerül az eredeti engedélyezési sebesség (80 km/h), amelynek következtében javul a forgalombiztonság és emelkedik a szolgáltatási színvonal.
A vasútvonal munkáinak részletezése:
- évben főbb munkák:
Apafa – Hajdúsámson közötti vonalszakasz
- Vasbeton alj furatjavítás
- Síncsere
Hajdúsámson – Nyíradony közötti vonalszakasz
- Vasbeton alj csere
- 2 kitérőben keresztezés csere
- Ívsíncsere
Nyíradony – Nyírgelse közötti vonalszakasz
- Tömeges vasbetonalj javítás
Nyírgelse – Nyírbátor közötti vonalszakasz
- Vasbetonalj furatjavítás
- Ívsíncsere 2 ívben
Nyírbogát állomás
- 1. és 2. kitérő helyett folyóvágány építése
Nyírgelse állomás
- 1. és 4. kitérőben komplett keresztezés cseréje
Apafa – Nyírbátor közötti vonalszakasz
- UH hibás sínek cseréje és további furatjavítások
- Teljes hosszon felépítménykarbantartó- és gépjavítói szabályozás
- évben főbb munkák:
Nyírgelse állomás
- Mellékvágányok elbontása
- 2 átjáró átépítése
- Peron építés
Nyírbogát megállóhely
– Állomási vágányok átépítése
– Peron építés
- évben főbb munkák:
Nyíradony állomás
- II. és III. vágányok átépítése
- Kitérők cseréje
- Útátjáró átépítés
Aradványpuszta állomás
- II. vágány átépítése
- 2 csoport kitérő cseréje
- Útátjáró átépítése
- Peronátépítés
Hajdúsámson állomás
- II. átmenő vágány átépítése
- 2 csoport kitérő cseréje
- peronátépítés
- útátjáró átépítés
A felsorolt munkák MÁV Zrt. által tervezett, becsült összértéke hozzávetőleg 620 millió Ft.
Tájékoztatásul közöljük, hogy a MÁV Zrt. nem tervezi a megállóhelyek megszüntetését. A megállóhelyek megszüntetéséről a személyszállítás közszolgáltatási szerződés megrendelője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium illetékes szervezete jogosult dönteni. A vonalon végzett munka nem teljes átépítés.
A meglévő hagyományos vágány nem épül át hézagnélkülivé. A fent említett felújítási, karbantartási munkák 2020-2022 évek között kerülnek elvégzésre. A MÁV Zrt. 2023. évi üzleti terve jelenleg összeállítás alatt van.
Üdvözlettel:
MÁV Zrt.