2018.október elsejétől két Desiro motorvonat került Debrecen környékére, erről hírt is adott az egyik közlekedési szaklap.
A modern vonatok a Nagykereki- Debrecen és a Füzesabony-Debrecen vasútvonalakon teljesítenek szolgálatot.Néha jut ezekből a vonatokból a Debrecen-Nyírábrány vonalra is. Ezek a járművek a kor követelményeinek megfelelően korszerű utas tájékoztató rendszerrel, légkondicionált, részben alacsonypadlós, kerekes székek és babakocsik fogadására, négy kerékpár szállítására is alkalmas utasterekkel, valamint mozgáskorlátozottak által is könnyen használható mosdóval rendelkeznek.
A MátészalkaLeaks csoport csaknem három éve küzd azért, hogy újítsák fel a 110-es vasútvonalat, de az is a kívánalmaik között szerepel az utazóközönségnek, hogy modernebb vasúti kocsik is közlekedjenek a jelenlegi 40-50 évesek helyett. Ne feledjük, a Desirók 2010.január 25-től már napi kilenc alkalommal biztosították a komfortosabb utazást a 110-es vasútvonalon, de az országgyűlési választás után vissza irányították őket eredeti állomáshelyeikre.
Kíváncsiak voltunk, hogy mi alapozta meg a két döntés hátterét, így közérdekű adatokat kértünk a MÁV-tól. Az adatok megérkeztek,azokat kiegészítve népességi és átlagsebességi adatokkal tárjuk most Önök elé.
Nagykereki-Debrecen vasútvonal /a vasútvonal által érintett települések és azok lakosságszáma/
Sáránd 2225
Derecske 8403
Konyár 2183
Pocsaj 2642
Esztár 1335
Kismarja 1254
Nagykereki 1375
Összesen: 19 417 fő
A vonal főbb adatai:
Táv: 52 kilométer
Menetidő: 70 és 77 perc között
A leggyorsabb személyvonat átlagsebessége 44,6 km/h
Éves utasforgalom, MÁV közadat + jegyvásárlási kötelezettség nélkül utazók (20%) = 427 810 fő
Füzesabony-Debrecen vasútvonal / a vasútvonal által érintett települések és azok lakosságszáma/
Füzesabony 7412
Mezőtárkány 1612
Egerfarmos 680
Poroszló 2920
Tiszafüred 10745
Egyek 5071
Ohat-Pusztakócs :Egyek teleüléshez tartozik közigazgatásilag
Hortobágy 1470
Kónya: Balmazújvároshoz tartozik közigazgatásilag
Balmazújváros 17109
Nagyhát: Balmazújvároshoz tartozik közigazgatásilag
Összesen: 47019 fő
A vonal főbb adatai:
Táv: 103 kilométer
Menetidő: 121 perc
A leggyorsabb személyvonat átlagsebessége : 51,1 km/h
Éves utasforgalom, MÁV közadat + jegyvásárlási kötelezettség nélkül utazók (20%) = 624 514 fő
Mátészalka-Debrecen vasútvonal / a vasútvonal által érintett települések és azok lakosságszáma/
Mátészalka 16 576
Nyírmeggyes 2172
Hodász 3380
Nyírcsászári 1185
Nyírbátor 11831
Nyírbogát 3105
Nyírgelse 1112
Nyírmihálydi 2255
Nyíradony 7677
Aradványpuszta 962
Tamásipuszta: nem ismert a lakosságszáma
Hajdúsámson 12961
Dombostanya: Debrecenhez tartozik közigazgatásilag
Összesen: 63216 fő
A vonal főbb adatai:
Táv: 78 kilométer
Menetidő: 105 perc
A leggyorsabb személyvonat átlagsebessége: 44, 6 km/h
Éves utasforgalom, MÁV közadat + jegyvásárlási kötelezettség nélkül utazók (20%) = 825 000 fő
Összegzés,a MátészalkaLeaks csoport álláspontja:
A Nagykereki-Debrecen, a Füzesabony-Debrecen és a Nyírábrány-Debrecen vonalak utasforgalma együttesen alig haladja meg a Mátészalka-Debrecen viszonylat utasforgalmát. Az egyes vonalak átlagsebessége sem tartalmaz szignifikáns eltéréseket az előzőekben említett három vasútvonal javára.
A Mátészalka-Debrecen vasútvonal 83 település számára egyetlen kapocs Debrecen és Budapest felé, hiszen ennek a vasútvonalnak a használatával lehet még jelen állapotok szerint is a leggyorsabban eljutni a hajdúsági megyeszékhelyre és a fővárosba. Ezen a 83 településen csaknem 160 ezer fő él. Az adatok nem tartalmazzák Debrecen lakosságát, akikből minden bizonnyal szintén szoktak a 110-es vasútvonalon utazni.
A 110-es vasútvonal utasai joggal várhatják el a cikkben szereplő számok alapján, hogy ezt a térségi számokhoz képest forgalmas vasútvonalat építsék át, és tegyék alkalmassá a 80 km/órás sebességre, és az is jogos igény, hogy modern vonatok biztosítsák a közlekedést, hiszen a számok alátámasztják azt, hogy a vasútvonalban van fejlődési potenciál.
Az érintett 83 szabolcsi, és hajdúsági település:
Piros számokkal jelöltük a tényleges utasszámot, amely tartalmazza a hálózati átlag (20%) azon utasokat, akik nem rendelkeznek jegyvásárlási kötelezettséggel.
Nyírábrányból érkezett Desiro. Fotó: debreceni vonatozás Facebook oldal