A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

Egy településfejlesztő szakember véleménye a vasúti vonalak visszafejlesztéséről.

2020. június 30. - Mátészalkaleaks

Tisztelt MátészalkaLeaks csopot!

 

Leírom a véleményem, de jelenleg túl sok reményt nem látok rövid távon a módosulásra. :-((

 

Megnéztem a térképet és gyakorlatilag a megyére vonatkozóan egy teljes visszafejlődés, leépítés tervei rajzolódnak ki rajta.

 

A határközi településeket Nyíregyházától keletre teljesen elvágja, a közösségi közlekedésnek a gyorsabb biztonságosabb módját pedig meg is szünteti a terv.  

 

Szinte hihetetlen hogy 2020-ban a terv: a visszafejlődés (leépítés/felszámolás), miközben a határaink lassan eltűnnek az Uniós országok között, a felgyorsult világban pedig egyre fontosabb a környezettudatos közlekedés. Nem tudom milyen buszokkal fogják szállítani az embereket A-ból B-be de nem tartom valószínüleg, hogy egyrészt időben megelőzhetné a vonatközlekedést másrészt hogy ezzel a fenntartható fejlődésnek kedvezőbb helyzet alakulna ki. 

 

Ezek az intézkedések nem az utasok kiszolgálására hanem azok kiszolgáltatottságának növelésére alkalmasak!

 

A telekocsi elterjedése nem véletlen a területen hiszen szükség van arra hogy utazzanak az emberek, azonban közbiztonsági szempontból nem tartom jó ötletnek, hogy idegen sofőrök nem tudni milyen vezetői tapasztalattal hozzák vigyék a gyermekeinket vagy rokonaiknak ismerőseinket iskoláőba, dolgozni, vagy ügyet intézni. 

 

Az egész olyan mintha 1968-at írnánk amikor válság miatt megszüntettek vonalakat:

https:// hu.wikipedia.org/wiki/1968-as_k%C3%B6zleked%C3%A9spolitikai_koncepci%C3%B3

 

Számomra furcsa hogy fordítva látják az ok okozati összefüggéseket.

 

Ha egy vonal régi, rossz lassú, akkor az emberek egyre kevésbé fogják igénybe venni.

 

De ha egyre kevésbé veszik igénybe akkor nem az a megoldás, hogy megszűntetjük, hiszen nem azért nem veszik igénybe mert nem szükséges csak ebben a  formában nem megfelelő. Az emberek ma már igényesebbek és gyorsabban szeretnének eljutni mindenhová. Egyre távolabb keülnek a települések a megfelelő egészségügyi ellátásokhoz. (Nincs például bőrgyőgyász Fehérgyarmaton csak Mátészalkán, de sorolhatnák többféle ellátást ami miatt egyre messzebb kell utazni a falusi embereknek.)

 

Nem hiába van szegénység, szocálisan hátrányos helyzetű egészségügyileg fokozatosan leromló társadalom a keleti országrészben hiszen egyre messzebb kerül mindenki a biztonságot jelentő központi településektől. Messzebb kerülnek a munkahelyek az iskolák, az utazással eltöltött idő miatt sokan feladják vagy meg se próbálják a lehetetlent. 

 

Mostanában a külföldön élő magyar állampolgárok is gyakran érkeznek Magyarországra munkát vállalni, egészségügyi ellátást kapni. Sajnos ezzel a leépülő rendszerrel tovább mélyül a szakadék az ország keleti határa felé. 

 

És a legfontosabb: A térkép szerint ahhoz, hogy Nyíregyházán megkapja az állampolgár a megfelelő egészségügyi ellátást, vagy buszra ül és órásit kering, - ha nem kap  a minden faluban megálló járművön - vagy le kell mennie Debrecenbe onnan vissza Nyíregyházára???

 

A Nyírbátor - Nyíregyháza vonalat semmiképpen sem szabadna megszűntetni. Ezzel lényegesen lecsökken, megnehezül Mátészalka, Fehérgyarmat és azok járáskörzeti településeinek az alapvető ellátásai. Innen nem Debrecen az első ahová el szeretne mindeki jutni! Rengeteg munkahely jó iskolák sportlehetőségek Nyíregyházán vannak!

 

Ha igényesen megfelelően felújítják - és itt nem egy karbantartási felújításra hanem korszerűsítésre gondolok -  a szakaszokat, illetve legfőképpen a Nyírbátor - Nyíregyháza szakaszt, akkor nem csak szimplán meg fog növekedni az igény rá, hanem túl is terhelődhet a vonal, hiszen azok akiknek gépkocsijuk van is átállhatnak a benzinköltségek növekedése miatt a közösségi közlekedésre.

Bár tudom ez már csak vízió és teljesen irreális a jelenlegi helyzetben, de a terüelti fejlődés szempontjából a leghatékonyabb fejlesztés a Mátészalka Nyíregyháza legrövidebb úton való összekötése lenne, amelyhez egy szakaszon teljesen új vonalat szükséges kiépíteni.

Vérzik a szívem, ahogy leépítik ezt a térséget. 

 

Ami viszont szomorú, hogy sajnos az országos szerkezeti terv sem írja elő egyébként a Mátészalka Nyírbátor Nyíregyháza vonal megtartását pedig ez lehetne egy érv vagy lehetőség a pályázatra kisajáítására a terv megvalósítására. Egy éve fogadták el a jelenleg érvényes terveket és 5 évente vizsgálják felül így nem túl rózsás a helyzet hogy módosulna:

 

https:// oeny.e-epites.hu/oeny/4tr/#/tudastar/interaktiv-terkep

https:// www.e-epites.hu/sites/default/files/csatolmanyok/2_az_orszag_szerkezeti_terve.pdf

 

Lehet hogy ez is oka annak hogy nyugodt szívvel szüntetik meg a vonalat hiszen ez az országos terv része....

 

Ezek módosításakor lehet véleményezni, arra rákészülni, de mire ennek alapján mégis beindulna a fejlesztés sok év fog eltelni így csak abban van remény hogy kiemelt beruházássá teszik és kormányrendelettel módosítanak mindek ehhez kapcsolódó területrendezési tervet. Jó lenne tudni az okát és talán itt az országos tervet elkészítő irodát kellene megkérdezni mi indokolta a tervből való kivételt? (Lechner Lajos Tudásközpont Területi Építésügyi és Szakértői Osztálya)

 

Ahhoz hogy kiemelté váljon a fejlesztés komoly tanulmányok kellenek és összefogás. Az érintett településeknek érdemes lenne megbíznia közösen egy településtervező céget aki erre (mármint a vonatközlekedés fejlesztésének indoklására) hatástanulmányt készít és kidolgozza az érveket. Egy ilyen terv kb 1 év alatt készül el és pár millió forint az alapadatok beszerzése, programtérképek készítése miatt, de jelen pillatnatban ezt látom megoldásnak.

 

A ti feladatok pedig ebben az, hogy az Önkormányzatok felé a világ felé felkeltitek a figyelmet és nem csak a saját településeteknek, hogy közösen összefogva több településnek olcsóbb is egy ilyen  szakági terv (koncepció) kifizetése és hosszabb távon pedig mindenki nyerhet vele, hiszen fejlődést ellátási színvonalat lehet növelni. Nem ártana elővenni újra a csiga jelmezt is segítségül, vagy hasonló kampányba kezdeni :-D

Világsiker volt! 

 

Hámornyikné Cs. Zita

településfejlesztő szakember

és szociológus

 

rota_tibor_mti_vonat_mav.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mateszalkaleaks.blog.hu/api/trackback/id/tr5415975054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.