Itt az év vége, így mi is sorra vesszük a fontosabb ügyeinket és megnézzük azt, hogy milyen események történtek ezekben a 2018.esztendőben.
A Mátészalka-Debrecen vasútvonal teljes átépítésének, a modernebb vasúti kocsik, a téli kézmosási lehetőség hiánya, a mátészalkai vasútállomás közbiztonsági helyzete csoportunk leginkább ismert ügyei.
Ezekben a következő dolgok történtek ebben az évben:
Átépítési ígértet a MÁV-tól, a vasútvonal 26 kilométeres szakaszára
A 2020-ban pedig a MÁV a tervek szerint saját költségén teljesen átépíti a pálya Apafa és Hajdúsámson közötti 10 kilométeres, 2021-ben pedig a Nyírgelse és Nyírbátor közötti 16 kilométeres szakaszát.
Felújított mozdonyok érkeztek
A Mátészalka-Debrecen vasútvonalon többségében nem re motorizált (jelentése: nem felújított motorral rendelkező) M41-es mozdonyok közlekedtek. A Budapest–Lajosmizse vonalról Debrecen térségébe vezényelte a MÁV a legjobb műszaki állapotú 418-as sorozatú mozdonyokat, így ezek átkerülnek a Debrecen–Mátészalka vonalra. Persze így is maradtak nem re motorizált mozdonyok a 110-es vasútvonalon, ezek a mai napig is meghibásodnak.
Javultak a téli higiéniai feltételek a vonatokon
Több év után sikerrel zárult az a ügy, amelynek az volt a lényege, hogy télen is lehessen kezet mosni a Mátészalka és Debrecen között közlekedő vonatokon. Ugyanis a MÁV minden tél kezdetén leengedi a vasúti kocsik víztartályaiból a kézmosáshoz használható vizet, így télen nincs lehetőség kezet mosni a vonatokon. Ebben az évben a MÁV kézfertőtlenítő adagolókat szerelt fel a Mátészalka és Debrecen között közlekedő vasúti kocsikra, így higiénikusabb utazási körülmények várják az utazóközönséget.
Jobban figyel a MÁV a vasúti kocsik tisztítására
A Mátészalka-Debrecen vasútvonalon folyamatos probléma volt a negyven évesnél is idősebb vasúti kocsik állapota, tisztasága. A vasúttársaság az elmúlt fél évben érezhetően igyekszik a vasúti kocsik tisztításának tekintetében előrelépést elérni, így például debreceni munkavégzési helyszínnel tisztítási átvevő pozíciót hoztak létre, akinek a feladata:
- a vasúti járművek tisztításához szükséges feltételek biztosításának megszervezése és koordinálása
- a megtisztított járművek tisztasági minőségének ellenőrzése és a kapcsolódó adminisztráció elvégzése
- a járműtisztítási tervek elkészítésében való részvétel
- a tisztítást érintő utas panaszok kivizsgálás
Az intézkedések hatására nagy mértékben javult a vasúti kocsik tisztasága, korukhoz képest sikerült olyan mértékben megtisztítaniuk azokat, hogy jó tisztasági körülmények között történjen az utazás. Jól látszik, hogy a szövet borítással rendelkező üléshuzatokat rendszeresen gépekkel tisztítják.
Újra van olyan szakasz, ahol alkalmas a pálya a 80 km/órás menetsebességre
48 darab lassújel volt 2018.október 01-i állapot szerint a 110-es vasútvonalon. A vasúti pálya már nem volt alkalmas 80 km/órás menetsebességre. Ugyan a menetidő tovább nőtt, mert a vasútvonal leromlott állapota miatt jobbnak látták megemelni a menetidőt 90 perc környékére a 78 kilométeres távon a szakemberek, de Nyírbátor és Mátészalka között ismét vannak olyan rövidebb szakaszok, ahol 80 km/óra vagy a feletti sebességre is felgyorsul a vonat. Persze ez semmit sem ér, ha másutt pedig az alépítmények gyalázatos állapota miatt nem tartható az amúgy is lassú menetsebesség sem.
Javult a közbiztosnág a mátészalkai vasútállomáson
A MÁV ebben az évben teremőröket kezdett el foglalkoztatni a mátészalkai vasútállomáson, hiszen ahogyan azt mi is jeleztük részükre, gyakran érték atrocitások az utazóközönséget. A vasútőrök alkalmazása óta jobbá vált a közbiztonság a vasútállomáson,a még hatékonyabb fellépés érdekében duplájára emelte a létszámot a vasúttársaság a napokban.
Modernebb vasúti kocsik érkezhetnek 2019. őszétől
A tervek szerint 2019 végétől indul a korszerű emeletes, KISS motorvonatok forgalomba állítása Budapest környékén. Ezt követően ki lehet váltani a nagy forgalmú budapesti elővárosi vasútvonalakon közlekedő, 20-05 Bhv és 80-05 BDt kocsikból álló ingaszerelvényeket amelyekből a Mátészalka-Debrecen vasútvonal is kap majd.