December hónapban ismét jelentős késések és mozdony meghibásodások fordultak elő a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon. A nemzeti vasúttársaságot kérdeztük arról, hogy mik voltak a késések okai?
A MÁV válaszai:
Vasúti szakértőnk elmondta: alapvetően elképzelhetetlen hogy egy vonat elszabaduljon. Ha a mozdonyvezető nem tud fékezni, akkor ott az ugynevezett átmenő fék, ami csak a mozdonyt fékezi. Ha ez sem működik akkor a mozdonyvezető köteles “Veszély” jelzést adni a légkürttel. Ez három rövid hang egymás utáni ismétlése legalább háromszor. Ebben az esetben a vonaton tartózkodó vasúti dolgozók kötelesek azonnal meghúzni a vészféket, illetve ha ez haszontalan, akkor a kocsik kézifékeit behúzni.
Hogy miként működik a vonatoknál a fékezés?
Ez az úgynevezett vészfékszelep. Gyakorlatilag a Fék fővezeték végén lévő olyan csap, amelyet a képen fent látható huzal meghúzásával lehet kinyitni. (A kocsik utasterében lévő vészfékváltó meghúzásával gyakorlatilag ezt a huzalt húzzuk meg) A csap kinyitásával a fővezeték 5 bar nyomása elenged, ezáltal a kormányszelepek a fékhengereket feltöltik sűrített levegővel, ami a féktuskókat (modernebb kocsiknál a tárcsafék esetén azok fékbetéteit) a kerékhez vagy tárcsafék esetén a féktárcsához nyomják. Tehát ha például egy vonat szétszakad menet közben akkor is elenged a fővezeték 5 bar nyomása (hiszen a fék fővezeték a kocsik között össze van kapcsolva) így a vonat azonnal megáll.
Ez a vészfékszelep, ezt működtetjük amikot meghúzzuk a vészféket a kocsikban.