A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

MátészalkaLeaks

Először a magyarországi vasútvonalakat újítsák fel, utána jöjjenek csak a nagyszabású, külföldi vasútfejlesztések !

Kiszámoltuk, hogy mennyi idő múlva térülhetne meg a Kolozsvár-Budapest gyorsvasút.

2018. február 21. - Mátészalkaleaks

Még 2017.decembere volt amikor a MátészalkaLeaks csoportnál kiverte a biztosítékot a Budapest-Belgrád vasútvonal építése, ezért közérdekű adatigénylést nyújtottak be a nemzeti vasúttársasághoz, hogy megtudják, az utóbbi három évben mennyien utaztak Budapest és Belgrád között. A megkapott adatokból kiderült, hogy 2014-ben 100,9 ezer,2015-ben 90 ezer,2016-ban pedig már csak 83,9 ezer utas választotta a vasutat. Egyes szakértők a beruházás megtérülésének várható időpontját minimum 130 évre, de mások 2400 évre prognosztizálták, a beruházás összértéke 750 milliárd forint.

 

Most újabb, még nagyobb volumenű vasúti beruházást jelentettek be, hiszen Szíjjártó Péter külügyminiszter, 2018.február 5-én Bukarestben találkozott Teodor Melescanuval, a román diplomácia vezetőjével, ahol egyetértés volt abban, hogy a felek szeretnék, ha a térség első, TGV- típusú gyorsvasúti összeköttetése Kolozsvár és Budapest között épüljön meg. A magyar kormány már el is különített mintegy egymilliárd forintot a terv megvalósíthatósági tanulmányára.

 

A MátészalkaLeaks csoport megvalósíthatósági tanulmányt nem, de komoly számításokat végzett a beruházás ésszerűségével kapcsolatban, amelyet az alábbiakban olvashatnak.

 

Tények:

 

A Kolozsvár-Budapest vasúti szakaszt mintegy 450 kilométer hosszúságúra tervezik. Mivel Románia nem tagja a Schengeni övezetnek, így a gyorsvasútnak, (amennyiben tényleg elkészül) határellenőrzés miatt meg kellene állnia. A Kolozsvár és Budapest utasforgalmi adatait közérdekű adatigénylés keretein belül szerettük volna kikérni a nemzeti vasúttársaságtól, de első körben igényünket elutasították.

 

Épülő TGV vonalak Franciaországban:

 

Franciaország négy új TGV vonalat épít, összesen 671 kilométert. A beruházások értéke meghaladja a 14 milliárd eurót.

 

Ha ezt az összeget vesszük alapnak, akkor a 450 kilométeres szakasz kiépítése 2920 milliárd forintba kerülne, 311 Ft-os EURO árfolyammal számolva.

 

Lehetséges közlekedési alternatívák, jelenleg:

 

 

Budapest-Kolozsvár, busszal:

 

Utazás ára, 2018.április 5. : 6800 Ft/útiránytól 24000 Ft/útirányig érhető el

Utazás időtartama átlagosan: minimum 390 perc

 

Az adatok forrása:

http://www.autogari.ro/Transport/ClujNapoca-Budapest?lang=hu

 

Budapest-Kolozsvár, repülővel:

 

 

Utazás ára, 2018.április 5. kisebb csomaggal: 5990 Ft

max. 20 kg-os csomaggal: 19510 Ft

legmagasabb kategóriás jegy: 20815 Ft

 

Utazás időtartama: 60 perc

 

Az adatok forrása:

 

https://wizzair.com/hu-hu#/

 

Budapest-Kolozsvár, vonattal:

 

Az utazás ára, 2018.április 5.: 4650 Ft-tól

 

Az adatok forrása:

 

www.elvira.hu

 

Az utazás időtartama: 448 perc

 

Amennyiben a fapados repülőjárattal versenyképes akar lenni a leendő Kolozsvár és Budapest között közlekedő TGV gyorsvasút, akkor nem rugaszkodhatnak el a jegyárakkal.

 

Mi, 30 ezer forintos, egyirányú jegyárakkal kalkuláltunk (nemzetközi átlag alapján), és éves szinten 167,8 ezer naponta pedig 460 fő utazásával Kolozsvár és Budapest között, amely egy igen nagy szám, hiszen mint pár hónappal ezelőtt kiderítettük, Belgrád és Budapest között éves szinten 83,9 ezer ember, naponta 230 fő használja a vonatot.

 

Ilyen jegyár mellett több 97 millió fő Kolozsvár és Budapest közötti utazása után térülhet meg a beruházás.

 

Tehát amennyiben minden nap teljesül a 460 fő Kolozsvár és Budapest közötti utazása, akkor egy év alatt 5 milliárd egyszáz millió forint jegybevétel származna a menetjegyekből, amelyből még semmilyen költség nem került levonásra. De ha semmilyen költséget nem veszünk figyelembe, akkor is csaknem 583 év alatt térülhetne meg a beruházás.

 

Ez valljuk be, hogy nonszensz, így ezen érvek alapján a MátészalkaLeaks csoport nem találja megvalósíthatónak a beruházást, annak megtérülése bizonytalan.

 

Kérjük, hogy a megvalósíthatósági tanulmányra szánt 1 milliárd forintot, inkább a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítására fordítsák.

suhano_vonat.jpg

A gyorsvasút sem tudna versenyezni a jelenleg is működő, fapados Kolozsvár-Budapest repülőjárat egy órás menetidejével.

A bejegyzés trackback címe:

https://mateszalkaleaks.blog.hu/api/trackback/id/tr5713688564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása