Szívügyünk a Mátészalka-Debrecen vasútvonal. Már lassan két éve küzdünk azért, hogy a Mátészalka és környékének ezt a stratégiai vasútvonalát újítsák fel.
Egy héttel ezelőtt olyan dokumentumot hoztunk nyilvánosságra, amelyből kiderült, hogy a Mátészalka-Debrecen vasútvonal ez évben megkezdeni tervezett, Uniós forrásból történő felújítása lényegében csak kamu volt, hiszen még megvalósíthatósági tanulmány sem készült.
Közérdekű adatigénylést nyújtottunk be a MÁV Zrt-hez azzal kapcsolatban, hogy megtudjuk, milyen fejlesztéseket terveznek a 2017. és 2018.években Mátészalka és Debrecen között, amelynek eredményeképpen csökkenhetne a menetidő. Hiszen jelenleg is vágányzári menetrend van érvényben a vasútvonalon.
A válasz megérkezett:
(A levél közérthetően rövidítve):
A 2017. és a 2018.évre többségében csak karbantartási munkák vannak betervezve, amelyek a forgalombiztonság megtartását teszik lehetővé. A karbantartási munkák után sem fog csökkenni a menetidő.
A levél teljes egészében:
A pályakarbantartási és felújítási munkákkal, az ezekkel összefüggésben várható menetsebesség növekedéssel, menetidő csökkenéssel kapcsolatos 1-3. számú kérdései tekintetében tájékoztatjuk, hogy a 2017-2018. évekre az érintett vonalon döntő többségben karbantartási munkák vannak tervezve, amelyek a jelenlegi forgalombiztonság megtartása érdekében szükségesek, a munkák megvalósulását követően menetidő csökkenés nem várható.
A 4. számú kérdésére vonatkozóan közöljük, hogy a MÁV Zrt. fejlesztési és beruházási terveit a közlekedéspolitikai és fejlesztési céloknak megfeleltetve alakítja ki, illeszkedve a vállalati stratégiai dokumentumokhoz. A fejlesztési tervek kidolgozásakor, illetve működési feltételeinek szabályozása során figyelembe veszi továbbá a közlekedési és a többi szakpolitika folyamatos összehangolását, a komplex megközelítést. Az infrastruktúra fenntartás részben a ciklikus karbantartás (TMK rendszer), többségében viszont az állapotfüggő karbantartás ötvözése mentén működik oly módon, hogy a karbantartási munkák minden esetben a műszaki szükségesség mentén kerülnek meghatározásra. A műszaki szükségességet a pályadiagnosztika mérések (vágánymérés, síndiagnosztika) pályafelügyeleti vizsgálatok (gyalogbejárás, helyszíni vizsgálatok) együttese, valamint a forgalmi tényezők (átgördült elegytonna, forgalmi igények) határozzák meg. A területi szervezetek, illetve a műszaki szakterületek által a fentiek nyomán felmerült karbantartási igények priorizálásra kerülnek (ez számos faktor alapján történik a beavatkozási szükségszerűségtől, az adott munka hálózati forgalomra gyakorolt hatásán át a jövőbeni utazási és fuvarozási igényekig), amelyek a rendelkezésre álló források hozzárendelésével megvalósításra kerülnek, figyelembe véve a szükséges kapacitás rendelkezésre állását. A döntéshozó(k) személye egy adott fejlesztés, beruházás tekintetében, a Társaság működésére vonatkozó jogi feltételek és belső szabályrendszer alapján kerül meghatározásra a fejlesztés vagy beruházás értéke, illetve becsült értéke szerint, a MÁV Zrt. hatályos Alapszabálya, döntési hatásköri listája, továbbá az adott évre vonatkozó üzleti, közbeszerzési és besze
Üdvözlettel:
MÁV Zrt.
Fotó: SZON