A Mátészalka-Debrecen vasúti viszonylaton jelenleg 24 helyen van állandó sebességkorlátozás elrendelve, valamint további nyolc helyen ideiglenes.
A vasútvonal teljes hossza 78 km, amelyből 50 km-en van állandó sebességkorlátozás . További három kilométeren kell a mozdonyvezetőknek ideiglenes sebességkorlátozás miatt lassítaniuk.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint (közérdekű adatigénylés), a jelenleg érvényben lévő sebességkorlátozások miatt,37 perccel kell több időt vonatoznia az utazóközönségnek, ebből következik az, amennyiben ténylegesen megkezdődött volna a Mátészalka-Debrecen vasúti szakasz felújítása, és ahogyan ígérték, 2019-től már sebességkorlátozások nélkül, azaz 80 km/órás sebességgel közlekedhettek volna a vonatok, a menetidő a jelenlegi 1óra 45 percről, 1 óra 08percre változhatott volna.
A helyzet azonban változott, hiszen kikerült az IKOP projektlistából (Uniós fejlesztések listája) a Mátészalka-Debrecen vasúti szakasz, hiszen a kormány jóváhagyta a 2014–20-as fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb IKOP-projektlistát, melyek az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Kevés változtatás volt a korábbi tervezethez képest, a legszembetűnőbb, hogy a Mátészalka- Debrecen vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek.
A vasúttársaság adatai szerint, éves szinten 825 ezer utas veszi igénybe a Mátészalka-Debrecen vasútszakaszt.
Az alacsony vonatsebesség gátját képezi a munkaerő mobilitásának is. A mátészalkai és környékbeli munkavállalók előtt új lehetőségek nyílnának meg a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújításával, hiszen a 71 perces menetidő már vállalható, ingázás szempontjából.
A mátészalkai és környékbeli emberek az illetékeshez, a Nemzeti Fejlesztési Miniszterhez, Dr. Seszták Miklóshoz fordultak, és azt akarják elérni, hogy kerüljön vissza az IKOP -projektlistába a vasútvonal fejlesztése, és kezdőjön meg a felújítás mielőbb.
A mátészalkai és környékbeli emberek céljainak elérésének érdekében, levélíró kampányt indított a Mátészalkaleaks, valamint amennyiben nem talál meghallgatásra az érintettek követelése, akkor aláírásokat fognak gyűjteni, és akár tüntetések szervezésétől sem zárkóznak el, hogy nyomást gyakoroljanak a szabolcsi kötődésű miniszterre.
Állandó sebességkorlátozások.
Ideiglenes sebességkorlátozások.