A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

Újabb fejlemények a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon, télen tapasztalható higiéniai hiányosságok ügyében!

Semmitmondó válaszok a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól.

2018. január 19. - Mátészalkaleaks

A MátészalkaLeaks csoport már egy éve küzd azért, hogy a téli hónapokban is lehessen kezet mosni a Mátészalka és Debrecen között közlekedő vonatokon. Mivel a MÁV a panaszainkra rendre nemleges válaszokat adott, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztályához fordultunk.

A mai nap érkezetet meg a döntésükről a levél, amely több érthetetlen és meglepő  kijelentést tartalmaz.

1, "A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Piacfelügyeleti  és Utasjogi Főosztályának nem terjed ki a hatásköre a szolgáltatás minőségével kapcsolatos problémákra."

Ha a szolgáltatás minőségével kapcsolatos  problémák nem tartoznak döntési jogkörükbe, akkor miért nevezik magukat "utasjogi" főosztálynak? Az utasjog nem tejed ki arra, hogy az alapvető higéniai feltételek legyenek adottak évszaktól függetlenül a vasúti kocsikban?

2, "A Vasúti Igazgatási Szerv megállapította, hogy más hatóság sem rendelkezik az ügyben hatáskörrel, így a  kérelem visszautasításának van helye"

Tehát akkor ha a vonatokon olyan higiéniai problémák megrülnek fel, amelyek járványveszély gócpontjai lehetnek, akkor nincs Magyarországon olyan hatóság, amely a vasúttársaságot jogkövető magatartásra kötelezhetné?

 

A MátészalkaLeaks csoport nem ért egyet a döntéssel, most a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztályához fordulunk  és a megyei tisztifőorvostől kérünk állásfoglalást.

Az NFM indokolása az alábbiakban olvasható:

 

nfm_vegzes_2.jpg

 

Több mint harmincezer méter sín kerül ki az Ebes-Debrecen vasúti szakasz felújítása során. Újabb lehetőséget találtak a Mátészalka környéki emberek!

Ki ne emlékezne arra, amikor azért küzdöttünk, hogy az Ebes és Püspökladány közötti vasúti fejlesztés  használt, de jó állapotú sínei kerüljenek beépítésre a Mátészalka-Debrecen vasútvonalba.

Akkor nem jártunk sikerrel, hiszen a Hódmezővásárhely és Szeged közötti Tramtrain beruházásnál használják fel az úgynevezett visszanyereményi síneket.

Most  az Ágod-Völgye konzorcium által Ebes és Debrecen közötti vasútfelújítás keretein belül két vágány kerül felújításra, és mintegy 30.600 méternyi visszanyereményi anyag, (sín) kerül felszedésre, derült ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek benyújtott adatigénylésünkre érkezett  válaszokból.

A válaszlevélből az is kiderül, hogy a MÁV Zrt a felszedett síneket minősítteti, aszerint, hogy az a későbbiekben beépíthető-e vagy nem. A  máshol beépíthető síneket 120 méteres darabokra vágják, és maximum 150 km távolságra szállítják a MÁV Zrt. által kijelölt telephelyre.

Tekintettel arra, hogy az elbontott anyagok a MÁV Zrt. vagyonkezelésében állnak, így azokról döntést a MÁV Zrt. hozhat, a NIF Zrt.-nek nincsenek információi a sínek további felhasználásról, írják.

 

A NIF Zrt levele:

 

nif_level.png

A MátészalkaLeaks csoport annak érdekében, hogy megtudja azt, hogy a jó minőségű, beépíthető sínekkel mi a szándéka a MÁV-nak, a MÁV Zrt-hez fordult  a mai napoin közérdekű adatigényléssel.

Egy szakértő  szerint: az Ebes és Debrecen közötti sínek UIC 54-es ( azaz 54 kg/fm súlyú sínek), a Mátészalka- Debrecen vonalban pedig 48,3 kg/fm súlyú sínek vannak jelenleg, amiknek a talpszélessége nem egyezik meg. Ezért a vonalban jelenleg lévő vasbetonaljakra és alátétlemezekre nem illeszthető be az újabb sín. (Csere után mindez lehetséges)

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal akár a 100km/órás sebességre is alkalmas lehetne, de a pályageometriája ( túl sok benne a kissugarú ív) miatt sok lenne a 80 km/h sebességkorlátozás. A Mátészalka- Debreceni vonalon a legkevesebb gond a sínekkel van, sokkal inkább a vasbetonaljak öregedtek el.

Legalább Nyírbátor - Apafa között a zúzottkőágyazat rostálására és vastagságának növelésére lenne szükség ( a jelenlegi 40 cm-ről 50 cm-re ) és az alépítmény kis mértékű szélesítését is el kellene elvégezni. A Nyírbátor - Apafa között sínvég felújítással, és a sínek összehegesztésével ( hézagnélküli vágány kialakításával) vígan tudná a 80 km/h sebességet ez a vonal.

Ahogyan választ kapunk a MÁV Zrt-től, újból jelentkezünk.

 

binari3.jpg

 

Pert nyertünk első fokon a Miniszterelnöki Kabinetiroda ellen!

Talán ha a szabályozás módosul, még ebben az évben bejuthatunk a Kormányinfóra.

Kilenc hónapja már annak, hogy a MátészalkaLeaks csoport azzal állt elő, hogy a Mátészalka környéki fejlesztésekről a legilletékesebbeket a kormányszóvivőt és a miniszterelnökséget vezető minisztert kérdeznék a  szerdánkénti Kormányinfónk valamelyikén.

Mint regisztrált média, regisztrációt nyújtottunk be, elviekben előbb-utóbb sorra kellett volna kerülnünk, de nem így történt. Megkeresésünket elutasította a Miniszterelnöki Kabinetiroda, mivel "a Kormányinfónak helyet biztosító terem mérete nem teszi lehetővé, hogy az amúgy is nagy számban jelenlévő sajtó létszámát tovább bővítsük, ezért akkreditációját sajnos nem tudjuk elfogadni."

A napokban született elsőfokú ítélet abban a perben, amelyet a Miniszterelnöki Kabinetiroda ellen indítottunk abból a célból, hogy ha már nemleges választ kaptunk a regisztrációra, megtudhassuk azt, hogy milyen szempontok alapján döntenek a regisztrációk elfogadásáról vagy elutasításáról.

Mivel jelenleg nincs kiforrott szabályozás arról, hogy mi alapján kaphat zöld utat (belépést a Kormányinfóra) egy média, így nagy jelentőséggel bír az elsőfokú ítélet azon hazai médiák számára, akik hasonló okok miatt nem kaptak meghívást a Kormányinfóra.

 

Ítéletében a bíróság arra kötelezte a kormányzati szervet, mondja el ki és milyen szempontok alapján dönt arról, hogy mely újságírónak mit válaszolnak, ha be szeretne jutni a Kormányinfóra. Az is kiderült a perben, hogy a helyzet meglehetősen kiszámíthatatlan.   

"A MátészalkaLeaks szerkesztőjeként szerettem volna bejutni a Kormányinfóra, hogy kérdéseket tehessek fel a mátészalkai és környékbeli embereket érintő fontos ügyekben a  kormányszóvívőnek. Ahogyan az a kormányzati instrukcióban szerepel, regisztrációs kérelmeket írtam a megfelelő email címre. A megkereséseimre vagy egyáltalán nem kaptam reakciót vagy pedig elutasító választ kaptam helyhiányra való hivatkozással. Mindezidáig  egyetlen alkalommal sem kaptam  belépési engedélyt a Parlamentbe, hogy részt vehessek a MátészalkaLeaks csoportot képviselve  a Kormányinfón. "  (Lintényi Levente)

Ezen a szálon elindulva szerettük volna megtudni, hogy ki az, aki ebben a kérdésben döntést hoz, milyen szempontok alapján válogatják ki a szerencséseket és hogy mi történik a beérkező regisztrációs kérelmekkel.

A per során az derült ki, hogy nincsen a Miniszterelnökségen felelőse ennek a kérdésnek. Valóban érkeznek regisztrációs kérelmek a kormanyszovivo@mk.gov.hu email címre, de nincsen meghatározva, hogy azokra ki válaszol és az sem, hogy mit és milyen szempontok alapján válaszol.

Meglehetősen furcsa, hogy a közigazgatásban egy ilyen kérdés gyakorlatilag ad hoc jelleggel dől el, de legalább ezt is megtudtuk.

Az is kiderült a perből, hogy azok akik egyébként a Parlamentben vannak, külön regisztráció nélkül beléphetnek a Kormányinfóra, ha van ott hely. Ugyan ez örömteli hír, de azoknak az újságíróknak nem segít, akiknek nincsen belépőjük az épületbe.

A bíróság egyébként a döntésével kötelezte a Miniszterelnöki Kabinetirodát, hogy legalább azt nevezzék meg, melyik szervezeti egysége dönt arról, hogy mit válaszolnak az egyes megkeresésekre, illetve kötelezte őket arra is, hogy számolják meg, 2017. március 1. és 2017. június 25. között hány alkalommal és milyen indokkal utasítottak vissza a kormanyszovivo@mk.gov.hu e-mail címre érkező, a Kormányinfón való részvételre vonatkozó újságírói regisztrációt, illetve hány alkalommal hagytak válasz nélkül ilyen kérelmet.

Abban bízunk, hogy ha a Miniszterelnöki Kabinetiroda nem is ismeri el a saját válogatási szempontjait, az újságírók akkor is okosabbak lesznek ezen válaszok birtokában. Az ítélet azonban egyelőre még nem jogerős.

 

 

maxresdefault_4.jpg

Lassan kinyit a volt Utasellátó üzlethelyiségében az új üzlet!

Lassan ismét élet költözik a mátészalkai vasútállomáson található, volt Utasellátó üzlethelyiségébe. A több éve üresen álló helyiség hasznosítását a MátészalkaLeaks csoport segítette elő azzal, hogy több közérdekű adatigénylést és javaslatot juttatott el a MÁV-hoz 2017. júniusától.

A MÁV pályázatot írt ki, és az eredményesen is zárult.

A helyiség birtokba adása 2017.októberében történt meg, majd a szükséges engedélyek megszerzése után 2018. januárjában került olyan állapotba  a volt Utasellátó üzlethelyisége, hogy lassan kinyithat az új üzlet.

 

img_20180112_074347.jpg

Ez a jelnlegi állapot.

 

Vízminőségi aggályok Mátészalkán?

Közérdekű adatigénylést nyújtottunk be.

Egy Facebook poszt indított el vitát Mátészalkán. A bejegyzés írója  a mátészalkai ivóvíz minőséget vette górcső alá. A fotók készítője posztjában szóvá teszi azt, hogy a vízszűrőit 12 hónap helyett már 4 hónap után le kellett cserélni.

A MátészalkaLeaks csoport másfél évvel ezelőtt már foglalkozott a mátészalkai vízminőséggel, akkor a Nyírségvíz Zrt. adatai szerint kitűnő volt  a mátészalkai ivóvíz minősége.Mivel az ivóvíz minősége nagyon fontos téma,  ezért csoportunk is kiemelten foglalkozik vele.

Most újból közérdekű adatigényléssel fordultunk a szolgáltató felé, amelynek válasza után közzé tesszük az aktuális vízvizsgálati  jegyzőkönyvet.

 

 

 

viz_1.png

                           Fotók: Dr. Apáti István

 

 

Kijavították a közvilágítást a Rácz kertben!

Ahogyan arról írtunk még 2017.november végén, új ,korszerű LED-es közvilágítást kap Mátészalka városa. Nem tartott sokáig a Rácz kerti városrészben élők öröme, ugyanis Karácsony környékén, majd a 2018. év elején megadták magukat a Nádor tér és a Corvin tér világítótestei, így sötétben botorkáltak az ott élő emberek.

A MátészalkaLeaks csoport több alkalommal közérdekű bejelentéssel élt Mátészalka Város Önkormányzata felé. 2018. második hetében megkezdődött a hibák elhárítása, amely a mai napon befejeződött, így már megbízhatóan működnek a lámpatestek a Rácz kerti városrészben.

 

 

 

img_20180110_123853.jpg

 

Újból használt vasúti sínekért küzdünk, most Ebes és Debrecen között szabaul fel jó minőségű vasúti sín!

Döntöttek már a visszanyereményi sínek sorsáról? Közérdekű adatigénylést nyújtottunk be.

Ki ne emlékezne arra, amikor azért küzdöttünk, hogy az Ebes és Püspökladány közötti vasúti fejlesztés  használt, de jó állapotú sínei kerüljenek beépítésre a Mátészalka-Debrecen vasútvonalba.

Akkor nem jártunk sikerrel, hiszen a Hódmezővásárhely és Szeged közötti Tramtrain beruházásnál használják fel az úgynevezett visszanyereményi síneket.

Most halad tovább a Hajdú-bihar megyei vasúti fejlesztés, és az  Ebes és Debrecen közötti szakasz újul meg. Ott vélhetően két vágány kerül megújításra, több mint 15 ezer méter hosszban. Az ott található visszanyereményi sínek vígan alkalmasak a 80 km/órás átlagtempóra, így csoportunk közérdekű adatigényléssel fordult a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRT felé annak érdekében, hogy a beruházás paramétereit megtudjuk, illetve hogy kiderüljön,  a  beruházás során felszedendő használt síneknek mi lesz a sorsuk.

Jelenleg, a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon a Dombostanya és Nyíradony közötti szakasz van a legrosszabb állapotban. Amennyiben  még nincs lefixálva az, hogy hova kerülnek a használt anyagok, akkor joggal merül fel az igény arra, hogy  kerüljenek azok  beépítésre a 25 kilométerre található Dombostanya állomástól, Nyíradony állomásig,  a kritikus helyekre.

A vasútvonal éves utasforgalma 825 ezer fő. A Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot mintegy 105 perc alatt teszik meg a vonatok, ez 45 km/órás átlagsebességet jelent.

A Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítása a 2017.évre be volt tervezve  Uniós forrásból, de elmaradt, mivel a projekt nem volt kellően előkészítve. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint csak a következő Uniós finanszírozási ciklusban (2021-2027) valósulhat meg a fejlesztés, vagy egyedi kormányhatározattal, hazai forrásból.

 

 A MátészalkaLeaks csoport levele:

 

Tisztelt Adatgazda!

 

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján közérdekű adatigényléssel fordulunk Önökhöz.

 

Adatigénylésünk az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 26.§ (1), a 28.§ (1) és a 29.§ (1) bekezdésein alapul, kérjük, hogy ennek megfelelően jelen közérdekű adatokra vonatkozó megkeresésünknek 15 napon belül tegyenek eleget.

 

Kérdéseink:

 

Az Ágod-Völgye konzorcium által Ebes és Debrecen közötti vasútfelújítás keretein belül hány vágány kerül átépítésre a két állomás között?

Az átépítés során hány méter sínt szednek fel?

Ezeknek a síneknek mi lesz a sorsuk? Van már döntés arról, hogy beépítésre kerül-e más vasútvonalba? Ha igen, akkor hova?

 

hszanalt_de_jo.jpg

A mátészalkai képviselő-testületi gyűlések felvételei elérhetőek lesznek oldalunkon!

Csoportunk rendszeresen kikéri a felvételeket, és közzéteszi a MátészakaLeaks oldalán.

A MátészalkaLeaks csoport  közérdekű javaslattal élt annak érdekében, hogy a mátészalkai képviselő-testületi gyűléseken készült videó, a Mátészalka televízión kívül, kerüljön fel a jövőben  az Internetre is.

Hiszen,  ahogy beadványunkban leírtuk, nem mindenkinek van kábeltelevíziója, valamint sokan nem érnek rá arra, hogy a testületi gyűléseket végignézzék, és ha ezek a felvételek felkerülnének az Internetre, akár azokba bele is lehetne tekerni, így az állampolgárok az őket érdeklő napirendi pontokat meg tudnák gyorsan tekinteni.

A közérdekű javaslatunkra válasz érkezett Dr. Takács Csaba jegyzőtől, aki leírta:

a_5_1.png

A következő lépésként a 2017.november 30-án megrendezett közmeghallgatáson szólaltunk fel a témában, ahol ismét elmondta  az önkormányzat  álláspontját,  Dr. Takács Csaba jegyző,de   felajánlotta azt, hogy amennyiben jogilag az lehetséges, megkaphatjuk a testületi- gyűlésekről készült videófelvételeket.

2017.december 03-án ennek az ígéretnek kívántunk érvényt szerezni, amikor levélben kértük Dr. Takács Csaba jegyzőt hogy legyenek szívesek a jogi helyzetet tisztázni, és amennyiben az lehetésges, a felvételeket biztosítani részünkre.

2017.december 11-én válasz érkezett részünkre, amelyben leírták, hogy az ügyben a Szalka-víz KFT. az illetékes, áthelyezték az adatigénylésünket.

2018.január 04-én megérkezett a Szalka-víz KFT. válasza, átvehetjük a gyűlés felvételét.

Előreláthatólag 2018. második hetében kerül fel az első felvétel az oldalunkra.

Köszönjük az önkormányzat korrekt hozzáállását, így egy  plusz lehetőséget kaptak a közélet iránt érdeklődő polgárok arra, hogy tájékozódjanak a város képviselő-testületének döntéseiről.

thumb_tv_kamera.jpg

Fejlődik a vasút, mondja a vasúti utazást népszerűsítő, új weboldalán a MÁV! Mátészalka környékén is így látják?

A napokban a MÁV, a vasúti utazást népszerűsítő weboldalt indított.

Egy csillivilli vonaton, boldog, elégedett utasok utaznak, minimum 160-as, de inkább 200 km/órás sebességel. A vonat tiszta, az azon utazó idős házaspár arról beszélget, hogy szépen felújították az állomásokat, az egyik  fiatal arról győzködi a másikat, hogy mivel ilyen jó móka az utazás, és tisztaság van, gyorsak a vonatok, ezért a barátnője is próbája ki.A jegyvizsgáló boldog, mert menő, mindent tudó kütyüvel dolgozhat, a vonaton utazó gyermek pedig annyira belelkesül, hogy már a MÁV-nál képzeli el a karrierjét.

Az állítások egy része igaz lehet az elővárosi közlekedésben, de Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében híre-hamva sincs az utasok ilyen pozitív megnyilvánulásainak.

A Mátészalka környéki emberek továbbra is azért küzdenek, hogy télen ne engedje le a vasúti kocsik tartájaiból a vizet a MÁV, és így lehessen kezet mosni télen is, valamint kardinális kérdés a menetsebesség 80 km/órára növelése, mivel jelenleg a Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távot 105-110 perc alatt teszik meg a vonatok, amely mint arról írtunk pár hónapja nagyságrendekkel lassabb mint 20 éve.

Az alábbi videón bemutatjuk a népszerűsítő weboldalt, a MátészalkaLeaks csoport kommentjeivel.

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylést nyújtott be, hogy megtudjuk: mennyibe került a weboldal létrehozása.

Ez lenne  a valóság?

Válaszok érkeztek a közmeghallgatáson elhangzott kérdéseinkre!

Két probléma is megoldódott.

2017.november 30-án a MátészalkaLeaks csoport is  képviseltette magát a mátészalkai közmeghallgatáson. Akkor, két kérdésünkre nem tudott  azonnali választ adni az önkormányzat, így 15 napjuk volt arra, hogy írásban  válaszoljanak.

Az önkormányzat válaszai határidőben belül megérkeztek, amelyet az alábbiakban olvashatnak.

 

1_15.png

2_12.png

 

 

Röviden:

A Repülőhíd téli hóeltakarítására  és sózására, valamint a Repülőhíd és a Kórház utca közötti járdaszakasz hó és jégmentesítésére két fő közfoglalkoztatott lett odairányítva, így nem fordulhat elő hasonló eset, mint  2016. telén. Nekik csak ez lesz a feladatuk, hogy az adott járdaszakasz és a híd  tisztításáról gondoskodjanak.

A MOM Zrt-vel szemben lévő gyalogos átkelőhelynél fokozott rendőri jelenlétet kért az önkormányzat a rendőrségtől.

Felülvizsgálják a közmeghallgatás szabályozását, és csoportunk véleményét kéri a megyei közgyűlés elnöke!

Pár nappal ezelőtt a MátészalkaLeaks csoport levéllel fordult  a megyei közgyűlés elnökéhez, mert véleményünk szerint a  2017. november 16-án megrendezett közmeghallgatás nem volt  kellően meghirdetve, hiszen csak a Kelet-Magyarország napilapból és a Megyeháza hirdetőtáblájáról értesülhettek a felszólalni kívánó állampolgárok az eseményről.

Ahogy akkor írtuk: a  Kelet Magyarországot nem mindenki olvassa, illetve nem mindenki engedheti meg magának a havi több 2990 Ft-os elfőfizetési díjat. A Megyeháza hirdetőtábláját pedig egy vidéki ember, pld. mátészalkai vagy pld zajtai állampolgár, a  nagy távolság miatt nem olvassa/olvashatja.

 

 

500lead15078.jpg

 

Seszták Oszkár válasza megérkezett, amelyet az alábbiakban olvashatnak:

 

 

 

Engedje meg, hogy visszajelzését ezúton is megköszönjem. Jómagam és a megyei önkormányzat számára kiemelten fontos a megye lakosságának véleménye és tájékoztatása.

Nem kis mértékben az ön jelzésének is köszönhetően a közeljövőben felülvizsgáljuk a közmeghallgatásra vonatkozó szabályzást, egyben kérem, tegyen javaslatot, hogy milyen módon érhetjük még el leghatékonyabban a megye közönségét.

Szíves megértését kérem amiatt, hogy nem tudott megjelenni a 2017. november 14. napjára tervezett közmeghallgatáson, annak ellenére, hogy a közmeghallgatás meghirdetése valamennyi jogszabálynak és szabályzatnak megfelelően történt.

Tájékoztatom, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzatunk szerint a közgyűlés évente egy alakalommal tart közmeghallgatást. Az üléstervünk alapján a közmeghallgatás időpontja az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően november hónap volt. Kérésének ezért nem tudok eleget tenni, ismételt közmeghallgatás meghirdetésére nincs lehetőség.

A közmeghallgatáson a helyi lakosság és helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatokat tehetnek. A megyei önkormányzat vonatkozásában ezt megyei szinten kell érteni. Helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a helyi lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.

Fentiekre tekintettel a megyei közgyűléshez közmeghallgatás keretében minden olyan kéréssel lehet fordulni, amely a megyei önkormányzat feladat és hatásköreit érinti, ezekre tud a testület érdemben reagálni.

Kérem, amennyiben a megyei önkormányzat működésével összefüggő kérdése vagy javaslata van, azt írja meg részemre és 15 napon belül fogok Önnek választ adni.

 

Nyíregyháza, 2017. december 11.

 

Tisztelettel,

 

Seszták Oszkár

a közgyűlés elnöke

Szabolcs-Szatmár-Bereg

Megyei Közgyűlés

4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.

Tel.:+36 42 599 527

Kikértük az adatokat: 84 ezer ember utazik Budapest és Belgrád között, mégis 750 milliárd forintért felújítják.

Csaknem tízszer többen utaznak Mátészalka és Debrecen között. Minimum 130 év alatt térülhet meg a beruházás.

A Mátészalka-Debrecen vasútvonalon 825 ezer fő utazik évente, mégis kimaradt a 2014-2020 között megvalósuló EU-s forrásból finanszírozott feljesztésekből. Az elmúlt hónapban röppent fel  a hír, mely szerint a kormány elkötelezte magát a  Budapest-Belgárád vasútvonal felújítása mellett, ez 750 milliárd forintos kiadást jelent nekünk, adófizetőknek.

A MátészalkaLeaks csoport kikérte a Budapest-Belgrád vasútvonal utasforgalmi adatait, hogy megtudja azt, hogy az utasforgalom nagyságával indokolható-e a beruházás.

Elöljáróban csak annyit,  a két ország között utazó utasok száma, csak tizede a Mátészalka-Debrecen vasútvonalénak.

 

Tisztelt Adatgazda!



Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján közérdekű adatigényléssel fordulunk Önökhöz.



Adatigényléünk az  információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 26.§ (1), a 28.§ (1) és a 29.§ (1) bekezdésein alapul, kérem, hogy ennek megfelelően jelen közérdekű adatokra vonatkozó megkeresésünknek 15 napon belül tegyen eleget. Amennyiben nem Önök az adatgazdák, legyenek szívesek az illetékeseknek továbbítani a közérdekű adatigénylésünket.



Kérdéseink:



-A 2014.évben hány személy utazott  Budapest- Belgrád vasútvonalon? És a 2015.éveben, valamint a 2016.évben hányan?

A szolgáltatott adatokban ne szerepeljenek azok   az utasok, akik belföldi célra vették igénybe ezt a vasútvonalat.

 -A vasúttársaság milyen jegybevételt realizált a 2016.évben a Budapest-Belgrád vasúti viszonylaton?

 A szolgáltatott adatokban  itt se szerepeljenek azok   a bevételek,  amelyek belföldi igénybevételből származnak.

 

Mátészalka, 2017.11.27.                            -MátészalkaLeaks csoport-

 

A MÁV válaszai:

 

Tisztelt Adatigénylő! 

Társaságunkhoz 2017. 11. 27. napon beérkezett közérdekű adatigénylésével kapcsolatban a következő választ adjuk:

 

  1. évben az utasforgalom 100,9 ezer fő volt.
  2. évben az utasforgalom 90 ezer fő,
  3. évben 83,9 ezer fő. (Az utazásokból 196 MFt menetdíjbevétel származott.)

 

Köszönjük szíves megkeresését.

 

Üdvözlettel,

 

Fási Judit

információvédelmi szakértő

tehervonat.jpg

Fotó: MTI

 

Egy kis háttérinformáció:

Elvileg a pireuszi kikötőt üzemeltető kínai Coscónak lett volna különösen előnyös, hogy 750 milliárdért kétvágányúsítjuk a Budapest-Belgárd vasútvonalat.

A Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóság területén található három nagy konténerterminálnál jelentősen nőtt a Kínából érkező import konténeráruk forgalma az idei első 10 hónapban. Az adatok szerint idén az első tíz hónapban 2164 vonatszerelvényen majdnem 55 ezer nem uniós terméket tartalmazó konténer érkezett.

294 nap alatt 2164 vonatszerelvény, ami napi 7-es átlagot jelent.

Az Index megkérdezte Nagy Gábort, a Cosco magyarországi képviseletének vezetőjét a vasúti fejlesztés hozadékairól, aki  elmondta:

Egész egyszerűen nem ez a szűk keresztmetszet, a cégnek nem számít érdemben, hogy az áru 70-80 kilométer/órával vagy százzal jön a Belgrád–Budapest szakaszon. A balkáni részen vannak a komoly gondok, a helyi viszonyok, a sok helyen extrém rosszul felépített infrastruktúra, széteső menetrendek és környezeti feltételek miatt. Nagy arról nem akart nyilatkozni, hogy 750 milliárdos pályaépítésünk szerinte drága-e vagy olcsó, de azt elmondta, hogy „a Coscónak ebben semmi okossága nincs, nekünk ez a vonat megy így 8 órával is.

Nekünk teljesen mindegy, hogy nyolc- vagy négyórás ez a szakasz,

 

A MátészalkaLeaks csoport véleménye: ebből a 750 milliárdos összegből a Mátészalka-Debrecen vasútvonal mellett több mint egy tucat forgalmasabb vasútvonalat lehetett volna nagyságrendekkel jobbá tenni. Mivel az optimista becslések szerint 130 év alatt fog megtérülni a beruházás, nem tűnik jó befektetésnek. Egyesek szerint 2400 év alatt térülhet meg a beruházás. Budapest és Belgrád között a napi utasforgalom: 230 fő volt a 2016.évben.

Számoljon be a MÁV és az EMKK Zrt a megyei tömegközlekedés helyzetéről, a 2018.évben a megyei közgyűlés előtt!

Jelenleg nem szerepel a 2018.évi üléstervben ez, ezért közérdekű javaslatot tettünk.

2017.december 14-én ismét összeül a Szabolcs-Szatmár-Bereg  Megyei Közgyűlés, ahol 10.előterjesztési pontként szerepel a 2018.évi ülésterv megállapítása. A dokumentum ezen a linken olvasható.

Az üléstervben szerepel 2018.májusában az, hogy meghallgatják a NIF Zrt. illetékeseit, a NIF Zrt beruházásában a megyében megvalósuló közúti  fejlesztésekről, de a vonat és busz közlekedésről hasonló nincs betervezve.

Mivel a megyei helyközi buszközlekedés, és a megyei vonatközlekedés széles tömegeket érint, ezért a MátészalkaLeaks csoport közérdekű javaslattal élt  Seszták Oszkár felé, hogy a 2018.évi üléstervbe ezt a két témát legyen szíves beemelni.

 

01.png

 

 

 

Továbbra sem moshatunk kezet télen, a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon közlekedő vonatokon!

Kézfertőtlenítő szereket sem helyez ki a MÁV, mert azok adagolására nem áll rendelkezésre megfelelő kialakítás.

Egy éve küzdünk azért, hogy a téli hónapokban is lehessen kezet most a Mátészalka és Debrecen között közlekedő vonatokon. 2016. telén, a fagyok beálltától 2017. tavaszáig  nem volt lehetősége az utazóközönségnek arra, hogy a wc használat után kezet mosson, hiszen a MÁV minden télen leengedi a kézmosáshoz használható vizet, és a tartályokat csak a téli fagyok után, legtöbbször kora tavasszal  töltik újra.

A MÁV tájékoztatása szerint a téli hónapokban így nem helyeznek ki kéztörlőt és szappant sem, mivel ha nincs víz, akkor nincs szükség ezekre  a dolgokra. Az is jellemző a téli állapotokra, hogy a vasúti kocsik külső tisztítása nem történik meg a fagyos téli hónapokban, így abszud esetben (egy hosszú,fagyos tél esetén) akár öt hónapig is igen csak alacsony szintűek a higiéniai feltételek a vonatokon.

Ez azért is aggasztó, mivel  januártól, egészen márciusig influenza járvány szokott tombolni Magyarországon, és mivel az illemhelyiség használata után így nem tudnak kezet mosni az emberek, így nő a megbetegedések kockázata.

Azért, hogy ebben az idült problémában változás következzen be, a MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylést nyújtott be  a vasúttársasághoz, amelyre a napokban érkezet meg a válasz.

A levélből röviden:

A MÁV ezen a télen sem tervezi azt, hogy a kézmosáshoz vizet biztosítson az utazóközönség számára. Szappan és kéztörlő kihelyezése is korlátozottan fog kihelyezésre kerülni, mert  azokat csak eltulajdonítanák, mivel víz hiányában ezeknek a használata nem lehetéges. A vasúti kocsik külső mosása a tavalyihoz hasonló módon fog történni, (tehát majd csak ha a téli  fagyok véget érnek), a vasúti kocsik külső mosása Budapesten kerül sor, mert csak ott rendelkezik a MÁV, zárt kocsimosó  berendezéssel. Kézfertőtlenítőt sem helyez ki a vasúttársaság, mert az adagoláshoz nem áll rendelkezésre megfelelő kialakítás. 

 A MátészalkaLeaks csoport véleménye:

Mivel az alapvető higéniai feltételeket nem biztosítja a MÁV a téli hónapokban a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon, ( a levélben leírt válasz alapján ez nyilvánvaló). Mivel a vasúttársaság eljárása nem vezetett a MátészalkaLeaks csoport számára kielégítő eredménnyel, így  jogorvoslatért a Nemzeti Fejlesztési Miniszériumhoz míg közegészségügyi állásfoglalásért a  Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztályához fordulunk.

 

 

debrecen_mateszalka_2016_tele.jpg

2016.telén ilyen állapot fogadta a Mátészalka és Debrecen között közlekedő utazóközönséget.

 

A vasúttársaság  teljes levele:

Türelmét ezúton is köszönjük. Az Ön által feltett kérdésekre pontonként az alábbi választ nyújtjuk:

 

  1. 2017. téltől - 2018. tavaszáig továbbra is az idézetben szereplő módszert alkalmazza majd a vasúttársaság a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon? Tehát 2017. téltől - 2018. tavaszáig nem fog sor kerülni a vasúti kocsik külső mosására?

 

A kocsi külső tisztasága kapcsán – mint korábbi válaszlevelünkben is tájékoztattuk Önt – ha a külső hőmérséklet 0 fok körül van, akkor a téli hónapokban a külső mosásokat nem áll módjában Társaságunknak elvégezni. Ugyanakkor, amikor a külső hőmérséklet plusz 5 0C feletti abban az esetben a vasúti személyszállító járművek külső mosását gépi kocsimosó berendezéseken a MÁV-START Zrt. az időjárás függvényében – az országban 6 helyen – nem fűtött csarnokban a tisztítási terv alapján végzi. Társaságunk egyedül Budapesten rendelkezik zárt kocsimosó berendezéssel. Sajnálatosan a telephelynek korlátozott a kapacitása, ezért a területekről csak bizonyos időszakonként tudnak járműveket külső mosásra irányítani. A Debrecen – Mátészalka vonalon közlekedő személykocsik külső mosása az időjárás függvényében fog megtörténni. Természetesen Társaságunk törekszik a kocsik külső tisztaságának javítására, ezért ez évben zárt rendszerű kocsimosó átadására kerül sor Nagykanizsán, valamint örömmel tájékoztatjuk, hogy Debrecen állomásra is tervezünk az átépítés során zárt rendszerű kocsimosó kialakítását.

 

Továbbá, a téli időszakban a magasabb szintű belső tisztítások is csak korlátozottan valósultak meg. Ugyanakkor a mellékhelyiségek WC papírral történő ellátása, azok kihelyezésének ellenőrzése is megtörtént. Azonban az időjárási viszonyok miatt komfort csökkenést jelentett a víztöltés szüneteltetése (víztartályok szétfagyásának megelőzése érdekében a WC-k vízfeltöltésére nem kerül sor, mivel a szerelvényeket folyamatosan fűteni nem áll módunkban, illetve az álló kocsik tartályaiból a víz leengedésére nincs kapacitásunk). A vízhiány miatt a szappan és kéztörlő kihelyezése sem történik meg.

 

  1. 2017. téltől - 2018. tavaszáig továbbra sem szappan és kéztörlő kihelyezésre a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon?

 

Természetesen megértjük a téli időszakban is Utasaink egészségügyi kiszereléssel kapcsolatos igényeit, ugyanakkor az űrcsöves kialakítású mellékhelyiségek vízzel történő feltöltését a fagypont körüli hőmérséklet esetén mellőzzük az elfagyások elkerülése érdekében. A szappan és a kéztörlőpapír kihelyezése is korlátozásra kerül, megelőzve így azok eltulajdonítását, mivel víz hiányában ezek használata nem lehetséges.

 

  1. Tervezi-e a vasúttársaság 2017. téltől - 2018. tavaszáig folyékony kézfertőtlenítők kihelyezését minden vasúti kocsi illemhelyiségében a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon, hogy az alapvető higiéniai feltételeket biztosítsák annak ellenére, hogy nem tudják biztosítani a folyóvizet az utazóközönség számára?

 

Az Önök által javasolt kézfertőtlenítésre jelenleg nincs lehetőségünk, tekintettel arra, hogy folyékony kéztisztító szerek, kézfertőtlenítő szerek adagolására nem áll rendelkezésre megfelelő kialakítás, így azok kihelyezését nem tervezzük. Jelenleg a vasúttársaság a Tisztítási Előírásában szereplő technológiákban foglaltak alapján végzi a tisztítási tevékenységét.

 

Az izzók hiányára vonatkozóan informáljuk, hogy Társaságunk folyamatosan pótolja a hiányzó izzókat, azonban nem minden esetben áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű izzó a pótlás igényéhez mérten.

 

Természetesen megkeresését továbbítottuk az érintett szervezeti egységeink részére.

 

A tapasztalt kellemetlenségek miatt szíves elnézését kérjük.

 

Érezhetően jobbító szándékú megkeresését ismételten köszönjük. További kérdése kapcsán Ügyfélszolgálatunk áll szíves rendelkezésére.

 

Ügyfélszolgálatunk nevében kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag boldog új évet kívánunk Önnek és minden kedves hozzátartozójának!

 

Üdvözlettel:

 

Osgyáni Gyuláné

ügyfélszolgálati szakértő

MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.

Közérdekű bejelentést tettünk a megyei kormányhivatalnál. Ne kaphassanak nyugdíjat és ne szavazhassanak azok az Ukrán-Magyar kettős állampolgárok, akik csak papíron laknak Fehérgyarmat és Záhony térségében!

Ahol tömegesen vannak bejelentve, akik jól láthatóan nem laknak a lakcímkártyájukon szereplő címen, ahol nincs havi, rendszeres gáz,villany és vízfogyasztás, ne kaphassanak nyugdíjat és ne szavazhassanak!

Ukrajna és Magyarország között még jelenleg is érvényben van az egykori Szovjetunió és a Magyar Népköztársaság által 1963. július 1-jén kelt „Együttműködés a szociális ellátás területén” című szerződés. A Szerződés 4. cikkelye 1. pontja szerint a szociális ellátás minden típusa, melyeket a Szerződés magában foglal, annak az országnak a törvényi előírásai szerint történik, mely területén állandó lakhely szerint él az adott állampolgár.

A Szerződés 9. cikkelye kimondja, hogy az öregségi, rokkantsági (többek között munkahelyi baleset vagy szakmai megbetegedés) vagy özvegyi nyugdíj megítélése és folyósítása az adott ország törvényi előírásai szerint a szociális ellátási hatóság által történik azon szerződő fél részéről, melynek területén állandó bejelentett lakhellyel rendelkezik az ügyfél a nyugdíj kérelmezésének időpontjában.

Abban az esetben, ha a nyugdíjas átköltözik a másik szerződő fél területére, a nyugdíj folyósítását a lakhelyváltoztatás dátumát követő hónap első napjától megszüntetik. A szerződő fél erre hivatott szerve, mely területére átköltözött a nyugdíjas, biztosítja a nyugdíjat az átköltözés után a saját törvényi előírásai szerint és a saját forrásaiból, az átköltözés dátumát követő hónap első napjától.

Ezt használják ki egyre nagyobb  tömegben Ukrán-Magyar  kettős állampolgárok Záhony és Fehérgyarmat térségében. Ezekben a térségekben az  kettős állampolgárság bevezetése óta ugrásszerűen megnőtt egyes települések lakosságszáma, de nincs ez másként az egész megyében, hiszen az utóbbi kettő évben 23 ezer fővel nőtt a megye lakosságszáma, és minő véletlen, hogy a legszegényebb, legelmaradottabb vidéki falvakban akarnak a  friss kettős állampolgárok lakni.

A legnépszerűbb községek,TOP 5:

 

Kispalád: 151%-os emelkedés

Beregsurány: 111%-os emelkedés

Botpalád: 66%-os emelkedés

Tiszabecs: 56%-os emelkedés

Márkokpapi : 55%-os emelkedés

Az adatok a 2010 és 2016. év közötti  szavazásra jogosultakat  számának emelkedését mutatják.

 

Az  új kettős állampolgárok a legtöbb esetben megszüntetik az állandó ukrajnai lakcímüket, állandó lakcímre bejelentkeznek egy magyarországi településre, és így minden szociális juttatásra jogosultak, és még magyar kórházban is kaphatnak ellátást.

Nem is beszélve  a nyugdíjellátásról, amelyet a  hatályos szerződés alapján Magyarországnak kell fizetnie abban az esetben, ha a kettős állampolgár életvitelszerűen, állandó lakímre  van bejelentve Magyarországon.

Ezen a lakcím problémán segítettek szívesen a kistelepülések lakói, hiszen egyesek már pénzért kínálják a bejelentkezés lehetőségét apróhirdetési oldalakon, míg mások pedig romos épületeket vásároltak meg fillérekért, és oda jelentették be magukat. Van olyan település az érintett térségekben, ahol az egy házba bejelentett személyek száma eléri akár a 100 főt is.

A Magyar államnak, éves szinten 13 milliárd forint kiadást okoz ez  a hatályban lévő szerződés. Persze a kifizetések egy része biztosan legális, de nagyobb része vélhetően jogtalanul kerül kifizetésre olyan személyeknek, akik csak papíron laknak Magyarországon. Az érintett települések lakossága ezeket az elviekben "életvitelszerűen" ott lakó kettős állampolgárokat nem szokta látni, csak akkor, amikor a helyi postán a  nyugdíjukat veszik fel, de sokszor még akkor sem, mert a pénz felvételét meg lehet oldani az Ukrán határhoz közel is.

Az  érintett térségekben élők elmondták, hogy amikor szavazni kell a választásokon, ezek a kettős állampolgárok tömegesen jönnek voksolni. Így felvethető annak a gyanúja is, hogy nem csak önmaguktól, az anyagi haszonszerzés érdekében, hanem valaki a választás befolyásolása miatt engedi még jelenleg is, hogy ez a nyilvánvalóan törvénytelen állapot fennmaradjon, és ez a gyakorlat tovább folyjon.

 

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű bejelentést tett a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal felé, amelyben kérjük, hogy Záhonyi és a Fehérgyarmati járási hivatalok illetékességi területén rendeljenek el azonnali vizsgálatot az ügyben. Az egy házban tömegesen élő, ott nem életvitelszerűen tartózkodó  Ukrán-Magyar kettős állampolgároktól, valamint az olyan Ukrán-Magyar kettős állampolgároktól akik olyan házba vannak bejelentve állandó lakcímre amely jól láthatóan nem lakott vonják meg az ellátásokat.

Csoportunk a közérdekű bejelentésében azt is jelezte, hogy egy  rendkívül egyszerű javaslata van arra, hogy megállapítsa az illetékes kormányhivatal  az életvitelszerűen lakhatás tényét, vagy annak hiányát. A közszolgáltatóktól kérjéki ki az emúlt évek havi lebontású közüzemi számláit, abból könnyen leszűrhető az, hogy lakik/laknak-e életvitelszerűen az ingatlanban.

 

Hiszen vizet fogyasztani kell rendszeresen, világítani kell, fűteni kell.

 

szb20171130_2093_focuspoint_926x504.jpgJózsef és a nemzeti konzultációs borítékok: Kispaládon egyetlen házban 93 „lakó” kapta meg az íveket.

 

 

Tavasztól több beleszólásuk lesz az állampolgároknak a busz és vasúti menetrendek kialakításába! Teljesült a beadványban tett javaslatunk.

A jelenlegi jogszabályi környezet nem teszi lehetővé azt, hogy az állampolgárok közvetlenül részt vegyenek a menetrend egyeztetések folyamatában.

Csaknem két hónapja dolgozunk azon az ügyön, amelynek az a lényege, hogy több beleszólást engedjenek a döntéshozók a formálódó vasúti és busz menetrendekbe. Hiszen a menetrendek kialakítása jelenleg  az utazóközönség közvetlen bevonása nélkül történik.

Először, Dávid Ilonát és Csépke András céloztuk meg, az ő részükre küldtük el jobbító szándékű közérdekű bejelentésünket, majd a MÁV válaszából kiderült az, hogy ahhoz, hogy az utazóközönség közvetlenül javaslatokat tehessen a formálódó menetrendhez, a  2014-2023. között érvényes közszolgáltatási szerződés módosítása lenne szükséges.

Következő lépésként a KTI KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET NONPROFIT KFT. SZEMÉLYKÖZLEKEDÉSI IGAZGATÓSÁG KÖZPONTI KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ IRODÁJÁHOZ fordultunk közérdekű adatigényléssel, amelyben javaslatot is tettünk.

Kérdéseink:

A  KTI (Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft) Személyközlekedési Igazgatóság tervezi-e a leveleinkben említett új módszer bevezetését, annak támogató szándékkal való továbbítását a  megrendelő, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felé?

A módszer: külföldi példák azt mutatják, hogy nagyon hatékony az a módszer, mely szerint a formálódó menetrendet a vasúti szolgáltató már több hónappal a menetrend életbe lépése előtt közzé teszi a weboldalán, és ahhoz várja az utazási igényekben legkompetensebb személyek, azaz az utasok véleményét.

A  KTI (Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft) Személyközlekedési Igazgatóságnak van-e olyan javaslata, amely bevonná az állampolgárokat a vasúti menetrendek elkészítésébe? Ha igen, milyen javaslatról van szó, ismertessék.

A mai napon megérkezett a (rövidítve) Közlekedéstudományi Intézet válaszlevele, amely alapján részsikert könyvelhetünk el.

A változás:

A tavaszi menetrend egyeztetések helyszínei és időpontjai meghirdetésre kerülnek majd a Közlekedéstudományi Intézet weboldalán, így azok a civil szervezetek, amelyeknek érdeke fűződik hozzá, beleszólhatnak majd a formálódó menetrendekbe.

 

A MátészalkaLeaks csoport véleménye: 

Az elmozdulás örömteli, így  a formálódó menetrenddel kapcsolatos véleménynyilvánítási lehetőségek tovább bővülnek. A 2018.évi országgyűlési választások után csoportunk a jogszabályváltoztatás elérését tűzi ki céljául, hogy bárki, akár magánszemély is közvetlenül beleszólhasson majd a formálódó menetrendekbe.

Csoportunk szerint nem modern  az a jogszabályi környezet, amely nem engedi meg a közvetlen beleszólást a formálódó menetrendekbe. Az pedig, hogy a miniszteri aláírás előtt álló, a menetrend tervezet döntést előkészítő dokumentum nem  minősül nyilvános adatnak az Alkotmánybíróság határozata alapján (mégis mi ebben a titok?) érthetetlen számunkra.

 

A levél:

kti1.png

kti2.png

kti3.png

 

 

 

 

 

Ősszel sem életbiztosítás a 49-es főút mellett élni és közlekedni, télen hatványozottabban igaz ez!

Most Györteleknél fordult keresztbe egy kamion.

Az M3-as autópálya-Mátészalka- országhatár kapcsolat feljesztésének előkészítése 2018. első negyedévében kezdődik majd azzal, hogy elkezdik tervezni. A tervezés folyamatainak  végét, a  kormány 2022. negyedik negyedévében határozta meg. Maga a kivitelezés pedig a legoptimistább becslések szerint is a 2025.évben fejeződhet be.

Az átadásig, minden nap 12-15 ezer jármű halad át a településeken, megkeserítve a lakosság mindennapjait.

Míg kora ősszel  Kocsordon borult fel egy kamion,  közvetlenül az óvoda előtt, nagy károkat okozva,  most Györteleken  a "tükrös kanyarban"  csúszott ki egy kamion.

Mikor fogják igazán komolyan venni a döntéshozók a rendkívül aggasztó helyzetet? Csak ha tömegszerencsétlenség fog történni?

 

kocsord.png

Kocsord, 2017. ősze  ( Fotó, www.szon.hu)

24232911_513405645703071_7664595435507318033_n.jpg

Györtelek, 2017. december ( Fotó, Györteleki hírmondó)

 

 

 

 

 

A Zajta-Mátészalka-Nyíregyháza és a Mátészalka-Debrecen vasútvonalak 2018.évi felújításáról érdeklődünk!

Csoportunk minden követ megmozgatott. 2017-ben, lesz elmozdulás?

Lassan véget ér a 2017.esztendő. Csoportunk minden tőle telhetőt megtett annak érdekében,  hogy a Mátészalka-Debrecen vasútvonal állapotában változás következzen be. Többek között Dávid Ilona MÁV vezérhez is fordultunk egy olyan kéréssel, hogy saját hatáskörében, belső átcsoportosításokkal biztosítson többletforrásokat a 2018.évben a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújításához.

Olyan felújításokhoz, amelyek megakadályozák az állagromlást, és talán menetidő csökkenéssel járnak majd.

Közérdekű adatokat igénylünk a Zajta-Mátészalka-Nyíregyháza vasútvonal esetleges 2018 évi  felújításairól. Itt a Zajta-Fehérgyarmat vasúti szakaszon 56 perc alatt teszi meg a szerelvény a 25 kilométeres távolságot.

 

Tisztelt Adatgazda!

 

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján közérdekű adatigényléssel fordulunk Önökhöz.

 

Adatigénylésünk az  információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 26.§ (1), a 28.§ (1) és a 29.§ (1) bekezdésein alapul, kérjük, hogy ennek megfelelően jelen közérdekű adatokra vonatkozó megkeresésünknek 15 napon belül tegyen eleget. Amennyiben nem Önök az adatgazdák, legyenek szívesek az illetékeseknek továbbítani a közérdekű adatigényléünket.

 

Kérdéseink:

Milyen  felújításokat  terveznek  a 113-as és 110-es vasútvonalon a 2018.évben? 
Amennyiben lehetséges, küldjék meg részemre válaszlevelükben az erről szóló listát.
Ezek a 2018.évben elvégzendő felújítások járnak-e a menetidő csökkenésével?
                                                                                2017. december 04.
                                                                              -MátészalkaLeaks csoport-
kep_047.jpg
 

A MÁV döntött, tizenkettő kamerát helyez el a mátészalkai vasútállomás épületében és a peronokon!

Idült probléma végére sikerül pontott tenni hamarosan, hiszen a MÁV  Biztonsági Hatósága kivizsgálta közérdekű bejelentésünket, és úgy döntött, hogy tizenkettő kamerát helyez el a mátészalkai vasútállomás várótermében és a peronokon.

 A mátészalkai vasútállomás várótermében rendkívül sok olyan személy tartózkodik minden nap reggeltől-estig, akik nem rendelkeznek menetjeggyel és folyamatosan hangoskodnak, viselkedésükkel megbotránkozást keltenek az utasokban, és inzultálják az utazóközönséget.

Gyakori esemény az, hogy verekedéshez hívják az állomásra a rend őreit. Volt már  precedens arra is, hogy még  a rendőrök sem tudták lenyugtatni a renitenseket, de az sem volt  egyedi eset amikor késsel felszerelkezve tarózkodtak a váróteremben, nem utazási szándékkal egyének. Sőt! Olyan  is előfordult már,  amikor baltát lóbálva fenyegették a várakozókat.

2017. szeptemberétől már teremőr is felügyeli a vasútállomás rendjét, mert  a MÁV Biztonsági Igazgatósága ideiglenes jelleggel, közérdekű bejelenésünk alapján elrendelte azt.

A helyzet mára így már javult,  de  még  jelenleg is látható, hogy tennivaló még akad, ezért is üdvözölendő a MÁV döntése.

A MátészalkaLeaks csoport közérdekű adatigénylést nyújottt be  a MÁV-hoz, hogy megtudja azt,  mikor kezdődik előreláthatólag a kivitelezés,  és miyen paramérekkel fog megvalósulni.

szalka_allomas.jpg

Hamarosan már teljesen  nyugodt körülmények között várakozhat a mátészalkai vasútállomáson a népes  utazóközönség.   Fotó: Hajdú D. András (Abcúg)