A néha kellemetlen, és a nehezen hozzáférhető mátészalkai adatok lelőhelye.

Magyarország első vonat bojkottját mi szerveztük!

Addig folytatódik a tiltakozás, ameddig nem lesz változás...

2017. május 29. - Mátészalkaleaks

2017.május 24-én megrendezésre került Magyarország első vonat bojkottja a Mátészalkaleaks és az Őrleaks csoport szervezésében.

Ezen a napon arra kértük az embereket, hogy akinek nem szükséges, az ne vegye  igénybe  a vasúttársaság Mátészalka-Debrecen járatát.

Ezen a szerdai napon nem tolongott a tömeg a mátészalkai vasútállomáson, hiszen sokan otthonmaradásukkal tiltakoztak az ellen, hogy kideült az Uniós fejlesztések közül ez a vasútvonal, illetve hogy a felénk közlekedő vasúti kocsik kora 40-45 év, és a vasúti kocsikon sokszor nincs folyó víz, szappan és kéztörlő sem. A 78 km-es távot, a vonatok 105 perc alatt teszik meg, ez 44km/órás átlagsebességet jelent.

A hozzánk befutó jelzések mostanra befejezett összesítése alapján 78 személy jelezte, hogy a mi felhívásunkra egy másik időpontot választott az utazásra, ehhez jönnek még  akik nem is jelezték...

Debrecenben flash mobot tartottunk, ami a rendőrség szerint nem volt az, így vélhetően szabálysértési eljárást kezdeményeznek ellenünk. A rendőrség igyekezett lassítani az állomásra való bejutásunkat, hosszú percekig faggattak minket, így csaknem lemaradtunk a Mátészalkáról érkező személyvonatról.

Begördült  a vonat mi beizzítottuk  a hangosbeszélőt, elővettük a tábláinkat és megtettük amire készültünk.

Miután végeztünk, a pár perc múlva Mátészalkára induló vonat előtt ismét akcióztunk, szórólapot és legyezőket (a nagy meleg ellen, hiszen a vonatokon nincs klíma) osztogattunk az utasoknak, akik nagyon bátorítottak minket.

Elértük célunkat, olyat tettük, amire felfigyeltek az emberek, és talán a döntéshozók is.

 

Pár újságcikk:

 

http://www.szon.hu/mateszalka/bojkottot-javasolnak-a-vasutvonalert-aggodo-mateszalkaiak/3491489

http://www.szon.hu/mateszalka/sinre-tennek-a-vasutvonal-ugyet-a-szalkaiak/3492598

http://www.szon.hu/mateszalka/a-vasut-nem-futyul-az-utasokra-fokozatosan-fejlesztenek-a-mateszalka-debrecen-vonalon/3497817

 

Pár kép és videó az eseményről:

 

 

 

3_2.jpg

Mátészalka.

demo1.png

       Debrecen, flash mob.

 

img_20170524_104922.jpg

 

Bejárást tartott a Nyírségvíz a Rácz kertben!

Május 12-én elöntötte a szennyvíz a társasházak tárolóit.

Előzmények:

 

Tisztelt szolgáltató !

2017.május 12-én óriási mennyiségű csapadék hullot Mátészalkára, és mivel a tűzoltók  elmondása szerint óriási dugulás volt  a Rácz kerti csatornahálózatban, így a víz  nem tudott távozni a hálózaton keresztül, és minden lépcsőház tárolóhelyiségét  elárasztotta a csatornából feltörő szennyvíz.
Élelmiszerek, használati tárgyak mentek tönkre, és közegészségügyileg is aggályos szituáció keletkezett.
Kérdéseink
  • Tervezik-e a Rácz kerti csatornahálózat teljes felülvizsgálatát, és a dugulások eltávolítását? Információink szerint a Rácz kerti Coop áruház környékén még jelenleg is dugulás van, amely ha ott marad és nem kerül eltávolításra, akkor egy nagyobb méretű csapadék esetén ismét bekövetkezhetnek hasonló elöntések.
  • Tervezik-e az elöntött tárolók tulajdonosainak a kártalanítását? Ha igen, akkor hogyan? Ha nem , akkor mi a döntésük jogalapja.
Segítő közreműködésüket köszönjük.
-Mátészalkaleaks csoport.-
A fejlemény:

2017.május 29-én bejárást tartott  a Nyírségvíz Mátészalka Rácz kerti városrészében, hogy informálódjanak arról, hogy miért következhetett be szennyvíz elöntés.

A bejáráson elhangzott, a mátészalkai vezető még csak hét hónapja került kinevezésre, így még nem volt alkalma teljesen megismerni a körülményeket.Elmondása szerint a heves esőzés és elöntés napján ő is hajnali 2 óráig dolgozott. A problémát elmondása szerint az okozta, hogy az adott napon 3 millió m3-rel több víz érkezett a rendszerbe, mint egy átlagos napon.

A bejárás helyszínén megjelent lakók nehezményezték, hogy az ügyfélszolgálatot csak hat hívás után sikerült elérniük.

A szolgáltató képviselői elmondták, hogy Mátészalkának egy csatornamosó kocsi áll rendelkezésre, amely azon a napon nem működött tökéletesen, így Nyírbátorból kértek egy tartalékot. A nagy teljesítményű mátészalkai csatornamosó kocsi jelenleg is javításon van, de egy- két napon belül visszakerül Mátészalkára, és akkor minden gócpontot végig fogunk mosatni, ezt tudjuk ígérni- mondták a szolgáltatót képviselő urak.

 

 

Egyszer eltávolították, most ismét szemeteszsákokkal van tele a Petőfi park!

A napokban levágták a füvet és elszállították a szemeteszsákokat, most ismét szeméttel teli zsákok csúfítják a parkot. A bokrokat nem nyírták le, a virágok továbbra is az életükért küzdenek, és ha jutna egy kis zúzott kőre is, már szebb látvány lenne a Petőfi park.

Az EMKK Zrt akadálymentesítené a mátészalkai buszállomás indítóállásait!

A környező közlekedési csomópontok akadálymentesítére nincs anyagi forrása az önkormányzatnak.

Mint ahogyan arról írtunk már többször is  felvetődött annak a szükségessége a  csoporttalálkozók során, hogy a mátészalkai buszállomást akadálymentesíteni kellene.

A Mátészalkaleaks csapata közérdekű bejelentéssel élt máércius hónapban az EMKK Zrt. felé, amelyben kértük, hogy gondoskodjanak a buszállomás akadálymentesítéséről.

 A válaszuk a következő volt:

Tisztelt Főigazgató Úr!

 Tisztelt Mátészalkaleaks !

 

Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. köszönettel vette figyelemfelhívó megkeresését és javaslatait a Mátészalka, Seregély u. 2. szám alatti autóbusz-állomás akadálymentesítésére vonatkozóan, és ezúton elnézésüket kérjük a jelzett hiányosság okozta kellemetlenségért.

 

Társaságunk megkezdte az intézkedést az indítóállások területének akadálymentesítésével kapcsolatban.

 

Tekintve, hogy az autóbusz-állomás indítóállásainak területe Mátészalka Város Önkormányzatának tulajdonában lévő közterület, valamivel időigényesebb lesz a megoldás megválasztása és kivitelezése, de első lépésként felvesszük a kapcsolatot az Önkormányzattal és jelezzük feléjük az Önök által észrevételezett problémát.

 

A tárgyi témában történő ügyintézés idejére kérjük szíves türelmüket.

 

 

Üdvözlettel:

 

Bársony Kitti

létesítménygazdálkodási koordinátor

Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.

 

3527 Miskolc, József Attila u. 70.

E-mail: barsony.kitti@emkk.hu

Web: www.emkk.hu

 

 

A következőkben Mátészalka város Műszaki irodáját kerük arra, hogy ha már a buszállomás akadálymentesítése megtörténik, legyenek szívesek  az állomás környékén lévő átkelőhelyeket is akadálymentesíteni.

Tisztelt Műszaki iroda !

 

Kérjük, hogy amennyiben lehetséges, az önkormányzat saját forrásai terhére biztosítsa az autóbusz állomás zökkenőmetes  megközelítését a kerekesszékesek és a babakocsit tolók számára az állomás szűkebb környezetében, mert az útpadkák jelenlegi magassága  miatt, jelenleg nem lehetséges a gördülékeny közlekedés az előbbiekben felsoroltak számára.

.

 

Reméljük, hogy az autóbusz állomás akadálymentesítése mellett, az önkormányzat is akadálymentesíti az állomás környéki útkereszteződéseket, kérjük vizsgálják meg a lehetőségeiket, és tájékoztassanak minket a vizsgálatuk eredményéről.

 

Köszönjük.

 


Üdvözlettel:

 

-Mátészalkaleaks csoport-

 

A válaszuk:

Az ÉMKK részére megválaszoltuk a mátészalkai buszpályaudvar akadálymentesítésére vonatkozó javaslataikat, mivel a Közlekedési Központ támogatólag továbbította az Önök kéréseit, de ettől függetlenül a végső konklúzióról tájékoztatom.

Az akadálymentesítéseket komplexen szükséges megoldani, hiszen a szegélyek lesüllyesztése csak egy része az akadálymentesítésnek. A peronok és a MÁV épülete előtti járdák akadálymentesítése is része kell legyen a feladatnak, illetve további zebrák létesítésére valamint a peronok átalakítására is szükséges lenne. Az Önök kérelmével együtt egy másik felvetés is beérkezett az ÉMKK-hoz, ahol kifejezetten a peronokra való akadálymentesítést kérte egy bejelentő.

A közlekedési csomópont teljes akadálymentesítése viszont olyan terheket róna az Önkormányzat költségvetésére, mely terhet vállalni nem tudjuk. Körülbelül három éve megvizsgáltuk már a buszközlekedések, az akadálymentes átvezetések rendszerének realizálását, egyszerűsítését, mely vizsgálat eredménye az volt, hogy olyan mértékű pénzmennyiség felhasználása szükséges, mely összeg kizárólag pályázati úton való elnyerése esetén volna esély a beruházásokat megvalósítani.

 

Ha szűk keresztmetszetet vonunk és kizárólag a javaslatot adók véleményeit vesszük figyelembe, a zebrák-, az új zebrákhoz tartozó kiemelt közvilágítás létesítése, peron átalakítások, csatlakozó járdakapcsolatok megfelelő átalakítása, mindezen munkák terveztetése, építési engedélyeztetése 10 milliós nagyságrendű beruházást eredményezne, melynek biztosítására városunknak anyagi lehetőségei nincsenek. Bár célszerű lenne a közlekedési terület teljes-, illetve a javaslatot adók véleménye szerinti fejlesztés megvalósítása, de ezen beruházást nem terveztük, nem is tervezzük megvalósítani, az említett anyagi forrás hiányára tekintettel. Amennyiben lehetőségünk nyílik – akár a Közlekedési Központtal közösen – valamely uniós vagy hazai, közlekedési csomópontok felújítására, átalakítására, fejlesztésére irányuló pályázaton való részvételre, nyertes támogatás esetén természetesen a közlekedési terület akadálymentesítéséről feltétlenül gondoskodni fogunk.

 

 

Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét!

 

Köszönettel, tisztelettel:
 
Kovács István
akadalymentesites-rampa-pict.jpg

Menetrend módosítást kezdeményezett a Mátészalkaleaks csoport!

Nőhetne a munkaerő mobilitása, csökkenne a munkanélküliség, több ember állhatna munkába Mátészalkán.

A napokban arról írtunk, hogy Fehérgyarmatról, a reggeli órákban nem kifejezetten utasbarát a közlekedés Mátészalka felé.Gondoltunk itt azokra, akik naponta ingáznak Mátészalkára az iskola vagy éppen a munka miatt.

Aki jelenleg Mátészalkán tanul, jobban teszi ha inkább kollégiumi elhelyezést kér, hiszen ahhoz, hogy beérjen,  5 óra körül kell kelnie, hogy elérje azt az 5:55 perces buszt amellyel még be tud érni a tanítás kezdetére. 

Az már csak hab a tortán, hogy ez a busz a 21,1 km-es távolságot 45 perc alatt teszi meg, ez 28 km/órás átlagsebességet jelent.

Szintén ezt a buszt tudja igénybevenni az a dolgozó, aki Mátészalkára jár dolgozni, normál munkarendre, azaz 8 órai kezdésre.Mivel 6:40-re beér  a busz, így minden nap 80 perc áll rendelkezésére a munkakezdés előtt, ez kicsit soknak tűnik.

Aki Fehérgyarmaton túlról szeretne Mátészalkára járni tanulni és dolgozni az is akadályokba ütközik, hiszen  pld. a Mátészalkától 41,5 km-re fekvő Sonkádon, élő, Mátészalkán tanulni vagy dolgozni akaró állampolgárnak  4:15-kor kellene kelnie ahhoz, hogy elérje  a 4:55-kor induló buszt, amely  6:02-re ér Mátészalkára. Így, csaknem másfél órát szobrozhatna Mátészalkán az iskolakezdésig, míg csaknem két órát a munkakezdésig.

Ezt a tortúrát nem igazán vállalják, így marad legtöbbször a közmunka és a diákoknak pedig  a kollégiumi elhelyezés.

Annak érdekében, hogy a helyzet megoldódjon, a következő menetrend módosítási kéremlet terjesztettük elő az EMKK Zrt. felé, valamint levélíró kampányt indítunk hamarosan !

 

 emkk-logo.jpg

 

Tisztelt EMKK Zrt !

Az alábbi menetrend módosítási kérelmekkel fordulunk Önökhöz.

 

Javaslat 1:

Azt javasoljuk, hogy 6 órai indulással új buszjáratot szíveskedjenek beállítani. A busz Sonkádról indulhatna, kb 6:35 percre Fehérgyarmatra érkezhetne, majd onnan tovább indulhatna Mátészalkára, ahová legkésőbb 7:10 percre megérkezhetne.

 

Ha ezt nem tartják indokoltnak, akkor az alábbi javaslatunk van:

Azt javasoljuk, hogy 6:35 perces fehérgyarmati indulással új buszjáratot szíveskedjenek beállítani, ez a busz 7:10 perc körül érkezhetne Mátészalkára.

 

Az első javaslat előnye az, hogy a Sonkád-Fehérgyarmat közötti hat település lakóit be tudná vonni a mátészalkai munkaerőpiacra, valamint az ezeken a településeken élő középiskolás tanulóknak nem kellene feltétlenül kollégiumi elhelyezést kérniük, hiszen így könnyen be tudnának járni Mátészalkára.

A második javaslat előnye, hogy a Mátészalkára középiskolába járó tanulók mintegy 45 perccel tovább aludhatnának, és még kollégiumi elhelyezést sem kellene kérniük, hiszen így gördülékenyebbé válna a reggeli utazásuk.

A Fehérgyarmatról 5:55 perckor induló busz 45 perces menetidővel közlekedik, és még így is 50 perccel a tanítás megkezdése előtt ér be Mátészalkára.

A Fehérgyarmatról következő, 7:05 perckor induló járat pedig 7:45 percre ér be Mátészalkára, tehát már amikor a tanítás megkezdődött, továbbá egy kisebb késés esetén az sem szavatolható, hogy a munkavállaló beér a 8 órai munkakezdésre.

Ugyan 6:14 perckor indul vonat Fehérgyarmatról Mátészalkára, de a vasútállomás a város peremén található, a buszállomástól 1,9 km-re,amelyet 23 perc alatt lehet megtenni gyalogosan. A 23 perces gyaloglás alatt, pedig csaknem beér Mátészalkára a Fehérgyarmatról induló busz.

 

utvonal_abuszallomas-vasutallomas.png

 

Mellékeltünk egy tanulmányt, amelyet egy településfejlesztő szakember készített a Fehérgyarmat és Mátészalka közötti közlekedésről. 

Mátészalka, 2017. május 27.

 

-Mátészalkaleaks csoport-

Miért ilyen nehézkes a közlekedés Fehérgyarmat környékéről Mátészalkára?

Egy településfejlesztő szakember tanulmánya.

Kedves Olvasóink!

Mostanában nagyon sok tanulmányt kapunk olyan  szakamberektől akik olvasnak minket és próbálják ezzel is segíteni a munkánkat. Ez is bizonyítja azt, hogy jó úton haladunk, hiszen a Mátészalkaleaks csoport aktív szerepvállalása a közügykbe való bekapcsolódásra inspirálja az állampolgárokat.

Elsőként egy településfejlesztő szakember (Hámornyikné Cs. Zita) tanulmányát olvashatják arról, hogy milyen nehéz egy fehérgyarmati vagy picit azon túl élő diáknak vagy dolgozónak bejárni Mátészalkára.

 

Kedves Mátészalkaleaks !

 

Először is had gratuláljak a szerveződésükhöz. Budapest közeli városban élek, de a szívem a Szabolcs Szatmár Beregbe húz vissza, rokonaim ott élnek ma is. A közigazgatásban dolgozóként minkét oldalról látom az ügyintézéseket, az emberek hozzáállását is s dolgokhoz. Sokszor várják el, hogy az Önkormányzat vagy a Hivatal mindent megoldjon helyettük, de a házuk előtt az árkot sem tisztítják ki, mint a régi nagyszüleink és még azzal sem segítenek, hogy jelezzék a problémákat. A kis létszámmal dolgozó hivataloknak általában nincs aparátusa a települést járni, hol repedt meg a járda, vagy hol szakadt be egy aknafedél így egyre elhanyagoltabbá válik a környezetünk.

Nagy segítség, ha nyitott szemmel járunk és felvetjük lakosságként mi a baj és ha minden második, vagy harmadik ügy megoldódik, már egy nyugodtam társadalom része lehetnénk egy szebb környezettel.

 

Talán már ismerik az alábbi problémát is, talán nem, de szeretném felhívni a figyelmet rá:

- A Mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban a tanítás 7.30-kor kezdődik.

- A Mátészalkai Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakképző Iskolája és Kollégiumában a tanítás 7.30 kor kezdődik.

- Mátészalkai Gépészeti Szakközépiskola és Kollégiumában a tanítás 7.30-kor kezdődik.

A legtöbb középiskolákkal ellentétben, Mátészalkán fél órával korábban be kell menni. Ez valahol jó, hiszen nagyon sok órájuk van és a diák így hamarabb szabadulva kevesebb ideig éhezik mire hazajön, de nézzük meg az egyéb okokat és következményeket is.

Kik járnak a mátészalkai középiskolába: a helyi gyerekeken kívül vidékiek is.

fgyarmat_tanitas.png

gyarmat_melo.png

A fenti verziókban egy fitt rokon fiatalember idejét mértem, aki gyorsan el tud készülni. Nekem például legalább 40 perc kellene illetve nem is tenném meg az utat a suliig 10 perc alatt.

 

A fenti verziók közül az is nyilvánvaló, hogy egy diák csak a kettes verziót életszerű, hogy használja, aki a fenti iskolákba megy.

De miért kell egy 14-18 évest, a tanulás mellett azzal fárasztani, hogy 5.30-kor kelljen. Miért kell, hogy a szülei is 5.30-kor kelljenek ahhoz, hogy felkeltsék? Miért kell egy egész családot élő zombivá tenni a kialvatlanság miatt? Miért jó, ha az utcán biztosítjuk, hogy céltalanul csavarogjon a hajnali órákban 40 percet, egy kamasz, mert a suli még nem kezdődik meg?

A munkahelyekre bejárók is vagy várnak egy órát a munka megkezdésére, vagy a városközpontban dolgoznak és szerencsések és 15 perc alatt beérkeznek, vagy rendszeresen késnek. Az óvatosaknak az 5.30-as kelést javaslom, bár ki a fene szeret lébecolni a munkahelyén céltalanul egy teljes órát?

Ha az Önök környékén élnék, mindenképpen vennék egy kocsit, de azért arra még visszatérek milyen autóval közlekedni (átutazni) Mátészalkán.

gyarmat_3.png

sonkad_diak.png

sonkad_melo.png

Munkahelyre menni csak a 2 verzióval értelmes és csak akkor ha a buszállomástól nincs messze, mert a 4.15-ös kelés után 1 órát és 48 percet kellene várni a 8 órás kezdésre amit már nem sokan vállalnak be. Inkább a munkanélküli segély.

 

Összefoglalva: nem érdemes Mátészalkán nem mátészalkaiaknak tanulni, dolgozni járni, csak akinek autója van. A járásban élők, jobb ha meg sem próbálják a munkaerejükkel a városukat fejleszteni ha nincs autójuk, mert csak csupa küzdelem lesz az életük. És ez megy már legalább 25 éve, ha nem több!!!

bus.JPG

A Mátészalkaleaks csapata által levont tanulságok:

 

Fehérgyarmatról szükség lenne egy 6:40 körül induló buszra, így az legkésőbb az  7:10-re Mátészalkán lehetne. Nem kellene  a gyerekeknek korán kelni, és nem kellene  a kollégiumba költözniük.
A 7:05 perckor Fehérgyarmatról induló busz nem elegendő ahhoz, hogy  a 8 órás munkakezdésre beérjen a dolgozó.Az új busz által megoldódna ez a probléma is. Nőhetne a munkaerő mobilitása, csökkenne a munkanélküliség, több ember állhatna munkába Mátészalkán. Csökkenne a munkaerő hiány.

Elárasztott tárolók a Rácz kertben. Közérdekű bejelentést tettünk, a szolgáltató bejárást rendelt el.

A cél nem a kártérítés, hanem a csatornahálózat felülvizsgálata.

Tisztelt Szolgáltató !

2017.május 12-én óriási mennyiségű csapadék hullott Mátészalkára, és mivel a tűzoltók  elmondása szerint óriási dugulás volt  a Rácz kerti csatornahálózatban, így a víz  nem tudott távozni a hálózaton keresztül, és minden lépcsőház tárolóhelyiségét  elárasztotta a csatornából feltörő szennyvíz.
Élelmiszerek, használati tárgyak mentek tönkre, és közegészségügyileg is aggályos szituáció keletkezett.
Kérdéseink:
Tervezik-e a Rácz kerti csatornahálózat teljes felülvizsgálatát, és a dugulások eltávolítását? Információink szerint a Rácz kerti Coop áruház környékén még jelenleg is dugulás van, amely ha ott marad és nem kerül eltávolításra, akkor egy nagyobb méretű csapadék esetén ismét bekövetkezhetnek hasonló elöntések.
Tervezik-e az elöntött tárolók tulajdonosainak a kártalanítását? Ha igen, akkor hogyan? Ha nem , akkor mi a döntésük jogalapja.
Segítő közreműködésüket köszönjük.
-Mátészalkaleaks csoport-
A válasz:
Tájékoztatom, hogy a május 12-i felhőszakadás elöntésével kapcsolatos bejelentését a mai napon megkaptam, ügyük kivizsgálását megkezdjük, előreláthatóan 29-én felkeressük, és  helyszíni bejárásokat végzünk.
20140727_140246.jpg
A kép illusztráció.

A Petőfi park nem hívogat! Gondozatlan, és tele van szeméttel!

A városgazgálkodás segítségét kérik a lakók.

Lássuk csak, mit nevez a szótár  parknak: A park egy gondozott terület, ami természetes vagy ahhoz hasonló környezetet teremt városokban vagy azokon kívül. 

Ez a meghatározás nem igaz a mátészalkai Petőfi parkra, amely elhagyatottnak tűnik. A gaz magas, a virágágyásban kókadt virágok próbálnak élettérre lelni a köves és száraz földben, a padok kopottak, festésre szorulnak és ha mindez nem lenne elég, akkor  szeméttel teli zsákok, egy halom komposztálásra való növényi hulladék, és egy műanyag vödör társaságában ücsöröghet az állampolgár.

Ebből nem kérnek a lakosok, és  a Mátészalkaleaks csoport tagjai sem, ezért kérjük a városüzemeltetési feladatokat ellátó Szalka-víz KFT gárdáját, hogy legyenek szívesek rendszeresen gondozni a parkot. Ez a park bár kicsi,de kitűnő árnyékos pihenőhely lenne  az Újtelep városrész családjainak számára  a forró nyári napokon. Igazi közösségi térré válhatna.

Amennyiben 2017. május 26-ig nem történik előrelépés, akkor mi, saját kezűleg próbáljuk meg rendbe tenni a parkot.

A képanyagot Anita, rendszeres olvasónk küldte be nekünk,  mint mátészalkai kisgyermekes anyuka, és tudatos állampolgár.Köszönjük.

 

park_szemet.jpg

 Van itt minden...

 

park_szemetkupac.jpg

  Van itt minden II.

park_fu.jpg

 Gondozatlan környezet.

 

park_virag.jpg

A kókadt virágok küzdenek a gyomokkal.

 

ucsoroghetsz_a_szemetben.jpgÜcsöröghetsz a szeméthegy  társaságában.

Felbőgtek a fűkaszák, javulhat a pollenhelyzet!

Nagy erőkkel folyik a gyommentesítés.

Az Újtelep városrészben és a Rácz kertben is felbőgtek a fűkaszák a városgazdálkodási feladatokat ellátó Szalka-víz KFT jóvoltából,  így hamarosan javulhat a pollenhelyzet, és esztétikusabb lesz a lakókörnyezetünk.

Olvasóink legalább három kézi  fűkaszával találkoztak, két darab kisebb  fűnyíró traktorral, és egy nagyobb mezőgazdasági erőgép is végez fűnyírást.

0.jpg

    Illusztráció, fotó: Vaol.hu

A gaz magas,a pollenekben fuldokolnak az allergiások Mátészalkán!Polgárpukkasztó akcióval készülünk!

Ha szükség lesz rá, akkor legeltetni fogunk a közterületen... Így kívánjuk felhívni a problémára a figyelmet.

Az elmúlt egy hónap csapadékos időjárása megtette a hatását, hiszen a növények gyors növekedésnek indultak. Nem csak a kulturnövények, hanem a gyomok is.

Szinte minden nap  futnak be hozzánk olyan észrevételek, amelyek szerint igen magsra szökkentek a gyomok, és ezzel összefüggésben az allergiások mindennapi életét megkeserítő pollenek száma is drasztikusan nőtt.

Ahogyan egyik olvasónk írja: "a gaz az Ipari úton, a Móricz Zsigmond úton, a Sportpályával szemben, Meggyesi út, temető parkoló és a temetőbe is van 2-3 parcella ahol közlekedni nem lehet a hatalmas gaz miatt ..."- Szilvia

Tapasztalataink alátámasztják az olvasói gondolatokat. Fél méteres, de egyes helyeken méteres gyomok nőnek a városban. 

A mátészalkaiak kérdése, hogy miért vagy ez így?

A városüzemeltetési feladatokat ellátó Szalka- víz KFT-hez fordulunk közérdekű adatigényléssel az ügyben, és kérjük, hogy azonnal kapcsoljanak magasabb fokozatba, és végezzék el a gyommentesítést. Hiszen hogyan várhatja al az önkormányzat az egyszerű állampolgároktól a saját területének a kaszálását, ha maga sem teszi meg azt,  a saját területeivel?

Most az egyszerű gazok nőnek, de hamarosan itt  a parfagfű szezon. Ha a parlagfű növekedése, virágzása alatt  is ilyen intenzítással fogják végezni a kaszálást, kiemelkedően nehéz nyár és kora ősz vár a lakosokra.

 

Tavaly is hasonló problémákkal küszködött városunk,  akkor még rátudtuk arra a nehézkes kaszálást, hogy még tanulta a feladatait az önkormányzati cég. Egy év eltelt...

Annak érdekében, hogy a közterületek rendszeresen kaszálva legyenek, elégedetlenségi akciót szervezünk.2017. június 01-től, amennyiben  közterületen, nagyobb, összefüggő gyommezőt tapasztalunk, álatokkal fogjuk azt lelegeltetni, így állatva görbe tükröt az önkormányzati cég elé.

 

img_20170506_050515.jpg

Virágba borult az Ipari út.

1_10.pngLassan, már a közlekedési táblát is eléri a gaz.

kocsi_szalka.jpgIpari úti pillanatkép. Már nem látszik az út, a kocsikat is nagyítóval kell keresni.

 

kecske.jpg

  Alfréd lesz az egyik segítségünk, ha szükség lesz rá...

Felújítják a padot a Fő téri buszmegállóban, és az újabbak elhelyezési lehetőségeit is vizsgálják!

Pár hete vettük kezünkbe az ügyet.

 

A Műszaki Iroda válaszolt:

 

1. A buszváró közelében lévő pad javításáról gondoskodunk, újabb padok kihelyezésének lehetőségét pedig megvizsgáljuk. A terület tulajdonosi összetétele vegyes, ugyanis húzódik a kérdéses területen állami tulajdon, magántulajdon és önkormányzati tulajdon. A három közül csak a sajátunkra tudunk utcabútort tenni úgy, hogy az az arra közlekedőket ne akadályozza. A szinte teljesen burkolt terület és az üzletek bejáratai, valamint a közterület más irányú hasznosítása (pl. kiülő terasz, kert, stb) is nagyban befolyásolja újabb padok elhelyezését, de amennyiben erre anyagi lehetőség és hely van, igyekszünk mihamarabb megoldani a problémát.

 

2. Csikkgyűjtők elhelyezése

A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény meghatározza a dohánytermékek fogyasztásának alapvető szabályait.

 

 

2. §25 (1)26 A dohányzás számára kijelölt helyek kivételével - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - nem szabad dohányozni, elektronikus cigarettát vagy dohányzást imitáló elektronikus eszközt használni

a) közforgalmú intézménynek a nyilvánosság számára nyitva álló helyiségeiben,

b) közösségi közlekedési eszközön,

c) munkahelyen,

d) közterületnek minősülő

da) a gyalogosforgalom számára nyitva álló aluljárókban és egyéb, zárt légterű közforgalmú közlekedő összekötő terekben, valamint közterületi játszótereken, továbbá a játszóterek külső határvonalától számított 5 méteres távolságon belül,

db) a közforgalmú vasúti szolgáltatás nyújtására szolgáló vasúti üzemi létesítmények és a vasúti pálya tartozékainak személyforgalom számára megnyitott területein, közösségi közlekedési eszköz igénybevételének céljából létesített, illetve erre kijelölt megállóban, várakozóhelyen, illetve helyiségben, valamint nyílt légterű megálló, várakozóhely esetén annak külső határvonalától számított 5 méteres távolságon belül, azzal, hogy ha a dohányzási korlátozás alá tartozó terület külső határvonala nem állapítható meg egyértelműen, akkor a dohányzás a megállót vagy várakozóhelyet kijelölő táblától vagy más jelzéstől számított 5 méteres sugarú körnek megfelelő körzetben tilos,

 

 

A fenti jogszabályi hivatkozás miatt csikkgyűjtő kihelyezésére intézkedést nem teszünk, mert ezzel a szabályozással ellentétes hatást váltanánk ki ("ösztönöznénk") a dohányzók tevékenységében, ettől függetlenül csikkgyűjtő edényzet nélküli közterületi szemeteskukák elhelyezésének lehetőségét a padokéhoz hasonló módon megvizsgáljuk.

img_20170425_165543.jpg

 

 

Nem lesz Rácz kerti fedett buszváró, a bekerülési költség több mint 1 millió forint!

Ahogyan arról már többször arról hírt adtunk,  a Debrecen/Nyírbátor és a Nyíregyháza Nyírbátor felől érkező buszjáratok, a Rácz kerti lakosság kezdeményezésre megállnak 2016. december 11-től a Mátészalka, Kórház utca megállóhelyen, így javítva  a városrész tömegközlekedéssel való elérhetőségét.

Mivel igény mutatkozott rá, közérdekű bejelentéssel éltünk annak érdekében, hogy  a Műszaki Iroda vizsgálja meg annak a lehetőségét, hogy fedett buszváró létesüljön a Kórház utcai megálló indulási oldalán.

A Műszaki Iroda azt igérte, hogy megvizsgálja azt, hogy beilleszthető-e  ez a tétel az ez évi  költségvetésükbe.

A válasz megérkezett, amelyből kiderül, kirívóan magasak a költségek, és szerintük a fizető utazóközönség száma alacsony (mert ugyebár főleg időseknek használják ki ezt a lehetőséget),  így ezen indokok alapján nem valósul meg a fejlesztés.

 

Pár mondat a levélből:

Ha a beérkezett ajánlatokat hasonlítjuk egymással össze, akkor azok megközelítőleg tudnak csak fizikai paramétereikben egyezni. Az ajánlattevők különböző szélességű és hosszúságú típusokat gyártanak ugyanolyan kategóriában. Így az általunk vizsgált helyszínre illeszkedő utasváró létesítmény összegileg az alábbiakból tevődik össze:

utasváró anyag ára

utasváró helyszíni szerelés

szemetes kosár az utasváró oszlopára szerelve

szilárd gyalogos utasváró alépítmény (nem tartalmazza a buszmegálló peron kiépítését, a meglévő fel- és leszállóhely és utasváró közötti járdaszakaszt)

Az említett árak tételes kimutatásban:

utasváró anyag ára 598.000 Ft + ÁFA

szemetes kosár 13.000 Ft + ÁFA

helyszíni szerelés 30.000 Ft + ÁFA

szilárd alépítmény kiépítése 214.000 Ft + ÁFA

 

Mindösszesen:  855.000 Ft + ÁFA= 1.085.850 Ft

 

20160203_123113_resized.jpg

 

Több padra lenne szükség a Fő téri buszmegállóban!

Csikkgyűjtők kihelyezését is kérjük.

Tisztelt Műszaki Iroda !

Az alábbi közérdekű bejelentéssel fordulunk Önökhöz. Kérjük, hogy bejelentésünket legyenek szívesek megvizsgálni, és megszívlelni.

2013. évi CLXV. törvény,1. § /3.pont

"Közérdekű bejelentés: olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat."
 
A bejelentés tárgya: Mátészalka,  Szalkay László utcai, (Fő téri buszmegálló)
 
A buszmegálló  rendkívül nagy forgalmú, több helyközi járatnak is van itt megállóhelye, ennek ellenére csak egy darab pad található az indulási oldalon, és az is renkívül leromlott állapotú.
 
Javaslat -1-  : kérjük a Tisztelt Műszaki Irodát, hogy  a leromlott állapotú pad kijavításásáról intézkedjenek, valamint amennyiben anyagi forrásaik lehetővé teszik azt, pár új pad kihelyezésével tegyék könnyebbé az idősek, kisgyermekesek várakozását.
 
Egy másik felvetés:
 
A buszmegállóban található szemétgyűjtő edényzet ugyan megfelelő számú, de azokon csikktartó nem áll rendelkezésre. Bár az is igaz, hogy a nemdohányzók védelméről szóló törvény értelmében, nem is lehetne a buszra várakozás közben dohányozni. 
 
Javaslat -2- : Ennek ellenére javasoljuk, hogy azok számára, akik a cigarettájukat el szeretnék nyomni a buszmegállóba érve, helyezzenek ki csikkgyűjtőket, hiszen ennek a lebomlási ideje elérheti a 10-12 évet is.
2017.május 02., Mátészalka
-Mátészalkaleaks csoport-
img_20170425_165543.jpg
A rendkívül forgalmas "Fő téri buszmegállóban" egy pad áll rendelkezésre.Jól látható a rengeteg csikk...
img_20170502_094640.jpg
Reggeli pillanatkép.

Nincs jogunk a klimatizált vasúti kocsikhoz és a védőitalhoz ha nyáron utazunk!

A magyar jogrend nem írja elő a vasúti kocsik belső hőmérsékletét, valamint azt sem, hogy a nyári kánikulában kötelező védőitalt osztani.

Ahogyan arról írtunk pár hete, Dr. Salzmann Mariannához, a Szabolcs-Szatmár-Bereg  megyei tisztifőorvoshoz fordultunk a Mátészalka - Debrecen vasútvonalon tapasztalható állapotok miatt.

Tisztelt Dr. Salzmann Marianna megyei tisztifőorvos !
 
Az alábbi kérdéssekkel fordulunk Önhöz !
 
Van-e olyan előírás,szabályzat, esetleg törvény, amely előírja azt a közlekedési szolgáltatók számára,hogy a járműveik utasterében mennyi a megengedhető legmagasabb hőmérséklet?
 
Van -e olyan előírás, szintén a járművek utasterének hőmérsékletével kapcsolatban, hogy köteles-e e a közlekedési szolgáltató egy bizonyos belső hőmérséklet felett védőitalt biztosítani az utasok számára? 
   A válasz megérkezett, amelyet az alábbiakban olvashatnak:
viz.png
                         
A Mátészalkaleas csoport méltányossági kérelemmel fordul Dávid Ilona MÁV vezérigazgatóhoz, hogy a legmelegebb nyári hónapokban biztosítsanak védőitalt a Mátészalka-Debrecen vasútvonal utasainak, annak ellenére hogy vasúttársaságot erre  jogszabály nem kötelezi.
dsc01468.JPG
Felénk nemhogy inni, de kezet mosni sem nagyon lehet...

Kijavították a Kórház utcai akna környékét!

Mint ahogyan arról  négy hónappal ezelőtt írtunk, a Kórház utcán az egyik aknafedél rossz állapotban van, és a Kórház utca- Szatmár utca igencsak nagy forgalmú kereszteződés, ezért kértük a Műszaki Iroda intézkedését.

Közérdekű bejelentéssel éltünk a műszaki iroda felé, akik válaszukban a tavaszi hónapokra ígérték a javítást.

A napokban megtörtént az akna környezetének a kijavítása, így megoldódott a probléma.

img_20161219_104752.jpg

Előtte.

img_20170502_100320.jpg

Utána.

 

Víz és szappan nincs, fekália és lyukas vonat van!

Utazási körlülmények, MÁV. 2017.április 29.

A vonat padlója lyukas,víz nincs szappan nincs, fekáliás a wc űlőke, az persze van. Ez tapasztaltuk a Mátészalka-Tiboszállás vasútvonalon, 2017. április 29-én.

 A videó, a lenti linkre kattintva nézhető meg.

https://www.youtube.com/watch?v=1Klhf4zTzKY

Botrányos MÁV válaszok, az NFM Vasúti Igazgatási Osztályához fordulunk jogorvoslatért!

A MÁV szerint, minek a szappan télen, ha nincs víz? Ha nincs valmelyik vasútvonalon elég izzó, kitekernek párat és átcsoportosítják...

Már többször írtunk arról, hogy a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon közlekedő vasúti kocsik koszosak, beszennyezik az utasok ruházatát, illetve gyakori probléma az hogy nem egyenletes a világítás, nincs szappan és egészségügyi papír. A nyári hónapokban pedig a nem légkondicionált vasúti kocsikban gyakran a 40 fokot is eléri a hőmérséklet.

Panasszal fordultunk a MÁV Start Zrt-hez, panaszunkra az alábbiakat reagálta   a vasúttársaság.

Válaszuk arra, hogy nem egyenletes  a világítás:

Jelezzük, hogy megkeresését természetesen továbbítottuk az érintett Járműbiztosítási igazgatóság részére. Tájékoztatásuk alapján a kocsikban lévő izzókat nagy mennyiségben ismeretlenek sajnálatosan folyamatosan eltávolítják/rongálják. A hiányzó izzók pótlása a kocsi műhelyben történő tartózkodása során folyamatosan megtörténik, ugyanakkor az izzók eltulajdonításától/rongálásától a műhelybe érkezésig – mint Ön is tapasztalta – a jelzett módon kényszerülünk közlekedtetni a járművet. Mindazonáltal előfordul, hogy a folyamatos nagy mennyiségű pótlás miatt sajnálatosan akadozik az anyagellátás, ilyen esetben az utastéri izzók átcsoportosításra kerülnek. Ugyanakkor informáljuk, hogy ha a világítás a kocsiban csak részben üzemképtelen, akkor a kocsi tovább közlekedhet.

Magyarul: ha ellopják pld. a Debrecen-Füzesabony vonalon az izzókat, és nincs utánpótlás, akkor előfordulhat hogy pár égőt kitekernek a vasutasok és továbbítanak a Mátészalka-Debrecen vasútvonal vasúti kocsijaiból a másik vonalra, hogy kiegészítsék egy elfogadható szintre a világítást.

 

Válaszuk arra, hogy kívülről koszosak a vasúti kocsik, és nem lehet kilátni az ablakokon:

A kocsi külső tisztasága kapcsán tájékoztatjuk, hogy ha a külső hőmérséklet 0 fok körül van, akkor a téli hónapokban a külső mosásokat nem áll módjában elvégezni Társaságunknak, ezért amikor a külső hőmérséklet már lehetővé teszi, úgy a hálózaton futó összes kocsi külső tisztítására – terv alapján – sor kerül. 

Magyarul: december 1-től, egészen március 01-ig, a vasúti kocsikat nem tisztítja külsőleg a MÁV, az ablakokat nem mossák le, mert lefagyhat.

 

Válaszuk arra, hogy koszosak a mellékhelyiségek, nincs víz, nincs szappan:

 

A téli időszakban a magasabb szintű belső tisztítások is csak korlátozottan valósultak meg. (Ez vicces: a szerk.) Ugyanakkor a mellékhelyiségek WC papírral történő ellátása azok kihelyezésének ellenőrzése is megtörtént. Azonban az időjárási viszonyok miatt komfort csökkenést jelentett a víztöltés szüneteltetése (víztartályok szétfagyásának megelőzése érdekében a WC-k vízfeltöltésére nem kerül sor, mivel a szerelvényeket folyamatosan fűteni nem áll módunkban, illetve az álló kocsik tartályaiból a víz leengedésére nincs kapacitásunk). A vízhiány miatt a szappan és kéztörlő kihelyezése sem történik meg.

 

Magyarul: Télen ne öblítse az utas le a wc-t, maradjon minden "ürítmény" a wc csészében, mert ha feltöltenék a víztartályt, akkor az csak szétfagyna. És mivel amúgy sincs víz, akkor minek szappan? Hiszen ki az a buta ember, aki szappant használ akkor is, ha nincs víz? Szóval maradjon csak a kezed tele vírusokkal...

 

Válaszuk arra, hogy a nyári hónapokban gyakran meghaladja a vasúti kocsik belső hőmérséklete a 40 fokot, és a Mátészalka-Debrecen vasútvonal vasúti kocsijain is biztosítsák a hűtést, vagy védőitalt osszanak:

A minőségi szolgáltatás alapja az IC, EC, Rj járatok esetében a klíma berendezések üzemeltetése, egyéb járművek esetén a közszolgáltatási szerződés nem írja elő a légkondicionáló berendezés meglétét. Ugyanakkor törekszünk a regionális forgalomban is közlekedtetni légkondicionálóval felszerelt járműveket azonban azok minimális száma ezt sajnálatosan nem teszi lehetővé minden vonalunkon. Biztosítani szeretnénk, hogy az új járművek beszerzésénél már feltételként szerepel a légkondicionáló berendezés megléte.

Magyarul: ne is álmodjunk arról, hogy nyáron nem fogunk megsülni a Mátészalka és Debrecen közötti vonatozásunk közben. Léghűtés nem lesz, víz nem lesz, hiszen nem előírás, hogy légkondicionáló berendezés legyen a vonatokon.

 

Tisztelt MÁV-Start Zrt !

Válaszaikat nem tudjuk elfogadni. Az NFM Vasúti Igazgatási Osztályához fordulunk, hogy állapítsa meg jogsértéseiket, és kötelezze Önöket az utazási körülmények javítására.

 

                                                           -Mátészalkaleaks csoport-

 

 

tkbp.jpg

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság képviselője Mátészalkán informálódik!

Kétség sem férhet hozzá, hogy jogos igény a Repülőhíd akadálymentesítése.

Még 2016-ban kezdtünk bele abba az ügybe, amely leginkább érinti a Repülőhíd mindkét oldalán élő mátészalkai lakosokat. Csaknem mindenkit bosszant az a tény, hogy az Újtelep városrészt a városközponttal összekötő, stratégiai jelentőségű gyalogosforgalmi híd nem akadálymentes.

Az akadálymentesítés hiánya lényegében több évtizede gondot okoz minden generációnak. Az idősebb személyek nehezen tudják megmászni a híd meredek lépcsőfokait, így sokszor taxizásra kényerülnek, a kisgyermekes családok balesetveszélyes mutatványt kénytelenek  bemutatni akkor, amikor gyerekkel a babakocsiban próbálják a hídra fel és le juttatni a babakocsikat, a kerekesszékesek pedig egyáltalán nem tudnak feljutni  a hídra, így 1-1.4 km-es kitérőre kényszerülnek.

A kerekeszékes, segítő nélkül közlekedők lényegében el vannak zárva a városközponttól, mivel a két lehetséges átkelési pont, a Szatmár utca- Kórház utcai és a Zöldfa úti sem akadálymentesített.

Az első átkelési ponton a járda hiánya és a magas szegély, valamint  a vasúti sínek, míg a második átkelési ponton a járda hiánya miatt csak a forgalmas úton közlekedhetnének az említett célcsoportba tartozók, valamint az itt lévő  6 vágányon való átkelés vállalhatatlan, hiszen egy kerekesszékkel nehéz gyorsabban közlekedni, ha  hirtelen pirosra vált a vasúti fényjelző, a  felénk közlekedő vonatok átlagos fékútja pedig 300 és 500 méter között váltakozik. Így, ennek tekintetében ez utóbbi útvonalat csak igazán merész kerekesszékesek szokták választani.

Most célegyenesbe érkezik lassan a Repülőhíd akadálymentesítésének az ügye. Hosszas kutatómunka alapján, az érintettekkel karöltve magtaláltuk azt az utat, amely a sikerhez, azaz a híd akadálymentesítéséhez vezethet.

Az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulunk panasszal, és kérjük, hogy monja ki határozatában azt, hogy a mozgáskorlátozottak, egészségi állapotuk miatt nehezen mozgók,  és a babakocsit toló személyek közvetlen, negatív diszkrimináció elszenvedői azáltal, hogy nem tudják használni a Repülőhidat, és 1-1,4 km-es kitérőt kénytelenek tenni, és még akkor sem biztos, hogy el tudják érni úticéljukat.

El akarjuk érni azt, hogy az Egyenlő Bánásmód Hatóság korábbi gyakorlataihoz hasonlóan tűzzön ki egy határidőt, ameddig a tulajdonosnak, azaz a Magyar államnak el kell végeznie a híd akadálymentesítését.

Az Egyenló Bánásmód Hatóság munkatársa Mátészalkán informálódik a napokban, a részletekről folyamatosan beszámolunk a Mátészalkaleaks blogon.

-Mátészalkaleaks csoport-

 

tanacstalan.jpg

Tanácstalan kisgyermekesek a híd lábánál.

tanacstalan2.jpg

Teherrel van a nélkül,nehéz a közlekedés a hídon.